دنیای اقتصاد: به موازت انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، انتخابات مجلس نمایندگان و سنای این کشور نیز برگزار شد و جمهوری‌خواهان توانستند از کرسی‌های مجلس نمایندگان دفاع کنند و اکثریت خود را حفظ کنند. چنین شرایطی هم در مجلس سنا برقرار بود و آمریکا روز سه‌شنبه هشتم نوامبر کاملا قرمزپوش شد. براساس آخرین داده‌های سایت «ریل کلیر پالیتیکس» دموکرات‌ها در مجلس سنا ۴۷ کرسی به‌دست آوردند اما جمهوری‌خواهان توانستند به ۵۱ کرسی دست پیدا کنند.

هرچند که برای این دوره دموکرات‌ها توانستند یک کرسی بیشتر کسب کنند و جمهوری‌خواهان نیز کرسی کمتری به‌دست آوردند، با این حال جمهوری‌خواهان اکثریت را به‌دست گرفتند. همزمان در انتخابات مجلس نمایندگان نیز مردم آمریکا به جمهوری‌خواهان اعتماد کردند و کرسی بیشتری نصیب فیل‌ها شد. براساس آخرین داده‌ها جمهوری‌خواهان ۲۳۵ کرسی به‌دست آورند و دموکرات‌ها ۱۹۱. هرچند هنوز درصدی از آرا شمرده نشده است اما ایالت‌های باقی‌مانده تغییری در اکثریت جمهوری‌خواهان ایجاد نخواهد کرد.

براساس مقایسه با داده‌های پیشین، دموکرات‌ها توانستند ۷کرسی بیشتر به‌دست آورند و تعداد آن را تا لحظه تنظیم گزارش به ۱۹۱ کرسی برسانند. جمهوری‌خواهان نیز با از دست دادن آن ۷کرسی، تعداد کرسی‌های خود را به ۲۳۵ رساندند. در این راستا، شبکه‌های تلویزیونی ان‌بی‌سی و ای‌بی‌سی با تکیه بر داده‌های اولیه در ارتباط با انتخابات مجلس نمایندگان گزارش دادند که حزب جمهوری‌خواه آمریکا، همان‌گونه که انتظار می‌رفت، از اکثریت خود در مجلس نمایندگان دفاع کرده‌اند. پیش‌تر نیز نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که جمهوری‌خواهان اکثریت کنگره را در دست خواهند گرفت. در سنای فعلی،جمهوری‌خواهان ۵۲ کرسی و دموکرات‌ها نیز ۴۶ کرسی را در اختیار داشتند. باقی کرسی‌ها نیز به نمایندگان فراحزبی و بی‌طرف تعلق دارد. مجلس سنا ۱۰۰ کرسی دارد.

نتیجه انتخابات سنا و مجلس نمایندگان آمریکا بسیار مهم است، چراکه شعاع عملکرد رئیس‌جمهوری آمریکا بستگی به کم و کیف تقسیم کرسی‌ها در این دو نهاد دارد. اگر هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز می‌شد، احتمالا وی با مشکلاتی که هم‌اینک باراک اوباما با آن دست و پنجه نرم می‌کرد روبه‌رو می‌شد. با این حال این احتمال وجود دارد پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آنچنان که باید حکومتی یکدست به‌وجود نیاورد زیرا بسیاری از جمهوری‌خواهان در این دوره از انتخابات از دونالد ترامپ حمایت نکردند و حتی برخی از آنها نیز در عمل از هیلاری کلینتون دفاع کردند. حضور چهره شاخصی مانند پال رایان در کنگره که در دقیقه ۹۰ حمایت خود را از دونالد ترامپ پس گرفت، ممکن است تقابل کنگره و کاخ سفید را به سریالی فصلی تبدیل کند. کنگره آمریکا می‌تواند بسیاری از تصمیمات و برنامه‌های شخص رئیس‌جمهوری از جمله در انتخاب پست‌های مهم، چون رئیس دیوان عالی ایالات‌متحده را بلوکه کند. با این حال روز سه‌شنبه برای جمهوری‌خواهان روزی استثنایی در تاریخ بود. مردم آمریکا در روزی که ترامپ را به کاخ سفید فرستادند، برای نامزدهای این حزب نیز در کنگره سنگ‌تمام گذاشتند و دوباره اکثریت را از آن فیل‌ها کردند.

پیش‌بینی‌های پیش از انتخابات نشان می‌داد که این حزب اکثریت خود را در مجلس نمایندگان از دست نمی‌دهد اما رقابت در مجلس سنا میان دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری‌خواه، رقابتی نزدیک‌تر به‌شمار می‌رفت اما این حزب توانست با کسب ۵۱ کرسی، برتری عددی خود را حفظ کند. البته داستان در مجلس نمایندگان به‌گونه‌ای دیگر است و این حزب از سال ۲۰۱۱ به این‌سو در آن اکثریت را داراست. نتیجه نهایی و رسمی تا آخرین لحظه تنظیم گزارش اعلام نشد. در مجلس فعلی که ماه ژانویه جای خود را به مجلس تازه خواهد داد، جمهوری‌خواهان صاحب ۲۴۲ کرسی و دموکرات‌ها صاحب ۱۸۴کرسی هستند. رئیس مجلس نمایندگان در حال‌حاضر پل رایان است که گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس نشان داد که وی توانسته است مجددا کرسی خود را در رقابت با رایان سولن، از حزب دموکرات حفظ کند. همچنین در این مجلس افراد شاخص دیگری از این حزب همچون مارکو روبیو توانست کرسی خود را حفظ کند. مجلس نمایندگان می‌تواند قوانین فدرال کل ایالات‌متحده را به تصویب برساند و در مورد لوایح دولتی تصمیم‌گیری کند.

انتخابات مجلس نمایندگان در کنار انتخاب شماری از کرسی‌های مجلس سنای کنگره آمریکا، هشتم نوامبر، همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده انجام شد. همچنین در انتخابات فرمانداران نیز این برتری از آن جمهوری‌خواهان بود و آنها توانستند نتیجه‌ای چشمگیر در برابر رقیب خود به‌دست آورند. در انتخابات فرمانداران حزب جمهوری‌خواه توانست ۳۳ فرمانداری را به‌دست آورد و دموکرات‌ها تنها ۱۴ فرمانداری را به‌دست آوردند. دموکرات‌ها در این روز ۳ فرمانداری را از دست دادند، در مقابل جمهوری‌خواهان جایگزین آنها شدند. به گفته آسوشیتدپرس، در انتخابات مجلس سنا، پیروزی نامزد جمهوری‌خواه در ایالت پنسیلوانیا، در به‌دست آمدن این برتری نقش موثری داشت. این در شرایطی است که در ۱۸ منطقه ایالت پنسیلوانیا جمهوری‌خواهان نسبت به رقیب خود عملکرد بهتری داشتند و ۱۳ منطقه را توانستند از آن خود کنند و ۵نماینده از دموکرات‌ها توانستند از این ایالت راهی مجلس نمایندگان شوند. آنچه تاکنون در شبکه‌ها و رسانه‌های خبری آمریکا بیان شده، نشان می‌دهد سناتور جمهوری‌خواه مارکو روبیو در ایالت حساس فلوریدا توانست پیروزی خود را تکرار کند. فلوریدا یکی از کلیدی‌ترین ایالت‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز به‌شمار می‌رفت. سناتورها برای دوره‌ای ۶ ساله انتخاب می‌شوند و یک‌سوم کرسی‌ها نیز هر دو سال یک‌بار به رای گذاشته می‌شود.

ارتباط کنگره با کاخ سفید چگونه خواهد بود

برخی کارشناسان بر این باورند که همنامی جمهوری‌خواهان در کنگره و کاخ سفید دلیلی بر یکدست شدن حاکمیت در ایالات‌متحده نیست. با این حال روز هشتم نوامبر روسای مجلس نمایندگان و سنا در پیام‌هایی جداگانه به انتخاب دونالد ترامپ تبریک گفتند. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، بامداد صبح چهارشنبه پال رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و میچ مک‌کانل، رئیس سنا به ترامپ تبریک گفتند. این دو در این پیام اشاره کردند که قصد دارند دست به دست یکدیگر داده و برای رفاه و پیشرفت آمریکا دستور کار جدیدی اتخاذ کنند.پیش از این برخی از ناظران تخمین می‌زدند که بین نمایندگان کنگره و دونالد ترامپ اختلافات اساسی وجود دارد اما پیام تبریک آنها ممکن است این مساله را القا کند که بین این دو فعلا صلح برقرار شده است. شروع به کار مجلس نمایندگان و سنا پس از تعطیلات ژانویه است و پس از آن مشخص خواهد شد تا چه حد کاخ سفید و کنگره با یکدیگر همکاری خواهند داشت.