مصطفی وحیدزاده
رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی خدمات پس از فروش

با لغو تحریم‌ها یکی از بازارهایی که تحول خاصی به خود خواهد دیده بازار خودرو است. این بازار قبل از اعمال تحریم‌ها با حضور خودروسازان بین‌المللی در راه‌اندازی خطوط تولید روند مناسبی داشت و سلایق مختلف در بازار را پوشش می‌داد، اما با شروع تحریم‌ها شرکت‌هایی مانند کیا، سیتروئن، نیسان، ولوو و بنز از بازار ایران خداحافظی کردند و شرکت‌هایی مانند رنو و پژو نیز تا آنجا که توانستند حداقل همکاری را با خودروسازان داخلی داشتند و عملا بازار با رکودی بی‌سابقه به‌خصوص در خودروهای کلاس متوسط به بالا روبه‌رو شد.

البته ادامه تولید محصولات داخلی سبب شد که صنعت رنجور خودروسازی بتواند حداقل تولید را داشته باشد؛ اگرچه تحریم در تولید خودرو اثرات بیشتری را رقم زد، ولی قطعه سازانی که تازه به مرحله رشد رسیده بودند نیز از این رهگذر صدمه فراوانی دیدند و علاوه‌بر اینکه نتوانستند توسعه پیدا کنند، تولید خود را نیز از دست دادند. هم‌اکنون با اجرای برجام خودروسازان بزرگ جهانی چشم به بازار خودرو ایران دوخته‌اند، بازاری که آنها در دوران تحریم تنها اقدام به عرضه خودرو می‌کردند و سهم خوبی نیز توانستند به‌دست آورند، ولی حالا بدنبال این موضوع هستند که با همکاری خودروسازان ایرانی با ایجاد خطوط تولید از بازار بالقوه منطقه استفاده کنند و بازار ایران و کشور عراق، تاجیکستان، ارمنستان، ترکمنستان، آذربایجان، افغانستان را پوشش دهند.

برای این موضوع هر خودروسازی نیاز به سیستم خدمات پس از فروش و شبکه توانا و نیروهای انسانی با تجربه و با سواد فنی بالا دارد. این شبکه هم‌اکنون موجود است و حضور کارشناسان دوره دیده ساختار متناسب با خودروسازان اروپایی یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های این خودروسازان را برطرف خواهد کرد، شبکه‌ای که حتی در کشور عراق، آذربایجان، ترکمنستان نیز هم‌اکنون برپاست و خدمات می‌دهد و البته این خدمات قابلیت تطابق با خدمات این خودروسازان را خواهد داشت و سبب عرضه سریع خودرو‌های جدید خواهد شد. بستر مناسب خدمات پس از فروش در داخل کشورو شبکه‌ای که در تمام شهرها پوشش دارد، ابزارها و استاندارد‌های مورد نیاز خودروسازان جهانی برای حضور در بازار ایران را آماده می‌کند و این مهم با تولیدات مشترک در خطوط به‌جا مانده از قبل تحریم که حتما نیاز به ارتقا دارند به سرعت می‌تواند محصولاتی ممتازی را در کشور به دست هموطنان برساند. از آنجا که اولویت همکاری خودروسازان جهانی برای همکاری و تولید مشترک، داشتن زیرساخت‌های تولید مناسب، بازار گسترده و یک شبکه خدمات پس از فروش تواناست حالا زمان آن است که هرچه سریع‌تر با استفاده از فرصت لغو تحریم‌ها ضمن تجهیز شبکه‌های خدمات پس از فروش آمادگی ارائه خدمات به خودروهای روز دنیا را ایجاد نمایند.