دنیای اقتصاد: اسلحه‌ها اطراف کوه قاسیون ساکت بودند و در حالی که سوسوی چراغ‌ها شهر دمشق را نشان می‌داد که قدم به شب گذاشته، بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه میزبان عده‌ای از بازدیدکنندگان غربی در این شهر بود. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، شب دوشنبه بشار اسد میزبان خبرنگاران غربی بود و خود را به‌عنوان یک رئیس‌جمهوری مقتدر که کنترل اوضاع را در دست دارد، نشان داد. او که در یک اتاق چوبی بزرگ با سقفی بلند پذیرای خبرنگاران و تحلیلگران آمریکایی و بریتانیایی بود، گفت که ملت سوریه بیش از گذشته به همبستگی رسیده‌اند. او گفت که بافت اجتماعی سوریه به هم گره خورده است. او گفت اگر نیمی از جامعه سوریه بی‌خانمان شده‌اند و اگر چند صد هزار نفر کشته شده‌اند، مقصران آنها کسانی جز آمریکایی‌ها و داعشی‌ها نیستند. او در سخنانی انتقادآمیز به این خبرنگاران گفت: سرتیتر خبرها هستم. مدام می‌گویند من آدم بدی هستم. من رئیس‌جمهور بدی هستم که آدم خوب‌ها را می‌کشم. شما خودتان با این نقل‌قول‌ها آشنا هستید، اما دلیل واقعی این هرج و مرج این است که دولت دمشق با معیارها و خواسته‌های ایالات‌متحده هماهنگ نیست. در این شرایط رئیس‌جمهوری سوریه هرگونه تغییرات سیاسی در این کشور را تا پیش از پیروزی در جنگ فعلی بعید دانست. بشار اسد در جمع خبرنگاران گفت که دست‌کم تا سال ۲۰۲۱ و تا پایان دور سوم ریاست‌جمهوری خود که مدت آن هفت سال است، در رأس قدرت باقی خواهد ماند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: بشار اسد در جمع خبرنگاران آمریکایی و انگلیسی و تحلیلگران سیاسی در دمشق، هر گونه تغییرات سیاسی در سوریه را تا قبل از پیروزی در جنگ فعلی این کشور بعید دانست. بشار اسد در این دیدار از درگیری بر سر هویت در منطقه خاورمیانه و از حق هر سوری در اینکه «یک شهروند کامل به معنای واقعی کلمه» باشد، سخن گفت و وعده داد که مرحله جدید از گشایش و شفافیت و گفت‌وگو در سوریه شروع شود. وی با انتقاد شدید از آمریکا و گروه‌های تندرو، گفت که نه دولت او و نه نیروهای وابسته به آن مسوول جنگ فعلی سوریه نیستند. رئیس‌جمهوری سوریه ابراز اطمینان کرد که نیروهای دولتی کنترل اوضاع کشور را به‌طور کامل در دست خواهند گرفت. وی افزود: شما می‌دانید ماجرا از چه قرار است. علت واقعی این است که می‌خواهند دولت را براندازند؛ دولتی که مطابق با معیارهای آمریکا نیست. اسد ادامه داد: به رغم اینکه هزاران سوری ‌به‌دست تروریست‌ها کشته شدند، هیچ‌کس از جنایت‌های جنگی که گروه‌های تندرو مرتکب آن شدند، سخن نمی‌گوید. وی اظهار کرد: فرض را بر این بگذاریم که این ادعاها درست است و این رئیس‌جمهوری است که مردمش را کشته و آمریکا به مردم سوریه کمک می‌کند. با گذشت پنج سال و نیم، چه کسی از من حمایت کرده است؟ درصورتی که مردم از من حمایت نکرده باشند، چگونه توانسته‌ام که رئیس‌جمهوری باشم؟

مخالفان سوریه مدام می‌گویند که سوریه متهم به جنایات جنگی شده است، اما بشار اسد در پاسخ به این اتهام به خبرنگاران گفت که هزاران هزار سوری به وسیله تروریست‌ها کشته شده‌اند، اما هیچ‌کس آن را جنایت جنگی نمی‌خواند. در واقع، یک روز پیش از دیدار با بشار اسد، سازمان ملل و نماینده ویژه آن در سوریه، دی‌میستورا اقدام نیروهای مخالف سوریه را در کشتن غیرنظامیان محکوم کرده بود. دی‌میستورا گفته بود در چند روز اخیر این نیروها، غیرنظامیان را هدف قرار داده‌اند. اسد تاکید کرد برخی از کسانی که از وی حمایت می‌کنند لزوما طرفدار سیاست‌های وی یا حزب بعث نیستند، اما آنها ترس از این دارند تا آلترناتیو این دولت، یک گروه افراطی باشد یا حتی کسانی که به دنبال سقوط هستند. او گفت: آنها به ارزش دولت پی برده‌اند. این دلایلی است که آنها را به سمت ما آورده، نه اینکه نظراتشان را درخصوص سیاست تغییر داده باشند. خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمز می‌نویسد: پس از سخنرانی از دمشق هم بازدید کردم اما باید بگویم تنش‌ها از آخرین باری که از این شهر بازدید کرده‌ام، کمتر شده است. وی می‌نویسد: پیامی که می‌توان از دیدار با مقامات سوری و طرفداران اسد گرفت این است که آنها بر این باورند که در حال پیروز شدن و آماده تعامل با غرب هستند، اما با شرایطی که خودشان تعیین خواهند کرد. ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه روز دوشنبه هنگام این دیدار اعلام کرد به آنها خوشامد می‌گوید، اما انتظار ندارد که ایالات‌متحده با آنها همکاری کند. ولید معلم اعلام کرد که آنها با هر گروهی که حکومت قانونی را نمی‌پسندند مبارزه خواهند کرد، خواه آنها کردها باشند خواه تندروهایی که به گروه القاعده متصل هستند یا شورشی‌هایی که در حلب می‌جنگند و آمریکایی‌ها نیز پشتیبانشان‌اند.