هدیه ایران به ارتش لبنان

گروه دیپلماسی- علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی دیروز بعد از دیدار با « تمام سلام»، نخست‌وزیر لبنان گفت که خط قرمز ما برای همکاری با لبنان،‌ تثبیت ثبات و امنیت در این کشور است. به گزارش «ایسنا» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین اعلام کرد: «ایران تصمیم گرفته است هدیه‌ای به ارتش لبنان تقدیم کند.» شمخانی تاکید کرد که این هدیه تاخیر نخواهد داشت و پس از سفر قریب‌الوقوع وزیر دفاع به لبنان اجرایی خواهد شد.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت که با مقامات لبنانی درمورد چارچوب‌های همکاری دفاعی میان ایران و لبنان و تامین نیازمندی‌های تجهیزاتی ارتش لبنان که مورد درخواست بیروت بوده است، تبادل نظر می‌کنم.

به گزارش «ایرنا» نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در بدو ورود به لبنان در فرودگاه بیروت در جمع خبرنگاران با اشاره به روابط تاریخی و سازنده میان دو ملت و مردم دو کشور گفت که اصلی‌ترین هدف سفرش به لبنان، گفت‌وگو و رایزنی در مورد تحولات سیاسی و امنیتی منظقه و نحوه مشارکت و همکاری در زمینه مقابله با تهدیدات مشترک علیه ایران و لبنان است.

شمخانی دوشنبه شب در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی و امنیتی برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات لبنانی وارد بیروت پایتخت این کشور شد. او روز سه‌شنبه بیروت را به مقصد دمشق پایتخت سوریه ترک کرد. دبیر شورای امنیت ملی ایران در طول اقامت خود در بیروت، با «تمام سلام» نخست وزیر، « نبیه بری» رئیس مجلس و «سیدحسن نصرالله» دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

شمخانی در گفت‌وگو با خبرنگاران همچنین بر آمادگی ایران برای تامین تجهیزات نظامی مورد نیاز ارتش لبنان به منظور مقابله با تهدیدهای تروریستی تاکید کرد. حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه، شمخانی را در این سفر همراهی می‌کند.

در همین ارتباط «تمام سلام» نخست وزیر لبنان با قدردانی از نقش ایران در ایجاد و توسعه ثبات در این کشور، تاکید کرد که تداوم همکاری همه‌جانبه ایران و لبنان خواست و اراده خلل‌ناپذیر ملت و دولت لبنان است. به گزارش «ایرنا» تمام سلام روز سه شنبه در دیدار و گفت‌وگو با علی شمخانی که صبح دیروز در محل کاخ نخست وزیری این کشور برگزار شد، با اشاره به برخی اختلافات سیاسی در جامعه لبنان گفت که این اختلافات شکل‌گیری ساختارهای قانونی را دچارتاخیر کرده است.

او انسجام و وحدت ملی در جامعه لبنان را ضرورتی غیرقابل اجتناب اعلام کرد و افزود: «اتحاد مردم لبنان رژیم اسرائیل را در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ با شکست و هزیمت مواجه کرد.» نخست وزیر لبنان افزود: «عدم حفاظت از این انسجام و اتحاد ملی می‌تواند اهداف اسرائیل را بدون جنگ نظامی در لبنان محقق سازد.» تمام سلام با ابراز تاسف از اقدامات خشونت‌بار تروریست‌های تکفیری به‌نام دین گفت: «هیچ دینی کشتار مردم بی‌گناه و جنایت علیه بشریت را تایید نمی‌کند.»

او با تاکید بر ضرورت مقابله همه‌جانبه با تروریسم، این پدیده شوم را مخل نظم و امنیت جهانی فارغ از جغرافیا، دین و قومیت عنوان کرد.

نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی نیز در این دیدارتعامل و همکاری سازنده گروه‌های قومی، مذهبی و سیاسی در جامعه متکثر لبنان را ضامن تقویت ثبات و وحدت ملی در این کشور عنوان کرد.

شمخانی ادامه داد: «ایران همچون گذشته از هیچ اقدامی برای حفظ امنیت و آرامش در لبنان فروگذار نخواهد کرد.» دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تهدیدات مشترکی که پیش روی ایران و لبنان قرار دارد، لزوم تقویت دانش مقابله و تامین تجهیزات مورد نیاز ارتش لبنان برای دفع تهدید تروریسم تکفیری را مورد تاکید قرار داد. او افزود: «با توجه به درخواست لبنان، تامین تجهیزات نظامی ایرانی ارتش لبنان ویژه مبارزه با تروریسم به‌زودی آغاز خواهد شد.»