دنیای اقتصاد: به دنبال ورود نیروهای عراقی از محور شمالی به موصل، همزمان نخست‌وزیر این کشور، ترکیه را تهدید به پاسخ سنگین به دلیل مواضع چند وقت اخیر اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور کرد. به دنبال استقرار نیروهای ترکیه در مرز مشترک با عراق، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، روز سه‌شنبه ضمن هشدار نسبت به پیامدهای مداخله نظامی ترکیه در عراق، گفته است، بغداد خواهان جنگ نیست. به گزارش خبرگزاری فرانسه، حیدر العبادی در یک برنامه تلویزیونی زنده گفته است: «تجاوز ترکیه به خاک عراق منجر به تجزیه ترکیه خواهد شد.» ترکیه اصرار دارد تا در نبرد برای آزادسازی موصل از کنترل گروه داعش مشارکت داشته باشد، اما در مقابل عراق باهرگونه حضور نیروهای ترکیه در خاک خود مخالفت کرده و می‌گوید که نیروهای ترک حاضر در پایگاه بعشیقه در نزدیکی موصل باید از خاک عراق خارج شوند. نخست‌وزیر عراق روز سه‌شنبه تصریح کرد: «ما خواهان جنگ با ترکیه نیستیم، ما به‌دنبال رویارویی با ترکیه نیستیم.» حیدرالعبادی اضافه کرده است: اما اگر رویارویی رخ بدهد، برای آن آمادگی داریم. ما (ترکیه) را به‌عنوان دشمن خود تلقی خواهیم کرد و با آن مثل دشمن برخورد خواهیم کرد.»

یک منبع نظامی ترکیه به خبرگزاری فرانسه گفته است: ترکیه شماری تانک و توپخانه در کنار مرز جنوب شرقی این کشور با عراق مستقر کرده است. وی اضافه کرده است: ستونی متشکل از ۳۰ خودرو زرهی از آنکارا راهی شهر سلوپی در مرز دو کشور شده است و هم‌اکنون این ستون زرهی به استان «آدانا» در جنوب ترکیه رسیده است.

در همین حال، فیکری ایشیک، وزیر دفاع ترکیه، روز سه‌شنبه تاکید کرد، استقرار نیروهای نظامی در مرز با عراق در راستای حفظ آمادگی برای «تحولات مهم» در منطقه است. فکری ایشیک گفت: «ترکیه در حال آماده کردن خود برای رویدادهایی است که در آینده ممکن است رخ بدهند.» این در حالی است که ژنرال هولوسی آکار، رئیس ستاد کل ارتش ترکیه به مسکو سفر کرده تا درخصوص آخرین وضعیت شهر حلب و موصل با همتای روس خود یعنی والری گرامیسوف دیدار کند. به نوشته روزنامه حریت هنوز اطلاعات دقیقی از این دیدارها بیرون نیامده است، اما بنا به نوشته این روزنامه محموله‌ها و تجهیزاتی که قرار است در لب مرز عراق و ترکیه مستقر شود وارد شهر آدانا شده است.

تنش در روابط عراق و ترکیه طی ماه‌های گذشته تشدید شده است. حضور نیروهای ترکیه در پایگاهی در شمال عراق باعث شد تا جنگ لفظی شدیدی بین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و حیدرالعبادی روی بدهد. نیروهای ارتش عراق به همراه پیشمرگه‌های اقلیم کردستان و شبه‌نظامیان شیعه از دو هفته پیش عملیاتی را برای آزادسازی موصل آغاز کرده‌اند. موصل دومین شهر بزرگ عراق از دو سال پیش تحت کنترل داعش بوده است.

ورود عراقی‌ها از محور شمالی به موصل

همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها بین ترکیه و عراق، ارتش این کشور در راستای فاز نهایی حمله به موصل از منطقه الشلالات، وارد شمال موصل شد. به گزارش خبرگزاری سومریه نیوز، لشکر ۱۶ ارتش عراق که در جبهه شمالی این شهر در حال عملیات است، پس از پیشروی گسترده در اطراف موصل از منطقه الشلالات وارد شمال این شهر شد. پیشتر نیروهای ویژه عراق (اداره مبارزه با تروریسم) روز دوشنبه اعلام کردند که وارد شرق موصل شده‌اند و کنترل روستای کوکجلی (گوکجلی) و ساختمان تلویزیون موصل در شرق این شهر را در دست گرفته‌اند. طالب شغاتی، رئیس اداره مبارزه با تروریسم عراق اعلام کرد که اکنون آزادی موصل عملا آغاز شده و نیروهای عراقی وارد این شهر شده‌اند. نیروهای عراقی روز سه‌شنبه محله السماح در سمت شرقی موصل را نیز آزاد کردند.