گروه جهان: زمانی که برنی سندرز برای انتخابات ایالات‌متحده اعلام آمادگی کرد، هیلاری کلینتون هرگز تصور نمی‌کرد که وی با یک حریف سرسخت روبه‌روست. سناتور«برنی سندرز» درانتخابات درون حزبی روزشنبه دموکرات‌های آمریکا درایالت کانزاس به پیروزی رسید تا ازفاصله خود با هیلاری کلینتون نامزد پیشتاز دموکرات‌ها بکاهد. به گزارش سی‌ان‌ان، در سه مسابقه دموکرات‌ها که در روز شنبه برگزار شد، سندرز توانست از وزیر سابق امور خارجه ایالات‌متحده پیشی بگیرد.

در این روز سندرز در دو ایالت نبراسکا و کانزاس پیروز میدان شد و رقابت در لوییزیانا را واگذار کرد. در ایالت نبراسکا سندرز توانست با رای ۷/ ۶۷ درصد در برابر ۳/ ۳۲ درصد هیلاری کلینتون را شکست دهد. در ایالت کانزاس نیز پیرمرد ورمونتی توانست با رای ۴/ ۵۶ درصد در برابر ۶/ ۴۳ درصد از سد بانوی نخست سابق این کشور عبور کند. سندرز اما در ایالت لوییزیانا از رقیب خود شکست سختی خورد و هیلاری کلینتون با رای ۱/ ۷۱ درصد توانست در برابر رای ۲/ ۲۳ درصدی از سد سندرز بگذرد. سندرز برای پیروزی در رقابت‌های ۵ فوریه یک برگ برنده رو کرده بود. او از ارتباطات هیلاری کلینتون و سرمایه‌گذاران خیابان وال‌استریت سخن گفت و تا حد زیادی توانست روی این موضوع تاثیر بگذارد. سی‌ان‌ان نوشت: سندرز درجریان مبارزات انتخاباتی روزشنبه حملات تندی متوجه رقیب هم‌حزبی خود هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین این کشور کرد. سندرز با اشاره به اینکه کلینتون میلیون‌ها دلار از «وال استریت» بابت سخنرانی‌های خود دریافت کرده است، گفت: کلینتون باید متن این سخنرانی‌ها را منتشر کند چراکه حتما سخنان بسیارعالی و خارق‌العاده و در حد سخنان «شکسپیر» بوده‌اند که بابت آنها میلیون‌ها دلار دریافت کرده است. انتخابات درون حزبی آمریکا در روز «شنبه بزرگ» در۵ ایالت مختلف آمریکا بین نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا برگزار ونتایج این انتخابات تا اواخر شب به وقت محلی اعلام شد. رای‌گیری درون حزبی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان دردوایالت «لوییزیانا» و «کانزاس» به‌طور مشترک برگزار شد ودموکرات‌ها علاوه بر دو ایالت مشترک درایالت «نبراسکا» نیز به مصاف هم رفته‌اند و رقابت جمهوری‌خواهان دردو ایالت «مین» و«کنتاکی» نیز برگزار شد.


سندرز از زیر سایه درآمد

در حالی که تا سه‌شنبه بزرگ سندرز یک بازنده سربلند به‌حساب می‌آمد و از 15 ایالت، 10 ایالت را واگذار کرده بود اما با نتایجی که در روز شنبه بزرگ رقم خورد، سندرز نشان داد قصد پاپس کشیدن ندارد و می‌تواند از عهده هیلاری کلینتون بربیاید. استیفن کالینز می‌نویسد: به عکس آنچه تصور می‌شد، سندرز در بین سفیدها آرای بیشتری دارد. این اگر یک حسن برای وی به حساب بیاید، چند نقطه تاریک هم در دل خود دارد، زیرا وی در عمل نتوانسته سایر اقلیت‌ها را مجاب کند تا به وی رای بدهند. هیلاری کلینتون اما یک درس بزرگ از انتخابات 2008 گرفته است. او توانسته در این رقابت آرای سیاهان و سایر اقلیت‌ها را از آنِ خود کند. رقابت‌های روز شنبه بزرگ به هیلاری این نکته را یادآوری می‌کند که باید بیش از پیش کار کند تا آرای طبقه متوسط سفید را از دست ندهد. استیفن کالینسون می‌نویسد: هیلاری کلینتون یک برگ برنده دیگر هم دارد او در حال حاضر در هیات نمایندگی‌ها در حدود 200 نماینده بالاتر از سندرز دارد. این هیات نمایندگی‌ها می‌تواند موقعیت وی را برای باقی‌مانده راه تسهیل کند. با این حال گفته می‌شود سندرز دیگر یک مرد در سایه نیست و توانسته در برابر وزیر سابق امور خارجه آمریکا قد علم کند.


کروز به دنبال شکار ترامپ

در جبهه جمهوری‌خواهان در روز شنبه، تد کروز نماینده محافظه‌کاران توانست آرای خوبی به‌دست بیاورد. کروز در این روز توانست از ۴ ایالت دو ایالت را به نام خود سند بزند و با ترامپ برای نخستین‌بار در تعداد ایالت‌ها مساوی کند. در انتخابات روز ۵ فوریه در اردوگاه جمهوری‌خواهان ۴ انتخابات برگزار شد. لوییزیانا، کنتاکی، کانزاس و مین از جمله ایالت‌هایی بودند که در آنها، رقابت‌های داخلی جمهوری‌خواهان برگزار شد. تد کروز توانست در این روز در دو ایالت کانزاس و مین پیروز شود و در مقابل رقابت در لوییزیانا و کنتاکی را به ترامپ واگذار کند. کروز توانست در کانزاس با رای ۲/ ۴۸ درصد در برابر رای ۳/ ۲۳ درصد پیروز میدان شود. همچنین وی در مَین نیز ۹/ ۴۵ در برابر ۶/ ۳۲ درصد پیروز میدان شد. در مقابل ترامپ توانست در لوییزیانا ۴/ ۴۱ در برابر رای ۸/ ۳۷ درصدی تد کروز برنده از میدان بیرون بیاید. در کنتاکی نیز ترامپ با فاصله رای ۴ درصدی، یعنی ۹/ ۳۵ در برابر ۶/ ۳۱ درصد بر تد کروز غلبه کند. ترامپ به‌رغم اینکه نتایج درخشان خود را تکرار نکرد اما در انتقاد به تد کروز گفت: هر چقدر به کانادا نزدیک می‌شویم، تد کروز آرای بیشتری کسب می‌کند. کنایه ترامپ به اصالت کانادایی تد کروز است که از یک مادر آمریکایی و پدری کوبایی در کانادا متولد شده است. با وجود این ترامپ در روز شنبه بزرگ نتوانست مانند همیشه پیروزی‌های خود را تکرار کند و ممکن است تد کروز بتواند در آینده‌ای نه‌چندان دور وی را جا بگذارد. گفته می‌شود در میان جمهوری‌خواهان، تد کروز و مارکو روبیو در کنار لشکر منتقدان دونالد ترامپ که برای به زیر کشیدن او چند روزی بوده سخت با هم متحد شده‌اند، همگی لحظه شماری می‌کردند تا بلکه شنبه شب نشانه‌هایی از افول ترامپ را در نتایج انتخابات چهار ایالت کانزاس، کنتاکی، مین و لوییزیانا ببینند؛ اتفاقی که دست‌کم در دو ایالت کانزاس و مین روی داد. بدین ترتیب چهره‌های برجسته جمهوری‌خواهان چون جان مک‌کین، میت رامنی و پل رایان که در چند روز گذشته انتقادهای فراوانی را متوجه دونالد ترامپ کرده بودند، شاید بتوانند پیروزی‌های شنبه شب تد کروز را تا حدودی به حساب خود واریز کنند. این در حالی است که دونالد ترامپ، میلیاردر جنجالی اهل نیویورک روز شنبه در دو ایالت لوییزیانا و کنتاکی پیروز شد تا همچنان با فاصله زیاد جلودار رقابت‌های جمهوری‌خواهان باشد.تد کروز و مارکو روبیو، شنبه شب برای امیدواری یک دلیل تازه هم داشتند و آن کناره‌گیری بن‌کارسون، پزشک بازنشسته از کارزارهای انتخاباتی جمهوری‌خواهان بود که احتمالا بخشی از آرای حامیان اندکش به سوی روبیو و کروز می‌رفته است. کارسون روز جمعه از ادامه این رقابت‌ها انصراف داد اما اعلام نکرد در انتخابات آتی از کدام نامزد هم‌حزبی‌اش حمایت می‌کند.


روبیو می‌ماند یا می‌رود؟

رقابت‌های شنبه بزرگ به اضافه سه‌شنبه بزرگ که هفته گذشته برگزار شد، یک بازنده داشت: مارکو روبیو، نامزد کوبایی‌الاصل جمهوری‌خواهان که مقدمات حمله به ترامپ را در هفته‌های اخیر فراهم کرده بود. با این حال وی در این دو روز نتوانست از 19 ایالت، در کل انتخابات برگزار شده، دست پر بیرون بیاید و تنها توانست در یک ایالت پیروز شود. وی در سایر شب‌های انتخاباتی یک بازنده بزرگ بوده است. تد کروز امیدوار است این باخت‌های متوالی وی را از صحنه به در کند تا آرای طرفداران روبیو به سود وی واریز شود. برخی می‌گویند در صورتی که این اتفاق بیفتد، ممکن است تد کروز با انسجام بیشتری جمهوری‌خواهان را متقاعد کند که وی نماینده شایسته‌تری برای آنها است.