گروه خودرو- به تازگی در برخی تبلیغات و آگهی روزنامه‌ها شاهد فروش تندر-۹۰ به صورت فروش فوری هستیم. این در حالی است که چندی پیش مظفر اعوانی، دبیر شورای سیاست‌گذاری خودرو خطاب به خودروسازان، فروش فوری تندر-۹۰ را تا اواسط پاییز ممنوع اعلام کرد و یادآور شد که ایران‌خودرو و سایپا تنها پس از اجرای حداقل ۹۰درصد از تعهدات خود در قبال مشتریان می‌توانند نسبت به آغاز فروش آزاد این خودرو اقدام کنند.

اما ممنوعیت فروش فوری از یک طرف و آگهی‌های فروش فوری این خودرو در جراید، شک و تردیدی را پدید آورده است.

همچنین فروش فوری تندر-۹۰ پارس خودرو با نام ایران‌خودرو نیز فلسفه دیگری در پی دارد که برای این اتفاقات پنهانی باید تحلیل و دلیل‌های مختلفی را ارائه داد.

نخست آنکه چطور شده است که هنوز معوقه‌های سال گذشته تندرهای تحویلی، باقی مانده، اما تبلیغات فروش فوری آن به چشم می‌خورد و اگر به درستی این خودرو در حال فروش فوری است پس چرا مشتریان در صف انتظار که بیش از یکسال و نیم در آرزوی تحویل خودرو مذکور هستند بی‌نصیب مانده‌اند.

در مرتبه بعد نیز باید تحلیل کرد چرا تندر-۹۰‌های پارس‌خودرو با نام ایران‌خودرو به مصرف‌کنندگان معرفی می‌شود. (به عنوان نمونه ۱۳ مرداد ماه جاری شاهد آگهی فروش فوری تندر-۹۰ فول تولید پارس‌خودرو با نام محصولات ایران‌خودرو و با همه رنگ‌ها، کارتکس و تحویل فوری در صفحه آگهی‌های بخش فروش

تندر-۹۰ در روزنامه همشهری بودیم) این در حالی است که سرایی‌نیا معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو در روزنامه‌ها به مصرف‌کنندگان و خریداران این خودرو در بازار آزاد یادآور می‌شود که مشخصه بارز تندر-۹۰های ایران‌خودرو برچسب آرم امداد خودرو است.

همچنین وی افزوده است که فروش آزاد تندر-۹۰ تولیدی ایران‌خودرو پس از اتمام تعهدات گذشته آغاز می‌شود. شاید چرایی اینکه تندر-۹۰‌های تولیدی پارس‌خودرو با نام ایران‌خودرو به خریداران عرضه می‌شود، نشات گرفته از برند ایران‌خودرو و خطوط تولید مکانیزه این شرکت باشد به طوری که بیشتر عموم، ایران‌خودرو را یک خودروساز برتر در کشور می‌دانند و پارس‌خودرو را هنوز در اذهان عمومی نوپا ارزیابی می‌کنند.

به هر ترتیب تولید این خودرو پرحاشیه در حال رقم زدن داستان‌های جدیدی در بازار خودرو است که شاید تاریخ به این قرارداد جنجالی نیز رسیدگی کند.