پادشاهی عزلت‌نشین - ۲۱ اردیبهشت ۹۵

گرائم وود
تحلیلگر آتلانتیک
ترجمه: محمدحسین باقی

در بخش ششم اشاره شد که سرانتونیو، چودهری و ابوبراء سه چهره مهم جهادی در غرب هستند که از سوی مقام‌های غربی مورد بازجویی قرار گرفتند. نویسنده این مقاله به دلایل امنیتی دیدارهای جداگانه‌ای با این سه نفر داشت. گرائم وود می‌گوید صحبت با آنها درست مانند صحبت با یک شخص واحد اما با نقاب یا پوششی متفاوت است. آنها معتقدند تا پیش از تشکیل خلافت داعش، شریعت در ۸۵‌درصد از زندگی ما غایب بود اما اکنون که خلافت تشکیل شده قوانینی که پیش از خلافت به حال تعلیق در آمده بود و کسی به آنها اهمیتی نمی‌داد، اجرایی شدند. همچنین اشاره شد که یکی از شاگردان نزدیک چودهری به نام «ابو رمَیسه» که از هندوئیسم به اسلام روی آورده از دست پلیس گریخت تا خانواده ۵ نفره‌اش را در نوامبر ۲۰۱۵ از لندن به سوریه منتقل کند. نام این شاگرد هندی «سیدهارتا دهار» بود که جانشین «جان جهادی» جلاد داعش شده بود.

طی سال‌های آخر اشغال عراق از سوی آمریکا، پدران پایه‌گذار «دولت به اصطلاح اسلامی» نشانه‌هایی از آخرالزمان را در همه‌جا مشاهده کردند. آنها ظرف یک سال حضور یک منجی را پیش‌بینی کردند؛ چهره‌ای مسیحایی که مقدر است در آخرالزمان ظهور کند و مسلمانان را پیش از پایان جهان به پیروزی و بهروزی رهنمون شود. ویلیام مک‌کانتس می‌گوید یک چهره برجسته اسلامی در سال ۲۰۰۸ نزد بن‌لادن رفت تا به او هشدار دهد که «دولت اسلامی» از سوی چهره‌های هزاره گرایانه رهبری می‌شود که «دائم در مورد یک منجی صحبت می‌کنند» و براساس تصوری که آنها از ظهور این منجی دارند «تصمیمات استراتژیک اتخاذ می‌کنند.» این چهره برجسته در ادامه به رهبر القاعده می‌گفت: «القاعده باید به اینها نامه بنویسد و بگوید این کار را بس کنید.»

برای برخی از مومنان واقعی این گروه - آنها که مشتاق نبردهای حق در برابر باطل هستند- چشم‌انداز آخرالزمانی برآورده‌کننده یک نیاز عمیق روانی است. در میان حامیان «دولت اسلامی» که من با آنها دیدار کردم «موسا سرانتونیو» بیشترین علاقه را به دیدگاه آخرالزمانی و این مساله ابراز کرد که روزهای باقیمانده «دولت اسلامی» - و جهان- چگونه به نظر خواهد رسید.

بخش‌هایی از آن پیش‌بینی اساسا متعلق به خودش است و هنوز جایگاه دکترین را نیافته است. اما بخش‌های دیگر مبتنی بر منابع اصلی اهل سنت است و ظاهرا در همه‌جای پروپاگاندای داعش دیده می‌شود. این بخش‌ها شامل این اعتقاد می‌شود که: فقط ۱۲ خلیفه مشروع وجود دارد و البغدادی هشتمین آنها است؛ ارتش‌های رم با سپاه اسلام در شمال سوریه به یکدیگر خواهند پیوست؛ رقابت نهایی اسلام با تفکر و البته افراد ضدمسیحایی پس از یک دوره از فتوحات اسلامی تجدید شده در بیت‌المقدس رخ خواهد داد.

«دولت اسلامی» اهمیت زیادی برای شهر «دابق» نزدیک حلب قائل است. این گروه نام مجله خود یعنی «دابق» را از نام این شهر گرفته است و وقتی (به هزینه گزاف) دشت استراتژیک دابق را فتح کرد دیوانه‌وار جشن گرفت. داعش مدعی است که پیامبراسلام می‌گفت در اینجاست که ارتش رم اردوگاه خود را برپا خواهد کرد.

ارتش اسلام با آنها دیدار خواهد کرد و دابق «واترلو»ی رم یا «آنتیتام» آن خواهد بود. یکی از حامیان «دولت اسلامی» در توییتی می‌نویسد: «دابق اساسا همه‌اش زمین کشاورزی است. می‌توانید تصور کنید که در آنجا نبردهای عظیمی در خواهد گرفت.» مبلغان دولت به اصطلاح اسلامی با پیش‌بینی چنین وضعیتی یاوه‌سرایی می‌کنند و دائما می‌گویند آن زمان به‌زودی خواهد رسید. مجله دابق در سخنی به نقل از زرقاوی می‌گوید: «جرقه در عراق روشن شده و حرارت آن شدت خواهد گرفت... تا ارتش صلیبیون در دابق را به آتش بکشد.» در یکی از ویدئوهای تبلیغاتی داعش کلیپی از فیلم‌های جنگی هالیوود نشان داده می‌شود که گویی در دوران قرون وسطا گرفته شده؛ شاید به این دلیل که بسیاری از این پیشگویی‌ها می‌گویند که ارتش‌ها سوار براسبان خواهند بود یا سلاح‌هایی باستانی بر دوش دارند.

اکنون که «دولت به اصطلاح اسلامی» دابق را فتح کرده است در انتظار ورود ارتش خصم در آنجاست؛ ارتشی که شکستش آغاز شمارش معکوس برای آخرالزمان خواهد بود. رسانه‌های غربی در ویدئوهای انتشار یافته داعش چندان اشاره‌ای به «دابق» نمی‌کنند و بیشتر بر صحنه‌های وحشیانه کشتار این گروه متمرکزند.

یکی از جلادان نقابدار داعش در ویدئویی در نوامبر ۲۰۱۵ که سر بریده پیتر کاسیج (یا عبدالرحمان)، امدادگری را که به اسارت این گروه درآمده بود نشان می‌داد می‌گفت: «ما اینجاییم و اولین صلیبی آمریکایی را در دابق را دفن کردیم و مشتاقانه در انتظار ورود ارتش‌هایتان هستیم.» طی نبرد در عراق در ماه دسامبر- پس از آنکه مجاهدین گزارش دادند که سربازان آمریکایی را در نبرد دیده اند- ‌ساب‌های توییتری اعضای داعش از هیجان ناشی از خوشحالی به حالت انفجار در آمد، درست مانند خوشحالی میزبان هنگام ورود
میهمان عزیزش.

روایت پیشگویانه‌ای که نبرد دابق را ندا می‌دهد، دشمن را «رم» خطاب می‌کند. اینکه «رم» چه کسی است - و البته پاپ هم هیچ سربازی ندارد- محل بحث است. اما سرانتونیو نکته‌ای را مطرح می‌کند که «رم» همان امپراتوری روم شرقی است که امروز پایتختش استانبول است.

بنابراین، می‌توان مدعی شد که «رم» همان جمهوری فعلی ترکیه است؛ همان جمهوری‌ای که 90 سال پیش آخرین خلافت را پایان داد. سایر منابع «دولت اسلامی» می‌گویند که «رم» ممکن است شامل هر ارتش کافری- از جمله آمریکایی‌ها- بشود و نزد برخی «رم» به واقع یعنی ارتش آمریکا. سرانتونیو می‌گفت خلافت پس از نبرد در دابق توسعه‌یافته و استانبول را درخواهد نوردید. برخی بر این باورند که این گروه پس از آن کل زمین را در ید قدرت خود خواهد گرفت اما سرانتونیو می‌گفت جزر و مد و فراز و فرود خلافت هرگز فراتر از بسفر نخواهد رفت.