به گزارش عصر ایران به نقل از گجت نیوز، به‌‌تازگی لیستی از گران‌ترین خودروهای برقی جهان در سال ۲۰۲۳ منتشر شده که طبق آن یک ابرخودروی ژاپنی توانست لقب گران‌ترین خودروی الکتریکی جهان را به خود اختصاص دهد. در این لیست خودروهای برقی در کلاس‌های مختلفی چون شاسی‌بلندهای لوکس تا ابرخودروهای پرسرعت در بازه قیمتی ۲۰۰ هزار دلار تا ۳.۵میلیون دلار حضور دارند. در صدر لیست گران‌ترین خودروهای برقی جهان، نام آسپارک آوول به چشم می‌خورد. البته این خودرو کماکان در مرحله توسعه قرار دارد و هنوز روانه بازار نشده است. شرکت ژاپنی آسپارک برای این خودروی برقی قیمت ۳.۵میلیون دلاری را در نظر گرفته است که به همین دلیل با اختلاف زیادی در صدر این لیست قرار دارد. این خودرو به یک پیشرانه ۱۹۸۰ اسب‌بخاری مجهز شده و قرار است فقط در تعداد ۱۰ دستگاه برای عرضه در آمریکای شمالی به تولید برسد.

اما هایپرکار اوایا با قیمت ۲.۵میلیون دلاری خود توانست در جایگاه دوم لیست گران‌ترین خودروهای برقی جهان در سال ۲۰۲۳ قرار بگیرد. این خودرو ۱۷۰۰کیلوگرمی با پیشرانه ۲۰۰۰اسب‌بخاری خود می تواند ظرف مدت ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند. شرکت لوتوس فقط ۱۳۰ دستگاه از این خودرو را به تولید می‌رساند. خودروی بعدی، پینین فارینا باتیستا نام دارد با قیمت ۲.۲میلیون دلار. این خودرو در قالب یک هایپرکار برقی به چهار پیشرانه الکتریکی با قدرت ۱۸۷۷ اسب بخار مجهز شده و در ابتدای سال ۲۰۲۳ توانست رکورد سریع‌ترین خودروی جاده‌ای در ۴۰۰متر را بشکند.  در رده چهارم، ریمک نورا با قیمت ۲.۲میلیون دلار قرار دارد.

این خودرو نیز همانند پینین فارینا باتیستا به ۴ پیشرانه برقی با قدرت ۱۸۷۷ اسب‌بخار مجهز شده است. این خودرو توانست رکورد سریع‌ترین خودروی برقی تولیدی پیست نوربرگ رینگ را با رکورد کمی بیشتر از ۷دقیقه از آن خود کند. هیسپانو سوئیزا کارمن بولونی با قیمت ۱.۸میلیون دلاری خود توانسته جایگاه پنجم لیست گران‌ترین خودروهای برقی جهان در سال ۲۰۲۳ را از آن خود کند. این خودرو که یکی از غیرمعمول‌ترین خودروهای این لیست محسوب می‌شود به چهار پیشرانه برقی با قدرت ۱۱۰۰ اسب‌بخاری مجهز شده است. رولزرویس اسپکتر به‌عنوان اولین خودروی برقی رولزرویس نیز توانست جایگاه ششم لیست گران‌ترین خودروهای برقی جهان در سال ۲۰۲۳ را از آن خود کند. این خودرو به دو پیشرانه برقی با قدرت ۵۷۷ اسب‌بخار مجهز شده و می‌تواند ظرف مدت ۴.۴ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد.

اما خودروی برقی FF ۹۱ یکی از عجیب‌ترین خودروهای این لیست محسوب می‌شود که توسط استارتاپ فارادی فیوچر طراحی و با قیمت ۳۰۹هزار دلار روانه بازار شده است. این خودرو از سه پیشرانه برقی با قدرت ۱۰۵۰ اسب‌بخار بهره می‌برد. در کنار این خودروها، شرکت کادیلاک نیز سدان برقی سلستیک را عرضه کرد تا به رقیب جدی رولزرویس تبدیل شود. این خودرو در نسخه پایه ۳۰۰هزار دلار قیمت دارد و با سفارشی‌سازی‌ها قیمت آن به ۴۰۰هزار دلار خواهد رسید. هرچند لوسید ایر سافایر و تسلا مدل اس پلاد هر دو ظرف مدت کمتر از ۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کنند، اما لوسید ایر سافایر به سه پیشرانه برقی با قدرت ۱۲۳۴ اسب‌بخاری ۲۴۹هزار دلاری،  مجهز شده و از کابین بسیار لوکسی نسبت به تسلا مدل اس پلاد بهره می‌برد. همچنین این سوپرسدان ظرف مدت کمتر از ۹ ثانیه مسافت ۴۰۰ کیلومتر را می‌پیماید. در نهایت، گرن توریسمو فولگوره با قیمتی بیشتر از مدل‌های بنزینی خود قرار است روانه بازار آمریکا شود. این خودرو با قیمت ۲۱۵هزار دلاری در جایگاه دهم لیست گران‌ترین خودروهای برقی جهان در سال ۲۰۲۳ قرار گرفته است.