بازار خودرو اروپا یک گام به جلو، یک گام به عقب

گروه خودرو - پس از ۵ سال رکود و سردرگمی به نظر می‌رسد بازار خودرو اروپا مسیر بهبود و بازگشت به ثبات را در پیش گرفته‌است، اگرچه سرعت این حرکت در ماه اخیر بسیار کند بوده است. در ماه نوامبر فروش خودروهای تازه‌ساخت در اروپا برای سومین ماه متوالی افزایش یافت. در ۴ سال گذشته این طولانی‌ترین دوره رشد در بازار راکد اروپا بوده است. اتحادیه خودروسازان اروپا روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای خبر داد ساکنان این قاره در ماه نوامبر مجموعا ۹۷۵ هزار و ۲۸۱ دستگاه خودرو خریده‌اند که در مقایسه با ماه مشابه سال ۲۰۱۲ رشدی کمتر از یک درصد (۹/۰ درصد) را نشان می‌دهد این رقم در نوامبر ۲۰۱۲ نزدیک به ۹۶۷ هزار بوده است. پیش از این فروش در ماه اکتبر ۶/۴ و در ماه سپتامبر ۵/۵ درصد افزایش یافته بود. تحلیلگران بلومبرگ پیش‌بینی کرده‌اند اقتصاد ۱۷ کشور عضو یورو ظرف چند ماه آینده باز هم بهبود خواهد یافت و چنین تحولی، هر چند کند، به احیای بازار خودرو این منطقه هم کمک خواهد کرد. بر اساس آخرین گزارش‌ها خودرو گلف هاچ‌بک فولکس واگن، راپید اشکودا و رنو Captur برندگان اصلی تحولات تازه در بازار اروپا بوده‌اند. آلفردو آلتاویلا، از مدیران ارشد فیات روز دوشنبه در شهر میلان به خبرنگاران گفت: «بازار به آهستگی رو به ثبات است، اما حرف زدن درباره بهبود کامل، داستان دیگری است.» اظهار نظر آقای آلتاویلا چندان دور از واقعیت نیست، به‌خصوص وقتی اتحادیه خودروسازان اروپا می‌گوید با وجود نشانه‌های رشد در ماه‌ها اخیر میزان تقاضا همچنان در پایین‌ترین سطح است.

طی ماه نوامبر تقاضا برای خودروهای ۵ خودروساز بزرگ اروپا در اسپانیا ۱۵ درصد و در بریتانیا ۷ درصد افزایش داشته است. این دو در حال حاضر به ترتیب پنجمین و دومین بازارهای بزرگ اروپا به شمار می‌روند. دولت اسپانیا برنامه‌ای را برای ارایه تخفیف به خریداران خودرو در این کشور آغاز کرده که رشد تقاضا را در پی داشته است. همزمان تقاضا در آلمان، فرانسه و ایتالیا کاهش یافته است.

رنو و فولکس واگن تنها خودروسازان شاخص اروپایی بوده‌اند که در ماه نوامبر از رشد فروش خود خبر داده‌اند. فروش کلی مجموعه فولکس در این مدت ۲/۳ درصد رشد داشته است. فروش برند فولکس واگن تنها ۸/۰ درصد، فروش اشکودا ۱۸ درصد و فروش برند لوکس آئودی ۲/۳ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل بوده است. فروش رنو، دومین خودروساز بزرگ فرانسه هم ۹ درصد افزایش داشته است. همچنین در همین مدت فروش جگوار لندرور ۳/۱ و فروش ولوو ۶/۷ درصد افزایش داشته است. فروش خودروهای پژو-سیتروئن، خودروساز بحران‌زده و خبرساز فرانسوی در این روزها، هنوز روندی نزولی دارد و فروش خودروهای پژو ۳/۴ و فروش سیتروئن ۳/۱ درصد کاهش داشته است. پژو سیتروئن در این ماه تنها نبوده است؛ چراکه فیات هم خبر داده فروش کلی خودروهایش ۸/۵ درصد افت داشته است. فروش برند فیات ۵/۳ درصد، فروش آلفا رومئو ۱۹ درصد و فروش لانچیا و کرایلسر هم ۱۴ درصد کاهش داشته است.

اوضاع در ماه نوامبر برای خودروسازان لوکس اروپایی هم چندان خوب پیش نرفته است. دایملر از افت ۶/۱ درصدی فروش خودروهایش در این منطقه خبر داده است. مرسدس بنز، سومین خودروساز لوکس دنیا که تحت مالکیت دایملر قرار دارد، می‌گوید در این ماه تقاضا برای خودروهایش ۱/۳ درصد کاهش داشته است. بی‌ام‌و، از رقبای اصلی مرسدس بنز در اغلب بازارهای بزرگ دنیا در این مورد از همتای آلمانی‌اش پیشی گرفته و از کاهش ۷ درصدی فروشش خبر داده است.

در ماه نوامبر ژاپنی‌ها از نظر میزان رشد پیشتاز بوده‌اند. تویوتا از رشد ۷ درصدی فروشش خبر داده و فروش لکسوس، زیرشاخه لوکس تویوتا ۳۱ درصد افزایش داشته است. رشد فروش سوزوکی، مزدا و میتسوبیشی بیشتر به یک جهش شبیه است. فروش ۳ خودروساز ژاپنی به ترتیب ۱۶، ۳۱ و ۵۵ درصد بیشتر شده و بالاخره نیسان گزارش داده نوسانات بازار تاثیر منفی یا مثبتی بر فروش خودروهایش نداشته است و جنرال موتورز که در هفته اخیر از کاهش یا توقف تولید در برخی نقاط دنیا از جمله اروپا، استرالیا و کره جنوبی خبر داده، در ماه نوامبر شاهد رشد ۸/۳ درصدی تقاضا برای خودروهایش بوده است. هیوندای هم که قصد دارد در سال آینده خودروی کوچک i۱۰ خود را روانه بازار اروپا کند، از کاهش ۸/۷ درصدی فروش خودروهایش در ماه نوامبر خبر داده است.

چنان‌که پیداست اوضاع در بازار اروپا همچنان پرنوسان و پیش‌بینی زمان و سرعت حرکت قطعی به سوی بهبود بسیار دشوار است. با وجود نشانه‌هایی از امیدواری، خودروسازان فعال در اروپا هنوز نمی‌توانند از رونق کسب و کار در آینده نزدیک یا میان‌مدت دل ببندند. گزارش‌های فراوان در ماه‌های اخیر با موضوع سرمایه‌گذاری‌های فزاینده خودروسازان اروپایی، آمریکایی و آسیای شرقی برای ساخت کارخانه و گسترش فروش در بازارهای بزرگی مانند چین و آمریکا و بازارهای نوظهوری چون برزیل، هند و مکزیک از یک سو و کاهش سرمایه‌گذاری و تولید در اروپا حاکی از همین ناامیدی از این بازار آشفته و مبهم است. بزرگان صنعت خودرو این روزها تنها راه کنار آمدن با کاهش اشتیاق شهروندان اروپا به خرید خودرو را در فرار به کشورهای پرجمعیت و بازارهای شیفته خودرو آنها یافته‌اند.