شروع دوباره طرح بهسازی خودروهای کارکرده

مژگان میرزایی- استفاده از خودروهای کارکرده بهسازی‌شده سال‌ها است که در دنیا به صنعتی جدید و به یکی از صنایع پایین‌دستی خودرو تبدیل شده است. اکثر خودروسازان بزرگ به منظور ایجاد تقاضای بیشتر در بازار و به روز کردن محصولات تولیدی خود، خودروهای کارکرده با عمر بالای ۴ الی ۵سال را با حداکثر ۶۰هزار مایل کارکرد، جایگزین خودروهای صفر کیلومتر کرده و خودروهای کارکرده را نیز پس از بهسازی و تعویض قطعات معیوب در اختیار متقاضیان خاص این گونه خودروها قرار می‌دهند.

استفاده از خودروهای کارکرده در بیشتر کشورها هم اکنون رو به رشد است و بسیاری از متقاضیانی که قصد خرید خودروهای صفر کیلومتر را ندارند متقاضی خرید خودروهای کارکرده هستند. در حال حاضر ۷ تا ۱۲درصد خودروهای در حال تردد در کشورهای آفریقایی را خودروهای کارکرده تشکیل می‌دهد و این رقم در کشورهای انگلیس و فرانسه به ترتیب به ۲میلیون و ۸۰۰هزار و ۴میلیون دستگاه می‌رسد.

گروه خودروسازی سایپا نیز به منظور جذب مشتری بیشتر و افزایش تقاضا برای محصولات تولیدی خود اقدام به جایگزینی خودروهای کارکرده با عمر ۵سال و با کارکرد ۱۲۰هزار کیلومتر کرده است.

طرح جایگزینی خودروهای کارکرده با خودروهای نو سال گذشته نیز بدون حمایت از سوی هیچ ارگانی از سوی شرکت سایپا اجرا، اما پس از مدتی به دلیل بروز برخی تغییرات در نرخ بهره بانکی متوقف شد حال این شرکت پس از گذشت یک سال طرح بهسازی خودروهای کارکرده را در دستور کار خود قرار داده است.

هم‌اکنون شرکت ایران‌خودرو نیز پس از شرکت سایپا اقدام به جایگزینی خودروهای پژو ۲۰۶ با پژو صندوق‌دار کرده، اما این شرکت تنها بحث جایگزینی را در دستور کار خود قرار داد و اقدامی جهت بهسازی خودروهای کارکرده انجام نداده است.شرکت خودروسازی سایپا پس از یک سال تاخیر در اجرای طرح بهسازی خودروهای کارکرده، یکشنبه گذشته به صورت رسمی فعالیت نوسازی و بهسازی خودروهای کارکرده را آغاز کرد. با آغاز این طرح متقاضیان می‌توانند با مراجعه به نمایندگی این شرکت در یادگار امام که به منظور ثبت‌نام از متقاضیان در نظر گرفته شده و یا از طریق سایت setco.saipasales.com:۳۰۳۰ اقدام به ثبت‌نام خودروی خود کنند.

شرکت setco مجری اصلی طرح نوسازی و بهسازی خودروهای کارکرده شرکت سایپا دوشنبه گذشته در یک نشست خبری اقدام به تشریح برنامه‌های این شرکت کرد.

بهسازی ۳هزار خودروی کارکرده

رمضان شرقی مدیرعامل شرکت مهندسی بازرگانی خودرو سایپا در این نشست خبری طرح نوسازی خودروهای کارکرده را یک صنعت جدید عنوان کرد و افزود: بحث تعویض خودروهای دست‌دوم به عنوان یک صنعت جدید و یکی از صنایع پایین‌دستی خودرو مطرح است و این طرح برای اولین بار از سوی شرکت سایپا در ایران اجرایی می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در سال ۸۴ طرح بهسازی خودروهای کارکرده به صورت آزمایشی صورت گرفت و تعدادی خودروی پراید در آن سال از سوی این مرکز بهسازی و نوسازی شد. در سال ۸۵ و پس از آنکه نتایج به دست آمده از طرح از سوی مسوولان مثبت ارزیابی شد این شرکت طرح نوسازی و بهسازی را برای تعیین میزان بودجه به شرکت سایپا معرفی و در همان سال طرح به تصویب کمیته سرمایه‌گذاری سایپا رسید.

شرقی در خصوص اهداف اجرایی این طرح در شرکت سایپا اظهار داشت: متقاضیان به هنگام خرید خودرو از بازار آزاد متوجه تمام عیوب خودرو نمی‌شوند.

اما در این طرح متقاضیان خودروهای کارکرده پس از بهسازی در جریان تمام نواقص خودرو قرار گرفته و پس از رفع مشکلات فنی اقدام به خرید خودروی بهسازی شده، می‌کنند.

شرقی در مورد اینکه در سال ۸۶ چه تعداد خودروی کارکرده بهسازی می‌شود عنوان کرد: در سال ۸۶ حدود ۱۰درصد خودروهای کشور در پروسه خرید و فروش خودروهای دست‌دوم قرار می‌گیرند و در مجموع ۳هزار خودرو در سال ۸۶ نوسازی و بهسازی می‌شود.

شرقی همچنین عنوان کرد که در فازهای بعدی این طرح همکاری با شرکت ایران‌خودرو را برای بهسازی خودروهای این شرکت در برنامه داریم.

احداث مرکز بهسازی خودروهای کارکرده

محمد پیری، معاون مالی شرکت مهندسی بازرگانی خودرو سایپا نیز در این نشست در خصوص مزیت‌های طرح نوسازی و بهسازی خودروهای کارکرده اظهار داشت: این طرح دو مزیت را برای دو قشر مختلف جامعه در بر دارد گروهی که می‌خواهند به هر دلیلی خودروی مناسب‌تری تهیه کنند و همچنین گروهی که خرید خودروی نو برای آنها مقدور نیست و می‌خواهند بااطمینان خاطر خودروی کارکرده بهسازی شده را تهیه کنند با اجرای این طرح هر دو گروه مذکور می‌توانند به خواسته‌های خود برسند.

وی در خصوص برنامه‌های آتی این شرکت عنوان کرد: تا پایان فاز اول این طرح به منظور بهسازی خودروهای کارکرده‌ای که وارد طرح شده‌اند، در حال تاسیس یک مرکز بزرگ و مجهز هستیم که بتوان بهسازی خودروهای کارکرده را به بهترین نحوه ممکن انجام داد.

پیری در خصوص تسهیلاتی که برای خودروهای بهسازی شده در نظر گرفته شده عنوان کرد: برای خودروهای کارکرده ۳ تا ۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان تسهیلات در نظر گرفته شده و مابه‌التفاوت قیمت خودرو به صورت نقدی از متقاضیان دریافت می‌شود.

وی در ادامه افزود: مالکان خودروهای کارکرده برای دریافت خودروی پراید نو ۲میلیون تومان تسهیلات و برای دریافت ریو ۵ تا ۶میلیون و ۵۰۰هزار تومان تسهیلات دریافت خواهند کرد.

پیری در مورد بهره تسهیلات در نظر گرفته شده عنوان کرد: شرایطی ایجاد کردیم که متقاضیان باتوجه به توانمندی‌های خودشان وارد طرح شده و بهره ۱۴ یا ۱۷درصد را انتخاب کنند.

کاهش کارمزد

کیومرث سلیمانی‌نژاد، سرپرست بازاریابی و فروش شرکت مهندسی بازرگانی خودرو سایپا در خصوص اینکه پس از تحویل خودروی کارکرده چه اقدامی بر روی آن صورت می‌پذیرد گفت: در ابتدا خودرو توسط کارشناسان فنی مورد معاینه قرار خواهد گرفت و ۷۰ قطعه از خودرو توسط این کارشناسان مورد بازبینی قرار می‌گیرد پس از بازبینی قطعات کارشناسان بازار اقدام به قیمت‌گذاری خودرو می‌کنند.

وی در مورد اینکه چه تعداد خودرو شامل این طرح می‌شود عنوان کرد: ۹۳۸هزار و ۴۴۷هزار دستگاه خودروی پراید مشمول این طرح می‌شود که مالکان آنها می‌توانند خودروی خود را جایگزین پراید و یا ریوی صفر کنند.

سلیمانی‌نژاد در رابطه با اینکه چه تسهیلاتی برای مالکان خودروهای کارکرده در نظر گرفته شده است اظهار داشت: متقاضیانی که در ماه‌های اردیبهشت و خرداد جهت انجام کارهای کارشناسی به مرکز این شرکت مراجعه کنند از پرداخت کارمزد کارشناسی معاف خواهند بود.امیر صدیقی مدیر پروژه بهسازی شرکت مهندسی بازرگانی خودروی سایپا نیز در خصوص طرح نوسازی و بهسازی عنوان کرد: خودروهای کارکرده توسط دو کارشناس دادگستری، دو کارشناس فنی و کارشناسان بازار خودرو مورد باز بینی قرار می‌گیرند و این کارشناسان قطعات خودرو را از طریق چک لیست تست و در نهایت کارشناسان بازار قیمت نهایی خودرو را اعلام می‌کنند.

وی در مورد اینکه برای بهسازی خودروهای کارکرده چه مدت زمانی صرف خواهد شد عنوان کرد: متوسط بهسازی هر خودرو تقریبا ۳ الی ۴ روز است و پس از طی شدن این دوره خودرو کاملا سالم تحویل متقاضی می‌شود همچنین خودروهای بهسازی شده از گارانتی چند روزه برخوردار خواهند بود.