ایسنا- دبیر انجمن خودروسازان ایران دلایل کاهش تولید ۶/۳۹ درصدی خودروهای دوگانه‌سوز را تشریح کرد.

احمد نعمت‌بخش اظهار کرد:‌ به طور کلی به دلیل برخی مسائل خارجی با کاهش تولید خودرو در کشور مواجه بوده‌ایم که بخشی از آن نیز شامل خودروهای دوگانه‌سوز شده است. وی با بیان این‌که در حال حاضر به دلیل عدم ارائه تسهیلات به خودروسازان، پرداخت مطالبات قطعه‌سازان با تاخیر مواجه شده است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل قطعه‌سازان داخلی نیز با مشکل نقدینگی روبه‌رو بوده و در تامین مواد اولیه داخلی و خارجی با مشکل مواجه هستند.

او ادامه داد: این وضعیت در کنار برخی مشکلات خارجی موجب شده که روند تامین و تحویل قطعات داخلی و خارجی مورد نیاز صنعت خودرو با مشکلاتی مواجه شود که تاثیرات آن در کاهش تولید خودرو نمایان شده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: گذشته از کاهش کلی تولید خودرو در ایران، کاهش استقبال مردم از خودروهای دوگانه‌سوز نیز موجب کاهش تولید خودروسازان در این حوزه شده است. نعمت‌بخش با بیان این‌که در گذشته کمتر بودن قابل توجه قیمت گاز در برابر بنزین دلیل استقبال بالای مردم از خودروهای دوگانه‌سوز بود، تصریح کرد: در برنامه چهارم توسعه مصوب شد قیمت گاز معادل ۴۰ درصد قیمت بنزین باشد که تاثیر قابل توجهی در جلب مردم به این خودروها داشت.

وی ادامه داد: با این حال در برنامه پنجم توسعه این مصوبه تکرار نشده و در جریان هدفمندسازی یارانه‌ها نیز قیمت گاز افزایش یافت که به این ترتیب جذابیت‌های بالای گاز در برابر بنزین کمتر شد. نعمت‌بخش افزود: از آن گذشته نامناسب بودن پراکندگی جایگاه‌های گازرسانی و تعداد کم آنها در مقایسه با جایگاه‌های عرضه بنزین موجب رویگردانی مردم از این خودروها در سال‌های اخیر شده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: خودروسازان متناسب با تقاضای بازار محصولات خود را تولید می‌کنند. در خودروهای دوگانه‌سوز نیز زمانی که تقاضا بالا بود، تولید این خودروها افزایش یافت و در حال حاضر نیز با کاهش تقاضا، خودروسازان تولید این محصولات را کاهش داده‌اند.

طبق آمار انجمن خودروسازان، در فروردین ماه سال جاری تولید خودروهای سواری دوگانه‌سوز با کاهش ۶/۳۹ درصدی به ۸۸۵۷ دستگاه رسید.

در سال ۱۳۹۰ نیز تولید خودروهای سواری دوگانه‌سوز در کشور با کاهش ۱/۴۴ درصدی به ۱۸۱ هزار و ۳۶۴ دستگاه رسیده بود.