ایرنا - بحران اقتصادی اروپا، صنعت خودرو فرانسه را فلج کرده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، آمار و ارقام جدید نشان می‌دهد میزان فروش خودرو در فرانسه در یک سال اخیر حدود ۱۴ درصد کاهش یافته است. با این اوصاف، خودروسازی فرانسه، امسال بدترین سال فعالیت خود را از سال ۱۹۹۷ تاکنون پشت سر گذاشته است. شرکت‌های خودروسازی بزرگ فرانسه از قبیل رنو و پژو سیتروئن اعلام کرده‌اند میزان تقاضا برای خودروهای این شرکت‌ها در بازارهای داخلی فرانسه کاهش یافته است و چشم‌انداز آتی برای این بازارها در سال آینده نیز روشن نیست. با این اوصاف، خودروسازی فرانسه مجبور می‌شود به گونه ای دردناک ترمز کند! مسوولان شرکت‌های خودروسازی فرانسه از این وضع بسیار ناراحت هستند و می‌گویند سیر نزولی بازار خودرو نگران‌کننده است. درحالی خودروسازی فرانسه سیر نزولی دارد که خودروسازان چینی با افزایش ده برابری فروش محصولات خود بازار بسیار پررونقی را پشت سر می‌گذارند. چین هرسال نوزده میلیون دستگاه خودروی جدید به بازارهای داخلی اش عرضه می‌کند. عوامل متعددی برای بی رونقی بازار خودروی فرانسه مطرح است. قطع فعالیت شرکت خودروسازی پژو سیتروئن در بازار خودروی ایران از جمله عوامل موثر در این زمینه اعلام شده است. این اقدام پژو سیتروئن با اخراج شماری از کارکنان این شرکت و بروز رکود در فعالیت‌های اقتصادی این شرکت همراه شده است. افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز از جمله عوامل دیگر در کاهش اقبال مردم فرانسه و اروپایی‌های دیگر به خرید خودرو است. با توجه به اینکه رشد اقتصادی فرانسه به حدود صفر نزدیک شده است خودروسازی فرانسه و صنایع مرتبط با آن با مشکل جدی مواجه شده‌اند.

پاتریک بلین از فعالان خودروسازی فرانسه در این خصوص گفت:« گزارش های جدید حاکی از آن است که میزان ساخت و ساز خانه و دیگر فعالیت‌های عمرانی در فرانسه در ماه‌های اخیر کاهش یافته است. یکی از علل مطرح در این زمینه کاهش فروش ماشین آلات و خودروهای مرتبط با عملیات عمرانی است.

شرکت‌های خودروسازی فرانسه در بخش مسکن این کشور حضور بسیار پررنگی دارند و وقتی این شرکت‌ها دچار مشکل می‌شوند، بخش مسکن فرانسه نیز با افول بیست و سه درصدی همراه می‌شود. شرکت‌های خودروسازی فرانسه در وضع بدی قرار دارند. این شرکت‌ها برای پویایی فعالیت خود به خرید خودرو توسط مردم در طبقه متوسط جامعه وابسته هستند.

این درحالی است که خود این مردم با مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند. البته مشکلات اقتصادی داخل فرانسه تا حدودی ناشی از بحران اقتصادی در اروپا است.»

بحران اقتصادی دیرپای فرانسه سبب شده است مردم فرانسه در خرید خودرو تعلل کنند. بسیاری از پیش بینی‌های اقتصادی حاکی از آن است که اقتصاد فرانسه در سال ۲۰۱۳ نیز سیر نزولی خواهد داشت. ناظران اقتصادی می‌گویند خودروسازی فرانسه نیز به همین علت، در شرایط افول قرار می‌گیرد.