اولین بانو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

گروه جهان: نام هیلاری کلینتون در تاریخ ایالات‌متحده ثبت شد، حالا او چه رئیس‌جمهور شود چه نشود، تبدیل به اولین زنی شده است که از سوی یکی از دو حزب مهم آمریکا نامزد نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری شده است. به گزارش سی‌ان‌ان، روز سه‌شنبه حزب دموکرات به‌طور رسمی هیلاری کلینتون را نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد و در این شب، دوستان، هم‌حزبی‌ها و خانواده او از مردم خواستند یک بار دیگر به هیلاری کلینتون نگاهی بیندازند.

هیلاری کلینتون که از انتخابش به‌عنوان نامزد رسمی انتخابات بسیار ذوق زده شده بود، گفت: چه فرصت بزرگی نصیب من کردید و من هنوز باورم نمی‌شود. هیلاری کلینتون سخنرانی خود را در شرایطی شروع کرد که او بر یک پرده بزرگ ظاهر شد و تصاویر ۴۴ رئیس‌جمهور مرد پیش از او را نشان می‌داد که قطعه قطعه می‌شدند تا در نهایت تصویر هیلاری کلینتون روی آن ظاهر شود.

در دومین روز گردهمایی ملی حزب دموکرات، پس از آنکه مشخص شد هیلاری کلینتون حد نصاب آرا برای حضور در رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا را کسب کرده است، بلافاصله تصویر او در حساب شخصی توییترش منتشر شد و به‌جای متن توییتری فقط کلمه «تاریخی» آمده بود. در این روز آرای کلینتون از مرز ۲۳۸۲ رای ضروری برای کسب نامزدی حزب دموکرات گذشت. او حد نصاب ضروری را با آرای نمایندگان داکوتای جنوبی به‌دست آورد. در پایان روند رای‌گیری آرای کلینتون حتی به ۲۸۴۲ رای رسید. سناتور سندرز نامزد دیگر دموکرات‌ها ۱۸۶۵ رای به‌دست آورد. به این ترتیب در انتخابات ۸ نوامبر ۲۰۱۶ میلادی آمریکا برای تعیین رئیس‌جمهور بعدی این کشور هیلاری کلینتون رقیب دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان برای ورود به کاخ سفید خواهد بود. در این مراسم سناتور برنی سندرز در اقدامی در راستای وحدت حزب دموکرات روند آیین‌نامه‌اى شمارش آرای ایالت‌های مختلف را متوقف کرد و هیلاری کلینتون را به‌عنوان نامزد حزب دموکرات معرفی کرد. هیلاری کلینتون در اواخر گردهمایی ملی حزب دموکرات در شب سه‌شنبه در ارتباط ویدئویی با این مراسم گفت که حزب دموکرات با نامزدی وی «بزرگ‌ترین» شکاف را در «سقف شیشه‌ای» ایجاد کرد. «سقف شیشه‌ای» استعاره‌ای است درخصوص موانع نامرئی که زنان را به خاطر جنسیت آنها از دسترسی به سطوح عالی باز می‌دارد.

هیلاری کلینتون پیش‌تر تیم کین، سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا، را به عنوان معاون اول خود برگزیده بود. این انتخاب به مذاق برنی سندرز و طرفداران او خوش نیامده است. برخی احتمال می‌دادند همچون روز دوشنبه طرفداران برنی سندرز سر و صدای زیادی به پا کنند. به گزارش سی‌ان‌ان شماری از هواداران برنی سندرز باز هم روز سه‌شنبه کوشیدند تا در برنامه گردهمایی ملی حزب دموکرات در فیلادلفیا اخلال ایجاد کنند، اما اعضای ستاد‌های انتخاباتی دو نامزد دموکرات و همچنین شماری از نمایندگان ایالت‌ها مانع آنها شدند. طبق این گزارش پس از معرفی هیلاری کلینتون به‌عنوان نامزد حزب دموکرات توسط برنی سندرز، از میزان مخالفت‌های هواداران سناتور سندرز کاسته شده است. روز دوشنبه هواداران برنی سندرز توانستند در آغاز گردهمایی در برنامه سخنرانی شماری از سخنرانان اخلال ایجاد کنند. اما با آغاز سخنرانی میشله اوباما، بانوی اول آمریکا، در عمل مخالفت‌ها متوقف شد. بسیاری سخنان بانوی اول ایالات‌متحده را الهام بخش توصیف کرده‌اند. این عده معتقدند میشله اوباما توانسته با یک سخنرانی پرشور، میزان مخالفت‌ها را از هیلاری کلینتون کاهش دهد. اما مهم‌ترین سخنران سه‌شنبه شب بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و همسر هیلاری کلینتون بود. بیل کلینتون سخنرانی خود را با چگونگی آشنایی‌اش با هیلاری کلینتون در سال ۱۹۷۱ آغاز کرد. کلینتون در ادامه گفت: هیلاری چشمانم را به روی دنیای خدمت در بخش عمومی جامعه باز کرد. وی از همه گروه‌های اجتماعی خواست برای ایجاد تغییرات واقعی از هیلاری کلینتون حمایت کنند.بیل کلینتون همچنین خطاب به شهروندان آمریکایی گفت: اگر مسلمان هستی و آمریکا و آزادی را دوست داری و از ترور متنفری، اینجا بایست و کمک کن تا پیروز بشویم.

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا اضافه کرد: در مقتدرترین و بهترین کشور روی زمین، فردای بهتر، همیشه آمال و آرزوی ما بوده است. وی تاکید کرد: هیلاری کلینتون فردی است که می‌تواند تغییرات واقعی به وجود بیاورد. خود هیلاری کلینتون نیز در گفت‌وگو با مجله اشپیگل در شوق وصف نامزدی‌اش خود را یک تغییردهنده معرفی کرد و گفت: اگر زنی بخواهد رئیس‌جمهور ایالات‌متحده شود، باید پوست کلفتی همچون کرگدن داشته باشد.

هیلاری تاریخ‌ساز

هم هیلاری کلینتون، هم طرفدارانش بسیار مایل هستند تا نامزدی هیلاری کلینتون را یک اتفاق تاریخی در آمریکا قلمداد کنند. در سخنان هیلاری کلینتون هم مستقیم و غیرمستقیم این نگاه وجود دارد. او به کسانی که در سالن و بیرون سالن حضور داشتند، گفت: این پیروزی، پیروزی شماست. این شب، شب شماست. وی خطاب به مردم که فریاد و هورا می‌کشیدند، افزود: «اگر دختر کوچکی در این وقت شب بیرون باشد و بیدار مانده تا این برنامه را نگاه کند، باید به او بگویم ممکن است من اولین رئیس‌جمهور زن آمریکا شوم اما قطعا نفر بعدی تو هستی.» تیم کارزار تبلیغاتی هیلاری کلینتون امیدوار است بتواند فصل جدیدی از رقابت‌های انتخاباتی را شروع کند و تقسیمات موجود در این حزب از بین برود. تا پیش از حمایت برنی سندرز از هیلاری کلینتون این دو رقابت تلخی با یکدیگر داشتند.

رولت روسی

هک شدن اطلاعات اعضای مرکزی حزب دموکرات و آشکار شدن این موضوع که اعضای مرکزی طرفدار هیلاری کلینتون بوده‌اند یک شکاف جدی در این حزب به‌وجود آورد. برخی می‌گویند: پشت این هک روسیه بوده است. این سناریو می‌تواند به باخت حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری منجر شود. گفته می‌شود طرفداران برنی سندرز از این اقدام بسیار خشمگین شده‌اند و ممکن است به سمت اردوگاه رقیب چرخش پیدا کنند. کارشناسان بر این باورند روسیه با افشای این اطلاعات به‌دنبال ریاست‌جمهوری ترامپ است. زیرا سیاست‌های خارجی ترامپ در نهایت به سود پوتین خواهد بود. افزون بر این ترامپ بارها اقتدار پوتین را در برخورد با مسائل جهانی ستایش کرده است. حالا باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده از وضع به‌وجود آمده نگران شده و می‌گوید این احتمال وجود دارد که روسیه در پشت افشای ایمیل‌ها قرار داشته باشد. به گزارش رویترز، رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه هکرهای روسی به اطلاعات دولتی و خصوصی آن کشور دستبرد زده‌اند و نیز ستایش دونالد ترامپ از ولادیمیر پوتین، این احتمال را مطرح کرده ‌است که مسکو در تلاش برای دخالت در انتخابات پیش‌روی آمریکا است.روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارش تازه‌ای می‌گوید آسانژ، هفته‌ها پیش از انتشار ایمیل‌ها، به‌تاکید گفته بود قصد دارد به کارزار کلینتون ضربه بزند. کلینتون از حمایت اوباما برخوردار است و موسس ویکی‌لیکس بارها دولت آمریکا به رهبری اوباما را هدف قرار داده ‌است. آسانژ در مصاحبه‌ای که ۶ هفته پیش با یک شبکه بریتانیایی کرده بود خبر از دسترسی به ایمیل‌هایی در ارتباط با کلینتون داده بود. او در عین حال تاکید کرده بود «ضربه‌زدن» به کارزار کلینتون، برای او «از نظر شخصی هم مهم است.» با این همه این ایمیل‌ها، یک ماه و نیم بعد، درست در آستانه برپایی نشست حزب دموکرات منتشر شدند. این در حالی است که اوباما با مخفی کردن انگیزه‌هایی که پشت دستبردهای اطلاعاتی‌ است، می‌گوید: «آنچه می‌دانیم این است که دونالد ترامپ، موکدا ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) را ستایش کرده‌ است.» نامزد حزب جمهوری‌خواه، یک روز پیش از سخنان اوباما، با رد اتهامات در مورد کمک غیرمستقیم روسیه به کارزار او علیه هیلاری کلینتون، در عین حال طی یک سخنرانی انتخاباتی گفته بود: بهتر نیست با روسیه برای نابودی «داعش» متحد شویم. طی یک سال گذشته نیز ترامپ در مواردی از پوتین ستایش کرده است. همچنین گزارش‌ها حاکی‌ است که «میشل فلین»، یکی از مشاوران ارشد او در امور نظامی، در دسامبر گذشته با پوتین شام خورده است.