مخالفت آمریکا با موضع نتانیاهو
دنیای اقتصاد: سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با واکنش منفی و گسترده رسانه‌های جهان مواجه شد؛ تا جایی بی‌اساس و غیر‌منطقی بود که حتی صدای وزارت خارجه آمریکا را هم درآورد و سخنگوی این وزارتخانه را ناچار به واکنش کرد. جن ساکی در واکنش به سخنان نتانیاهو که مدعی شده‌بود تهدید ایران، حزب‌الله و حماس از تهدید داعش خطرناک‌تر است، گفت: «با سخنان نتانیاهو درباره ایران مخالفیم.» ساکی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد که آمریکا مایل است ایران اثبات کند که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است.




واکنش وزارت خارجه آمریکا به اظهارات فرافکنانه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی:
با سخنان نتانیاهو درباره ایران مخالفیم

گروه دیپلماسی: همزمان با پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای و پایان گفت وگوهای نیویورک، وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل، گفت که با سخنان بنیامین نتانیاهو درباره ایران مخالفیم. موضوعی که با واکنش نمایندگی ایران در سازمان ملل همراه شد و بسیاری از رسانه‌های مهم جهان نیز اظهارات نتانیاهو را مضحکه کرده و گفتند که اظهارات نتانیاهو ضمن خنده‌دار بودن،
کسل کننده و ناامیدکننده بود.
به گزارش پایگاه خبری وزارت خارجه آمریکا، نتانیاهو در سخنان خود مدعی شده بود که ایران قصد انصراف از سلاح هسته‌ای را ندارد و صرفا در پی خلاص شدن از تحریم هاست. جن ساکی با رد اظهارات نتانیاهو، گفت که آمریکا مایل است ایران از طریق اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش به جامعه بین‌المللی بپیوندد.
ساکی در بخش دیگری از سخنانش افزود: «می‌توانم به همه اطمینان دهم که توافق با ایران براساس دیپلماسی لبخند یا نتیجه اثرگذاری آن بر ما نخواهد بود، بلکه مبتنی بر حقایق و جزئیات خواهد بود. ما توافقی جامع را که در آن استانداردها و آستانه مورد نظرمان رعایت نشده باشد، نمی‌پذیریم.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین بخش دیگری از ادعاهای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را درباره تلاش ایران برای سلطه بر جهان رد کرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سال گذشته نیز با ارائه یک نقاشی خنده‌آور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که ایران به خط قرمز تولید بمب هسته‌ای نزدیک شده است. اظهاراتی که با واکنش‌های منفی علیه نتانیاهو مواجه شد.
در همین ارتباط خبرگزاری رویترز سخنان گوشخراش نتانیاهو را پیش‌نمایشی از موضع‌گیری تند وی در واشنگتن توصیف کرد و افزود که وی با این سخنان ظاهرا قصد اثرگذاری بر آن دسته از نمایندگان کنگره را داشت که در قبال درستی رویکرد تعامل با تهران تردید دارند.
رویترز افزود: «پس از صحبت‌های نتانیاهو، یک دیپلمات ایرانی در پاسخ به سخنرانی مضحک او گفت که نتانیاهو تلاش بیهوده‌ای را برای شستن دست‌های آلوده به خون خود در جنگ غزه به عمل آورد.» این دیپلمات ایرانی ادامه داد که نتانیاهو به نادرست جهان اسلام را با گروه تروریستی داعش برابر خواند و به ترویج ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی مبادرت کرد.


سخنرانی کسل‌کننده و ناامیدکننده
از سوی دیگر روزنامه‌ اسرائیلی هاآرتص در گزارشی با موضوع سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نیویورک نوشت که بنیامین نتانیاهو در سخنرانی‌اش هیچ کاری نکرد، جز اینکه ترس، وحشت و یأس منتشر کند. به گزارش «ایسنا»، روزنامه هاآرتص در این باره نوشت: «نخست‌وزیر اسرائیل با این وعده که تمام دروغ‌ها علیه اسرائیل را رسوا خواهد کرد به نیویورک رفت تا در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.»
اما او سخنرانی‌اش را در نیویورک با صحبت‌های زیادی درباره ایران و یکسان دانستن حماس با نیروهای داعش و افکار جرائم جنگی در ماجرای هولوکاست حمله به باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به پایان برد که هم‌اکنون در حال جنگ با داعش و مذاکره با ایران است. این روزنامه صهیونیستی در ادامه نوشت: «مبادا فکر کنید کسی نتانیاهو را به این متهم می‌کند که هیچ کاری نکرده است، مگر اینکه ترس، وحشت، یأس و پریشانی منتشر کند.»
او همچنین دوباره از یک تاکتیک فریبکارانه استفاده کرد و تصویری به دست داشت که یک راکت را در کنار کودکان غزه نشان می‌داد. کاری که این بار نیز کسل‌کننده و ناامیدکننده بود. تعجبی ندارد که اولین پاسخ‌های تشویق‌کننده از سوی رهبران حزب لیکود نتانیاهو که در مجمع عمومی حاضر بودند، منعکس شد.
نتانیاهو دست‌کم در این سخنرانی می‌توانست برای درخواست از جامعه عرب یا برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی برای کمک به پیشبرد مذاکرات صلح با فلسطین استفاده کند. اما فقط به عبارات قدیمی و مبتذل خود مبنی بر تلاش برای دستیابی به توافقی تاریخی بسنده کرد.


پاسخ ایران به نتانیاهو
همزمان با اظهارات نتانیاهو، کارشناس نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «نتانیاهو امیدوار است با اجرای نمایشی در مجمع عمومی بار دیگر علیه کشورهای مسلمان جنگ زرگری به راه بیندازد و مسلمانان را با ادعاهای بی‌اساس به گروه داعش مرتبط کند.»
عضو نمایندگی ایران در سازمان ملل در جلسه روز دوشنبه در پاسخ خود که در صحن مجمع عمومی این سازمان قرائت شد، گفت: «سخنان نخست‌وزیر این رژیم همراه با اتهامات بی‌اساس علیه ایران و اساسا با هدف حمله به دیگران برای توجیه جنایاتی است که اخیرا این رژیم علیه غیرنظامیان فلسطینی انجام داده است. او سعی مذبوحانه‌ای کرد تا دستان این رژیم را از حمام خونی که اخیرا در پیش چشم جهانیان ایجاد کرد، بشوید و مذبوحانه تلاش می‌کند برای رسیدن به هدف خود به ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی متوسل شود.»
نماینده ایران همچنین در این جلسه افزود: «بسیار مضحک است که رژیمی با این سابقه خشونت، با سیاست‌های آپارتاید و انجام جنایات جنگی که اسناد آن در همه ارگان‌ها و سازمان‌های وابسته به سازمان ملل موجود است در حالی که کمترین ارزشی برای قطعنامه‌های سازمان ملل قائل بوده و هنوز به چندین دهه اشغال سرزمین‌های دیگران ادامه می‌دهد، به خود اجازه دهد تا وقیحانه دیگران را متهم کند. این رژیم که همگان از سابقه فعالیت‌های تولید و انباشت سلاح‌های اتمی و سایر سلاح‌های مرگبار ضد انسانی آن آگاهند، دیگران را متهم به تلاش برای دستیابی به این نوع سلاح‌ها می‌کند.»
کارشناس نمایندگی ایران همچنین افزود: «اظهارات نخست‌وزیر این رژیم باعث مضحکه افراد حاضر در این جلسه شد، چرا که امروز فردی از قساوت و بی‌رحمی سخن گفت که در هدایت تهاجم اخیر به غزه با نادیده گرفتن کلیه حقوق و موازین بین‌الملل 2 هزار غیرنظامی فلسطینی و عمدتا زنان و کودکان و سالخوردگان را به خاک و خون کشیده و علاوه بر مجروح کردن شمار زیاد دیگری، مناطق مسکونی زیادی را ویران کرده که به آوارگی 500 هزار نفر از فلسطینیانی منجر شده که طی 8 سال گذشته تحت محاصره غیرانسانی این رژیم بوده‌اند.» نماینده ایران در پایان گفت که اظهارات نماینده این رژیم ادامه سیاست کاملا شناخته شده آن در کارشکنی و تخریب روند مذاکرات جدی ایران است که طی 2 سال گذشته صورت گرفته و قطعا هرگونه پیشرفتی در این مذاکرات به پریشانی و اضطراب بیشتر این رژیم خواهد انجامید. بر همین اساس آنچه ما امروز از سخنران جلسه شنیدیم هیچ چیز به جز مشتی دروغ نبود.




دلایل مخالفت دولت اوباما با سخنان نتانیاهو
امیرعلی ابوالفتح
کارشناس مسائل آمریکا

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل روز یکشنبه در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل، صحبت‎هایی را علیه ایران مطرح کرد که این بار حتی با واکنش کاخ سفید نیز مواجه شد. این مقام اسرائیلی در ادعاهایی خصمانه و بی‌اساس ایران، حماس، بوکوحرام و داعش را با یکدیگر مرتبط دانسته و از یک دسته خوانده بود.

این صحبت‎های تند نتانیاهو دو دلیل دارد؛ نخست اینکه اکنون نخست وزیر اسرائیل به هیچ‌وجه از روند مذاکرات هسته‎ای ایران خشنود نیست. یعنی نه تنها خشنود نیست، بلکه بسیار هم عصبانی است. این در شرایطی است که طی چند ماه اخیر مذاکرات ایران و ۱+۵ علنا به مذاکرات ایران و آمریکا تبدیل شده است. مقامات اسرائیلی به شدت از این مساله وحشت دارند. در حال حاضر نیز روند مذاکرات هسته‏ای اگرچه کند، اما رو به جلو است و به‌رغم مشکلات جاری، چشم‌انداز روشنی دارد. بنابراین این انتظار می‎رفت که به موازات افزایش امید به حل مشکل ایران با غرب، ایران با گروه ۱+۵ و ایران با آمریکا، لحن نتانیاهو در رابطه با ایران نیز تندتر شود.
از دیگر سو، برای رژیم اسرائیل مسلم بود که شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل پس از جنایت‎های آنها در غزه با محکومیت جهانی مواجه خواهد بود. در این میان بنیامین نتانیاهو متهم ردیف اول آن جنایات است. به همین خاطر نیز او در نیویورک با مواضع پرخاشگرایانه و محکوم کردن دیگران یک سیاست رو به جلو را در پیش گرفت تا خود را از زیر فشار جهانی خارج کند. به بیان دیگر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در عوض آنکه پاسخگوی جنایات خود باشد، حماس را نیز هم‌ردیف داعش و بوکوحرام قرار داد. این ادعاهای نتانیاهو به حدی غیرمنطقی بود که حتی متحدان آن رژیم نیز آن را برنتابیدند. یک مساله مهم دیگر نیز واکنش کاخ سفید به این ادعاها است؛ زیرا تا به امروز در مواقع بسیار اندکی شاهد بوده‎ایم که مواضع نخست وزیر اسرائیل یا دیگر مقامات بلندپایه این رژیم از طرف کاخ سفید مورد نقد قرار گیرد. حال این واکنش کاخ سفید مهر تاییدی است بر غیرمنطقی بودن ادعاهای اخیر نتانیاهو.
در عین حال ایالات متحده آمریکا مایل نیست که به دلیل صحبت‎های افراطی اسرائیل، فرصت استفاده از نقش ایران در مبارزه با تروریسم و مقابله با گروه داعش را از دست بدهد؛ در واقع نمی‎خواهند کانال‎هایی که ایجاد شده است با این‌گونه مسائل از بین برود.
همچنین آمریکا نمی‎تواند بیش از این در برابر تندروی‌های متحد خود سکوت کند؛ حتی شواهد زیادی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه مواضع آمریکا با افراط‌گرایی‌های اسرائیل زاویه پیدا کرده است. در نهایت اکنون نگرانی‎ای که در غرب وجود دارد این است که اسرائیل خود تبدیل به دشمنی برای موجودیت خود شود، اما ظاهرا در اسرائیل هیچ گوش شنوایی در رابطه با این اظهارات و نگرانی‎ها وجود ندارد.