انقلاب‌های دیترویت

گروه ترجمه: درب‌های نمایشگاه خودروی دیترویت که هر ساله در ماه ژانویه برگزار می‌شود، روز دوشنبه به روی رسانه‌ها و فعالان این صنعت باز شد. بازدید از این نمایشگاه از روز شنبه ۱۷ ژانویه(۲۷ دی‌ماه) برای عموم آزاد است. در نخستین نمایشگاه خودرو دیترویت در قرن بیست و یکم که در ژانویه ۲۰۰۰ برگزار شد، شرکت جنرال موتورز اعلام کرد که «بزرگ‌ترین غرفه نمایشگاه خودرو در آمریکای شمالی» طلیعه‌دار هزاره جدید خواهد بود.

به گزارش رویترز، در تبلیغات این شرکت عنوان شده بود اگر ۲۳۰ تن فولاد موجود در این غرفه ذوب و روی زمین پهن شود، طول آن به ۷ مایل می‌رسد که معادل چهار بار عبور از پل سفیر (پلی بین دیترویت و کانادا) و یا ۱۰۵ بار طی کردن طول یک زمین فوتبال است. در این تبلیغ همچنین گفته شده بود اگر این فولاد به صورت عمودی در بیاید، ارتفاع آن از ارتفاع کوه فوجی در ژاپن، موطن رقبای اصلی جنرال موتورز، بیشتر خواهد بود.

این فراوانی خودروها، با نمایشگاه یک دهه بعد؛ یعنی نمایشگاه سال ۲۰۰۹ درتضاد بود. در سال ۲۰۰۹ رکورد سود به رکورد زیان تبدیل شد. در نمایشگاه آن سال در غرفه جنرال موتورز تنها چند خودرو روی یک فرش کثیف پارک شده بود. مدیران این شرکت با تجمعی رو به رو شدند که در آن صدها نفر از کارکنان شرکت شعار می‌دادند: «اینجا بمان، اینجا بمان».

۶ ماه بعد جنرال موتورز اعلام ورشکستگی کرد.

گرچه نمایشگاه سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۹ اهمیت داشتند، اما هرکدام با چاشنی مخصوصی همراه شدند که منعکس‌کننده کامیابی، ریاضت، تحول یا(اخیرا) گذار صنعتی بودند. این گذار صنعتی به شکل دادن به اقتصادها کمک و فرهنگ ملت‌ها را تعریف می‌کند.

نمایشگاه امسال هم همین‌طور است. صنعت جهانی خودرو با سه تحول تکنولوژیک همزمان رو به رو است: انقلاب نیروی محرکه، انقلاب اتصال و انقلاب استقلال.

انقلاب اول تعیین خواهد کرد که آیا خودروهای دارای موتور احتراق داخلی جای خود را به خودروهای هیبریدی، برقی و پیل سوختی هیدروژنی می‌دهند یا خیر. تلاش برای توسعه این گونه خودروها ادامه خواهد یافت و کاهش اخیر قیمت جهانی نفت مانع از این کار نخواهد شد؛ زیرا حتی اگر اکثر مشتریان، خودروهای بنزینی را ترجیج دهند، دولت‌ها خودروهای دارای سوخت جایگزین را ترجیح خواهند داد. شرکت جنرال موتورز برای حفظ بازار این نوع خودروها، مدل جدید شورولت ولت را که هم با نیروی باتری و هم با موتور بنزینی کار می‌کند، در نمایشگاه امسال دیترویت به نمایش گذاشته است. این شرکت همچنین از شورولت بولت، که مدل تمام برقی ولت به شمار می‌رود، رونمایی کرده است. شرکت کره‌ای هیوندای نیز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دیترویت اعلام کرد نسخه جدید سوناتا سدان برقی-هیبریدی را تولید خواهد کرد.

اما انقلاب اتصال به معنی قرار دادن خدمات اینترنت است؛ از سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای گرفته تا ارتباطات راه‌دور پیشرفته که در داشبورد خودروها است.

انقلاب استقلال به زبان ساده، به معنی خودروهای بدون راننده است. این تکنولوژی در حال حاضر به صورت رادارهایی که احتمال برخورد را تشخیص می‌دهند و به‌طور خودکار ترمز می‌گیرند، به خودروها راه یافته است.

در نهایت، با وجود خودروهای مستقل، مالکیت فردی به دست فراموشی سپرده می‌شود. این خودروها پس از آن که مسافرانشان را به مقصد رساندند، برای سوار کردن مسافران بعدی رهسپار می‌شوند. درواقع، خودروهای بدون راننده محور اصلی «به اشتراک‌گذاری اقتصادی» آینده خواهد بود.

هرچند در نمایشگاه امسال خودروی دیترویت این سه روند مشهودند، اما غالب نیستند. کریس اورسون، طراح خودروی بدون راننده گوگل، در نمایشگاه دیترویت شرکت کرده، اما نمونه‌ای از این خودرو را به همراه نیاورده است. در این نمایشگاه به ازای هر خودروی برقی تسلا، تعداد بسیاری از وانت‌ها و شاسی‌بلندهای بنزینی وجود دارند که با وجود این تحولات تکنولوژیک، همچنان سود دیترویت به آنها وابسته است. در نمایشگاه امسال دیترویت، فولکس واگن از کراس کوپه جی‌تی‌ای کانسپت خود رونمایی کرد. این مدل، سومین مدل از شاسی‌بلندهای سایز متوسط هفت سرنشینه است. این شرکت قصد دارد در پایان سال ۲۰۱۶ این مدل را در آمریکا تولید کند. قدرت این خودرو ۲۷۶ اسب‌بخار است. مرسدس بنز نیز مدل‌های جی‌ال‌ای۴۵۰ اسپورت کوپه و جی‌ال‌ای۶۳ کوپه را در دیترویت به نمایش گذاشته است. این دو مدل قرار است در ماه اوت در آمریکا به فروش برسند. شرکت رنجرور مدل اچ‌اس‌ای تی‌دی۶ خود را به نمایشگاه دیترویت آورده است. برای نخستین‌بار، خریداران لندرور در آمریکای شمالی می‌توانند خودرو دیزلی خریداری کنند. این برند بریتانیایی شاسی‌بلند، که شرکت تاتا موتورز هندوستان مالک آن است، برای خودروهای رنجرور و رنجرور اسپورت آپشن موتور دیزلی را درنظر گرفته است. این اقدام بخشی از برنامه ارائه موتور دیزلی برای اکثر خودروهای جگوار و لندرور است.

از دیگر مدل‌هایی که در نمایشگاه امسال به نمایش درآمده‌اند، خودروهای کانورتیبل (کروک) هستند. در پی رکود اقتصادی آمریکا، فروش خودروهای کانورتیبل در این کشور کاهش یافته بود، اما اکنون که نرخ بیکاری در آمریکا کاهش و فروش خودروهای لوکس افزایش یافته است، خودروسازان برای افزایش فروش در بازار رقابتی، به خودروهای کانورتیبل امید بسته‌اند.

در نمایشگاه دیترویت جنرال موتورز از خودرو کانورتیبل کاسکادا، که نسخه اروپایی بیوک است، رونمایی کرد. فیات کرایسلر نیز آلفا رومئو ۴ سی اسپایدر کانورتیبل خود را به نمایش گذاشته است. این خودرو در تابستان ۲۰۱۵ برای فروش به بازار عرضه می‌شود، اما خرید آن آسان نیست؛ زیرا تنها ۳ هزار دستگاه از این مدل خودرو برای فروش جهانی تولید خواهد شد و از این تعداد ۴۰ درصد کانورتیبل هستند.

انقلاب‌های دیترویت

انقلاب‌های دیترویت