گروه خودرو-رییس انجمن قطعه‌سازان دیروز میزبان خبرنگاران شد تا هم از شورای رقابت گله کند و هم از آخرین جزئیات پلت‌فرم مشترکی که قرار است توسط این انجمن ساخته شود، بگوید. در آخرین جلسه ای که شورای رقابت حدود دو هفته پیش برگزار کرد، قرار بود تکلیف قیمت‌گذاری خودرو مشخص شود، اما این اتفاق رخ نداد تا مشتریان همچنان سرگردان بمانند و خودروسازان نیز معترض.

شورای رقابت در پایان جلسه خود اعلام کرد: قیمت‌گذاری بر اساس ارز آزاد، منتفی است، زیرا خودروسازان نه تنها از ارز مبادله‌ای، بلکه از ارز مرجع نیز استفاده کرده‌اند. این در حالی بود که پیش‌تر محمدرضا نعمت زاده وزیر «صنعت، معدن و تجارت» از احتمال تعیین قیمت خودرو مطابق با ارز آزاد خبر داده و انتظار می‌رفت شورای رقابت نیز با این موضوع موافقت کند، اما چنین نشد و هنوز هم مشخص نیست در نهایت سرنوشت قیمت خودرو چه خواهد شد.

حالا رییس انجمن قطعه‌سازان با انتقاد از عملکرد شورای رقابت، می‌گوید که زنجیره صنعت خودرو، بیشتر نیاز ارزی خود را از بازار و به صورت آزاد تامین کرده است. گل وردی گلستانی با بیان اینکه شورای رقابت مسوول اوضاع فعلی صنعت خودرو به حساب می‌آید، تاکید می‌کند خودروسازان به دلیل سیاست‌های این شورا نتوانسته‌اند محصولات خود را بفروشند. به گفته وی، چون شورای رقابت نتوانسته تکلیف قیمت خودرو را مشخص کند، خودروسازان و مشتریان نیز معطل قیمت‌گذاری ماندند و هم گردش مالی صنعت خودرو افت کرد و هم از درآمد مالیاتی دولت (مالیاتی که از ناحیه خودروسازان به دولت پرداخت می‌شود)، کم شد؛ رییس انجمن قطعه‌سازان همچنین ادامه داد: وقتی وزیر «صنعت، معدن و تجارت» می‌گوید خودروسازان از ارز آزاد استفاده کرده‌اند و با مشکلات تولید روبه‌رو هستند، حتما در جریان امور قرار دارد که این صحبت‌ها را به میان می‌آورد، اما آیا شورای رقابت هم در این مورد مطلع است؟ آیا شورای رقابت اصلا می‌داند قیمت خودرو چقدر تمام می‌شود؟

گفته‌های گلستانی در شرایطی است که شورای رقابت طی ۹ ماه حضورش در پروسه قیمت‌گذاری خودرو، همواره پس از رویت اسناد و مدارک و ریز هزینه‌های خودروسازان، در مورد قیمت خودروهای داخلی اظهارنظر کرده و این گونه نبوده که نظر شخصی خود را اعمال کند. البته در باب اینکه اصلا شورای رقابت به لحاظ ساختاری صلاحیت تعیین قیمت خودرو را دارد، بحث‌ها و نقدهای زیادی مطرح شده، اما به هر حال این شورا همواره با خودروسازان و مسوولان وزارت صنعت جلسه داشته و با توجه به مدارک ارائه شده از طرف آنها، نسبت به قیمت خودروها اظهارنظر کرده است.

با این حال، نه خودروسازان و نه وزارت صنعت، هیچ کدام هیچ وقت از عملکرد شورای رقابت راضی نبوده‌اند و حتی تحرکاتی را نیز برای حذف این شورا از ماجرای قیمت‌گذاری خودرو آغاز کرده‌اند. اختلاف‌نظر اصلی خودروسازان و شورای رقابت بر سر فرمول قیمت‌گذاری است، به نحوی که شورای رقابت آن را اصولی و دقیق می‌داند، اما خودروسازان معتقدند این فرمول با واقعیات تولید در صنعت خودرو همخوانی ندارد. در حال حاضر نیز هنوز تکلیف قیمت خودرو مشخص نشده و هم خودروسازان بلاتکلیف‌اند و هم مشتریان سرگردان.

با این حال، رییس انجمن قطعه‌سازان قیمت‌گذاری پایین خودرو و دخالت نامناسب شورای رقابت را دلیل زیان خودروسازان و کاهش تولید آنها می‌داند.

به گفته رییس انجمن قطعه‌سازان، اگر اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند، صنعت خودرو از هم می‌پاشد؛ بنابراین تا این اتفاق رخ نداده، باید فکری به حال خروج آن از بحران فعلی کرد. گلستانی این را هم گفت که در حال حاضر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ واحد قطعه‌سازی کشور تعطیل یا تغییر کاربری داده‌اند، چون یا توان تحمل مشکلات مالی را ندارند یا انجام فعالیت‌های دیگر، سود بیشتری برایشان به دنبال دارد؛ گلستانی پیشنهاد کرد که دولت برای حمایت از صنعت خودرو و حل مشکلات تولید، بدهی این خودروسازان به قطعه‌سازان را پرداخت ‌کند و پنج سال به خودروسازان مهلت بدهد، تا پول دولت را بازگردانند.

مانور قدرت چینی‌ها در بازار قطعه

اما رییس انجمن قطعه‌سازان در ادامه نشست خبری خود از حضور پررنگ چینی‌ها در بازار قطعات خودرو کشور خبر داد. وی با بیان اینکه این حضور پررنگ در تحقیقی مشترک توسط خودروسازان و قطعه‌سازان مشخص شده، می‌گوید: در این تحقیق مشخص شد که کل گردش مالی در بازار قطعات خودرو حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و قطعه‌سازان تنها هزار میلیارد تومان از این رقم فروش دارند؛ بنابراین یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باقیمانده را واردکنندگان قطعه (عموما واردکنندگان قطعات چینی) به جیب می‌زنند.

از پلت‌فرم قطعه‌سازان چه خبر؟

رییس انجمن قطعه‌سازان، اما در نشست خبری دیروز خود از ارائه پیشنهادی از سوی قطعه‌سازان به وزارت صنعت برای طراحی پلت‌فرم جدید ایرانی خبر داد. به گفته گلستانی، پیشنهادی برای طراحی پلت‌فرم ایرانی با استفاده از توان طراحی داخل از سوی قطعه‌سازان تهیه و به وزارت صنعت ارائه شده که مورد موافقت مسوولان این وزارتخانه نیز قرار گرفته است. همچنین برخی اعضای انجمن به صورت داوطلبانه برای سرمایه‌گذاری در این بخش اعلام آمادگی کرده‌اند و طراحی پلت‌فرم‌های جدید در صورت حمایت وزارت صنعت اجرایی خواهد شد. گلستانی با بیان اینکه طراحان ماهری در کشور وجود دارند، گفت که شرط طراحی پلت‌فرم‌های جدید دریافت وام ارزان قیمت است، تا با استفاده از آن نسبت به طراحی یک پلت‌فرم اقدام کنیم.

به گفته رییس انجمن قطعه‌سازان، برای طراحی هر پلت‌فرم به ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز است، تا خودرویی مناسب با شرایط درآمدی کشور طراحی شود. البته برای ساخت اصل پلت‌فرم، ۱۵۰ میلیون یورو نیز کفایت می‌کند و ۲۵۰ میلیون یورو باقیمانده، صرف طراحی و تولید قطعات موردنیاز خواهد شد.

گلستانی در ادامه این را هم گفت که دولت باید روی توسعه چند پلت‌فرم روز در کشور سرمایه‌گذاری کند، تا از این راه و با تولید و فروش خودروهای جدید، بخشی از درآمد حاصله از این فرآیند، به عنوان مالیات نصیبش شود.

وی در ادامه به توان بالای قطعه‌سازان کشور اشاره کرد و گفت که آنها قادرند برای هر خودرویی، قطعات موردنیازش را بسازند. به گفته گلستانی، گاهی ممکن است به دلیل محدودیت تولید، خودروساز نسبت به خرید برخی قطعات مانند لنت ترمز از داخل بازار اقدام کند که این قطعه وارداتی و دارای کیفیت پایین است و ربطی به قطعه‌سازان ندارد.

رییس انجمن قطعه‌سازان در ادامه از حضور برخی خودروسازان خارجی در ایران و اقدام آنها برای خرید برخی سایت‌های تولیدی شرکت‌های خودروساز داخلی نیز خبر داد. به گفته وی، این شرکت‌ها نسبت به واردات قطعات و تولید خودرو اقدام می‌کنند که این مساله به ضرر قطعه‌سازان داخلی است.