روحانی: دیوار تحریم‌های ظالمانه را در ماه‌های آتی فرو می‌ریزیم عکس: President.ir
گروه خبر: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، روز گذشته یک بار دیگر به سخنان منتقدان مذاکرات و برجام واکنش نشان داد و سند مذاکرات را افتخار ملت ایران توصیف کرد.روحانی روز گذشته در شرایطی که در همایش ملی روز روستا سخن می‌گفت، با بیان اینکه از برخی حرف‌ها که درباره این افتخار بزرگ (توافق هسته‌ای) زده می‌شود، بگذریم که به موقع به آنها جواب خواهم داد، افزود: «امروز همه سران دنیا و همه مردم دنیا به غیر از رئیس یک رژیم اشغالگر منفور، حصول این توافق را دستاورد عظیمی می‌دانند که باید به آن افتخار کرد.»

به موقع پاسخ منتقدان توافق را می‌دهم


او همچنین در واکنشی دیگر به مخالفان توافق گفت: «نمی‌دانم کسانی که می‌خواهند این افتخار را زیر سوال ببرند، می‌خواهند به نفع چه کسی کار کنند؟ ما یک ملت هستیم و هر افتخاری که در کشور به دست آید از سوی کشاورزان، ورزشکاران، دانشمندان یا هر جمع و گروه دیگری که باشد، متعلق به همه ملت است.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی بابیان اینکه اگر دولت توانست در مذاکرات هسته‌ای به افتخاری تاریخی دست یابد، این نتیجه حضور و حمایت مردم بود، افزود: «شما در تمام قرون و اعصار موردی را سراغ ندارید که یک کشور در حال توسعه در برابر پنج عضو دائم شورای امنیت که متاسفانه به دلیل نظم ناعادلانه‌ای که بر آن حاکم است، برای همه چیز از جمله جنگ در دنیا تصمیم می‌گیرد، بنشیند و دو سال مذاکره پی‌ در پی کند و به سندی دست یابد که هیچ‌کس در دنیا نتواند منکر آن شود که این سند، توفیق و افتخاری بزرگ، به حساب می‌آید.» روحانی با اشاره به اینکه به لطف خدا، امروز در شرایط پس از تحریم قرار گرفته‌ایم، تاکید کرد: «به حول و قوه الهی در هفته‌ها و ماه‌های آتی همه دیوارهای غلط و ظالمانه تحریم را فرو می‌ریزیم و شرایط باثبات‌تر و آرام‌تری فراهم می‌کنیم که موجب ترغیب فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان خواهد شد.»


بی‌تدبیری عربستان

بخش دیگری از سخنان روز گذشته رئیس‌جمهوری به موضوع عربستان و فاجعه منا اختصاص داشت. روحانی با تسلیت مجدد به ملت ایران و همه مسلمانان و به‌ویژه خانواده‌های جانباختگان حادثه منا، گفت: «جان باختن زائران در منا در وضعیتی بسیار دردآور که با بی‌کفایتی، بی‌تدبیری، عدم برنامه‌ریزی و احیانا تقصیرهایی روی داد که باید مورد بررسی قرار گیرند، بسیار تاثرانگیز و دردآور بود.» رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بنده پس از سال ۶۳ دیگر توفیق تشرف به حج نداشتم، اضافه کرد: «وقوع چنین واقعه‌ای قطعا نتیجه بی‌تدبیری است و مهم‌تر از وقوع این فاجعه، تداوم این وضعیت برای ساعات طولانی بود.» روحانی ادامه داد: «ما ندای مظلومیت مردم مسلمان و جانباختگان این فاجعه را در حضور سران کشورها در سازمان ملل به گوش جهانیان رساندیم و وزیر امور خارجه ما که به حق یکی از قهرمانان ملی تاریخ کشورمان است در این راستا کوشش‌ها و تلاش‌های گسترده‌ای داشت و دارد.» رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: «ایران اولین کشوری بود که توانست پیکرهای مطهر حاجیان خود را به آغوش خانواده‌ها بازگرداند تا مرهمی بر آلام آنها باشد و بیشترین تحرک و تلاش را در پیگیری این رخداد داشته‌ایم.» همچنین رئیس‌جمهوری گفت: دروغ را که تجربه کردید و دیدید چه بلایی به سر کشور آورد اکنون نیز متاسفانه در حال تجربه خشکسالی هستیم. البته خدمات خوبی در این زمینه از سوی دولت انجام شده و می‌شود اما به هر حال این پدیده وجود دارد و می‌توان از آن با عنوان آزمون الهی یا هر چیز دیگری تعبیر کرد.


درآمدهای دوره پساتحریم

رئیس‌جمهوری همچنین در گفت وگو با رادیوی عمومی ملی آمریکا مشهور به«ان‌پی‌آر»(National Public Radio) گفت: «درآمدهای ایران در دوره پساتحریم، صرف رونق کشور می‌شود.» به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، او در بخش دیگری از این گفت‌وگو افزود: «ما نسبت به بحران سوریه، هم با کشورهای منطقه در حال گفت‌وگو هستیم هم با کشورهای دیگر از جمله اتحادیه اروپا. بنابراین این‌طور نیست که در موضوع سوریه ما بی‌تفاوت باشیم.» روحانی همچنین تاکید کرد: «ایران در زمینه امنیت سوریه هر کاری از دستش بر‌بیاید انجام می‌دهد.»


تفاوت فضای امروز با دیروز

روحانی در پاسخ به این سوال که خود را محافظه‌کار و روشنفکر یا بین آنها می‌دانید گفت: «در دولت من آدم‌های معتدل از هر دو کمپ و گروه حضور دارند. من قبلا ‌هم که در سمت‌های دیگر بودم، همین‌طور بودم. از هر دو گروه و از هر دو جناح استفاده می‌کردم. الان هم همین‌طور است. هیچ‌وقت کار تندروها، حالا از هر جناحی، برای کشور مفید نبوده است. اما آدم‌هایی که معتدل هستند، افراطی نیستند ولو اینکه نظرات سیاسی مختلفی داشته باشند یا در مسائل فرهنگی نظرات مختلفی داشته باشند، ما می‌توانیم از نظرات آنها استفاده کنیم و کشور هم بهره‌مند می‌شود.»


او همچنین با تاکید بر اینکه شرایط در دو سال دولت من با گذشته خیلی متفاوت است، گفت: «شما الان هم به ایران بروید به دانشگاه‌ها سر بزنید، به همین روشنفکرها، آنهایی که فیلم می‌سازند، آنهایی که در مجله یا روزنامه قلم می‌زنند و صاحب مقاله هستند، از آنها بپرسید، آنها خواهند گفت که فضای امروز با دیروز بسیار متفاوت است. الان در دانشگاه همه جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها فعالیت سیاسی می‌کنند، دانشجویان جلسات متفاوتی دارند و هر کدام نظرات سیاسی خودشان را بیان می‌کنند.»


اعتماد مردم به صندوق رای

روحانی در پاسخ به این پرسش که آیا نگرانی وجود دارد که بین سطوح مقامات عالی‌رتبه ایران برنامه‌های اصلاحی از کنترل خارج شود، همان‌طوری که در اتحادیه جماهیر شوروی رخ داد نیز گفت: «کشور ما با آنچه در شوروی سابق بود، کاملا متفاوت است. در کشور ما انتخابات آزاد وجود دارد، احزاب و گروه‌ها فعالیت می‌کنند، سیستم ما یک سیستم تک‌حزبی نیست. در کشورها اگر رقابت‌های سیاسی آزاد باشد و اگر مردم همیشه در هر چهار سال مطمئن باشند که صندوق رای است که سرنوشت کشور را تعیین می‌کند، هیچ‌وقت مشکلی پیش نخواهد آمد. اما اگر ملتی از صندوق رای مایوس شوند یا صندوق رای را تشریفاتی ببینند، آن وقت برای کشور خطرناک است. خوشبختانه امروز در ایران همه به صندوق رای اعتماد دارند و یک رقابت واقعی بین احزاب و گروه‌ها وجود دارد.»


وضعیت زندانیان دو تابعیتی

روحانی در مورد وضعیت جیسون رضائیان و دیگر روزنامه‌نگارانی که در ایران بازداشت شده‌اند نیز گفت: «معتقد هستم زندانی‌هایی که دارای دو تابعیت هستند -البته طبق قانون کشور من ما دو تابعیت را نپذیرفتیم و قبول نکردیم- باید کمک کرد برای تسریع کار آنها. و از آن طرف هم انتظار است دولت آمریکا نسبت به ایرانی‌هایی که در اینجا زندانی یا تحت تعقیب هستند، اقدامات لازم را برای تسهیل شرایط آنها انجام دهد.»

روحانی: دیوار تحریم‌های ظالمانه را در ماه‌های آتی فرو می‌ریزیم