گروه خبر: نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی روز پنج‌شنبه در نشست «اعتدال و نسبت آن با اصولگرایی»، برخی جریان‌های اصولگرایی را مورد انتقاد قرار داد و عامل «به نتیجه نرسیدن مذاکرات دور چهارم ایران و ۱+۵» را ایستادگی تیم مذاکرات در برابر زیاده‌خواهی دانست. محمدرضا باهنر که روز پنج‌شنبه در سفر کوتاهی به اصفهان این سخنان را مطرح کرد، نظر نظام در مورد مذاکرات هسته‌ای را رسیدن به نتیجه‌ای برد- برد توصیف کرد که تیم مذاکره‌کننده در قالب تاکتیک «نرمش قهرمانانه» به آن دست خواهند یافت. این در شرایطی است که چهارمین و آخرین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ هفته گذشته برگزار شد و دو طرف مذاکره‌کننده اعلام کردند به پیشرفت ملموسی دست نیافتند.

محمد‌رضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که با وجود مخالفت‌های شدید و بدبینی‌های برخی نمایندگان به ادامه مذاکرات هسته‌ای با گروه غربی، غالب نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس سیاست‌های راهبردی مقام معظم رهبری و نرمش قهرمانانه مد نظر ایشان بر این عقیده هستند که طبق قاعده «برد-برد»، ایران به شرط زیاده‌خواهی نداشتن طرف‌های مذاکره‌کننده در مذاکرات موسوم به «ژنو» پیروز می‌شود.

به گزارش «ایسنا»، به گفته این نماینده مجلس، این در حالی است که طرف غربی سعی دارد به افکار عمومی این‌گونه القا کند که ایران به دنبال متوقف‌سازی مذاکرات هسته‌ای است و ما باید با یک عمل هوشمندانه به جهان ثابت کنیم که زیاده‌خواهی طرف‌های غربی مانع بزرگ رسیدن به یک توافق واحد و جامع است.

به گزارش «ایرنا»، باهنر در ادامه تحلیل خود همچنین تاکید کرد: «باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که مقصر را زیاده‌خواهی‌های آنها نشان دهیم نه اینکه تشک مسابقه را رها کنیم.»

نایب رئیس مجلس ایران اراده نظام جمهوری اسلامی را معطوف به بازی برد- برد دانست و گفت که ایران به ۱+۵ اعلام کرده است آمادگی انجام مذاکرات بر پایه «برد-برد» را دارد؛ اما اگر طرف غربی با زیاده‌خواهی‌های خود قصد تبدیل کردن این بازی به یک بازی «برد-باخت» را دارد، باید بداند که ایران آمادگی وامکانات مقابله با مستکبران را دارد. دبیر‌کل جامعه اسلامی مهندسین کشور با دعوت به حمایت همه جانبه از تیم مذاکره‌کننده اعلام کرد: «تیم دیپلماسی کشور که از دیدگاه رهبری «سرداران جبهه دیپلماتیک» کشور هستند با در پیش گرفتن بازی «برد-برد» و نرمش قهرمانانه در پی اعتماد‌سازی و بهبود روابط خود با غرب هستند و ملت و نظام اسلامی ایران نیز باید ضمن حمایت همه‌جانبه از اقدامات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور برای جلوگیری از هر‌گونه تساهل و تسامح با غرب، هوشیارانه عمل و به نقد سازنده تیم هسته‌ای خود بپردازد، نه مانند عده‌ای رفتار کند که حل همه مشکلات کشور را در گرو توافق با غرب بدانند یا با تخریب اقدام دولت در برقراری رابطه با غرب، توافق هسته‌ای ژنو را از بین برنده عزت و شرافت ملی کشور قلمداد کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به پرسش یکی از حاضران در نشست درباره حضور برخی نمایندگان در همایش «دلواپسیم» گفت که مجلس محل همه بحث‌های سیاسی از جمله مساله آب، سیاست داخلی، سیاست خارجی، دلواپسیم و دلاوریم است و اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اظهار عقیده درباره موضوعات متنوع کشوری مورد انتقاد قرار بگیرند، موضوع درستی نیست؛ هر چند من این موضوع را نیز کتمان نمی‌کنم که برخی نمایندگان مجلس در آرزوی شکست کامل مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ هستند. پس از پایان دور چهارم مذاکرات هسته‌ای ایران در وین برخی جریانات اصولگرایی در ایران از به نتیجه نرسیدن این مذاکرات اعلام خوشحالی کردند درحالی‌که تحلیلگران و کارشناسان مسائل هسته‌ای حاصل نشدن پیشرفت‌های ملموس در جریان این مذاکرات را طبیعی می‌دانند و تاکید می‌کنند که این مذاکرات همچنان ادامه خواهد داشت. باهنر در تعریف معنای دیگری از اعتدال نیز گفت که اعتدال نه به معنای وادادگی سیاسی و نه به معنای دلواپسی در همه امور است و دولت نیز باید در حل مشکل هسته‌ای خود با ۱+۵ تمام تلاش و همت خود را به‌کار ببندد.

به گزارش «ایسنا»، باهنر در ادامه اظهارات خود این مذاکرات را به حرکت روی پل صراط تشبیه کرد. او گفت که اگر ذره‌ای از جاده اعتدال خارج شویم کار خراب می‌شود. این نماینده مجلس دو عرصه دیپلماسی و اقتصاد را جبهه جنگ و امتیازگیری دولت دانست و افزود: «دولت در این مسیر هر کجا که از تفکر اعتدال خارج شود، دچار گرفتاری خواهد شد همان گونه که دولت نهم و دهم با عدول از اعتدال دچار نوعی تزلزل سیاسی شد.»

نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه ۱۶ سال در مجلس با روحانی همکاری نزدیک داشته‌ام، گفت: با قاطعیت می‌گویم «اعتدال»، «خردگرایی»، «عقلانیت» و «عمل فراجناحی» که حسن روحانی به عنوان شعار انتخاباتی خود از آنها سخن گفت نه فقط شعار بلکه در «جوهره و خمیر مایه» وجود او عینیت دارد.

نایب‌رئیس مجلس در ادامه به واکنش دولت محمود احمدی‌نژاد به تحریم‌ها اشاره کرد و گفت که دولت احمدی‌نژاد زمانی قطعنامه‌های شورای امنیت را ورق پاره‌های سیاسی خواند و زمانی دیگر در این باور شخصی خویش بود که تحریم‌ها کشور را در موقعیت «شعب ابیطالب» قرار داده است.