گروه خودرو- با بازگشت دوباره معصومه ابتکار به سازمان حفاظت از محیط زیست، به نظر می‌رسد خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌و‌نقل کشور با جدیت بیشتری در حال پیگیری است. مصوبه جدید دولت برای کاهش سن سواری‌ها به ۲۰سال و خروج خودروهای فرسوده‌ و همچنین تاکید بر ضرورت نوسازی خودروهای فرسوده حتی با تکیه بر محصولات وارداتی نشان‌دهنده عزم رییس جدید سازمان حفاظت محیط زیست برای پیش بردن طرح نوسازی فرسوده‌ها در کشور است. بر همین ‌اساس ابتکار پیشنهاد داده که در راستای پیشبرد نوسازی خودروهای فرسوده، دولت از سیاست‌های تشویقی و تنبیهی استفاده کند. تاکید ابتکار بر استفاده از سیاست‌های تشویقی و تنبیهی برای پیشبرد هر چه سریع‌تر طرح نوسازی فرسوده‌ها در حالی است که او از تمایل نداشتن بسیاری از صاحبان خودروهای فرسوده برای مشارکت در طرح نوسازی واقف است. هر چند رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در آخرین اظهارنظر خود در مورد خروج خودروهای فرسوده به چرایی تمایل نداشتن صاحبان این خودروها برای مشارکت در طرح نوسازی اشاره‌ای نمی‌کند و حتی سیاست‌های تنبیهی و تشویقی مورد نظر را هم تشریح نمی‌کند، اما روشن است که افزایش چشمگیر قیمت خودرو طی یک سال و نیم گذشته و همچنین نبود تسهیلات دولتی متناسب با قیمت فعلی خودروها، از مهم‌ترین دلایل تمایل نداشتن صاحبان خودروهای فرسوده به شرکت در طرح نوسازی است.

بر همین اساس با در نظر گرفتن افزایش میزان کمک بلاعوض دولت به صاحبان خودروهای سواری فرسوده به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و همچنین ۳۰۰ هزار تومان ارزش لاشه این خودروها، تسهیلات نقدی دولت به صاحبان خودروهای فرسوده برای تعویض خودرویشان برابر با دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود. این رقم دقیقا برابر با یک پنجم قیمت یکی از مدل‌های معمولی در خانواده پراید به عنوان ارزان‌ترین خودروی بازار است. حتی اگر ۷ میلیون تسهیلات بانکی را نیز برای صاحبان خودروهای فرسوده در نظر بگیریم، پول نقد صاحبان خودروهای فرسوده کمتر از ۱۰ میلیون تومان خواهد بود، این در حالی است که ارزان‌ترین پراید در بازار چیزی در حدود ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

هر چند مجتبی شفیعی، رییس ستاد حمل‌و‌نقل و سوخت در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد از رایزنی این ستاد با بانک‌ها برای افزایش تسهیلات ۷ میلیون تومانی به ۱۰ میلیون تومان خبر می‌دهد؛ اما هنوز مشخص نیست این تسهیلات در چه زمانی افزایش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین به نظر می‌رسد صاحبان خودروهای فرسوده بیشتر نیازمند سیاست‌های تشویقی باشند تا تنبیهی.