تسنیم: موسسه بین‌المللی کپیتال اینتلیجنس رتبه اعتباری درازمدت ایران را از B به B+ ارتقا داد و اعلام کرد: چشم‌انداز رتبه اعتباری ایران از مثبت به با ثبات تغییر کرده است.

به نقل از پایگاه خبری سی‌پی‌ای فایننشال، موسسه بین‌المللی اعتبار سنجی کپیتال اینتلیجنس (سی آی) دیروز اعلام کرد که رتبه اعتباری درازمدت خارجی و داخلی ایران را ازB به B+ ارتقا داده است، اما رتبه اعتباری ایران در کوتاه مدت در سطح بی باقی ماند. این ارتقای رتبه اعتباری ایران واکنشی به بهبود در محیط خارجی جمهوری اسلامی ایران و تاثیر مثبت آن بر رتبه اعتباری حاکمیتی ایران است. اخیرا مجلس ایران و دولت آمریکا برنامه جامع اقدام مشترک را به تصویب رسانده‌اند. موسسه سی‌آی تحولات اخیر را اتفاقاتی مثبت ارزیابی می‌کند که مسیر را برای لغو تدریجی تحریم‌های اقتصادی ایران در کوتاه تا میان‌مدت هموار می‌سازد.


سی‌آی خاطرنشان می‌سازد که چشم‌اندازهای رشد در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت برای اقتصاد ایران نسبت به ارزیابی قبلی این موسسه بهبود یافته است. انتظار می‌رود ترمیم اقتصاد ایران شتاب بگیرد و رشد واقعی تولید ناخالص داخلی این کشور (پس از ۸/ ۰ درصد در سال مالی ۲۰۱۵) به حدود ۴ درصد در سال مالی ۲۰۱۶ برسد. همچنین اگر تحریم‌ها کاهش یابند، متوسط رشد اقتصادی ایران در میان مدت حداقل ۴ درصد خواهد بود. سی‌آی پیش‌بینی کرده که نرخ تورم در ایران در سال مالی ۲۰۱۶ به ۵/ ۱۱ درصد کاهش یابد و روند دو ساله کاهش ارزش ریال ایران متوقف شود.


بدهی‌های دولت ایران همچنان پایین و دارایی‌های خارجی رسمی این کشور قابل توجه است و براساس برآوردهای سی‌آی معادل حدود 15 ماه واردات کالا و خدمات و حدود 10 برابر بدهی‌های خارجی ایران است که موعد پرداخت آنها در سال 2016 است. اما ابهاماتی در مورد نقد شوندگی و قابل استفاده بودن این دارایی‌ها وجود دارد. سی‌آی با فرض لغو تحریم‌ها در کوتاه‌مدت تا میان مدت انتظار دارد کسری بودجه دولت ایران در سال‌های مالی 2017-2016 به‌طور متوسط یک درصد تولید ناخالص داخلی این کشور باشد. در سال‌های مالی 2014 و 2015 این رقم به 9/ 2 درصد تولید ناخالص داخلی ایران رسیده بود.