دنیای اقتصاد: «دیده‌بان حقوق‌بشر» سوریه اعلام کرد با وجود اعلام آتش‌بس در حلب و توافق برای خروج غیرنظامیان و افراد مسلح از شرق حلب، روند تخلیه شهر به دلایل نامعلوم به تاخیر افتاده است. به گزارش شبکه خبری العربیه، مدیر این نهاد حقوق‌بشری گفت: «براساس توافق روسیه و ترکیه تمامی افراد مسلح از جمله اعضای جبهه النصره از حلب خارج خواهند شد.» خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد که روند خروج ساکنان از شرق حلب به امروز (پنج‌شنبه) موکول شده است.

پس از پیشروی گسترده ارتش سوریه در شرق حلب و کنترل بر بیشتر بخش‌های این منطقه، بسیاری از افراد مسلح خود را تسلیم کردند و از این منطقه خارج شدند. دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه پیش از این اعلام کرده بود که قرار بر این بود که روند خروج از ساعت پنج صبح روز چهارشنبه آغاز شود.خروج ساکنان شرق حلب پس از مذاکرات فشرده میان روسیه و ترکیه و توافق با گروه‌های مسلح برای خروجشان از شرق حلب صورت می‌گیرد. فعالان در حلب نیز سه‌شنبه شب از اجرای آتش‌بس در محله‌های شرق حلب خبر دادند. ویتالی چورکین، نماینده روسیه در شورای امنیت نیز پیش از این از توقف تمامی عملیات‌های نظامی در شرق حلب خبر داده بود. وی عصر سه‌شنبه در نشست شورای امنیت گفته بود که عملیات ارتش سوریه در حلب طی ساعات آتی به پایان می‌رسد و افراد مسلح و خانواده‌هایشان از طریق گذرگاه‌های امن به اماکنی که خود بخواهند، منتقل خواهند شد. یاسر الیوسف، عضو دفتر سیاسی جنبش نور الدین الزنکی، از گروه‌های شورشی حاضر در حلب، به خبرگزاری فرانسه گفت که توافقی برای خروج غیرنظامیان و افراد مسلح از شرق شهر به‌دست آمده و قرار است ابتدا غیرنظامیان و بعد افراد مسلح از این منطقه خارج شوند.

آمریکا: توافق حلب ارتباطی به ما ندارد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که توافق آتش‌بس در شهر حلب با نظارت روسیه و ترکیه و بدون مشارکت آمریکا صورت گرفته است. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن گفت: «ما آماده استقبال از هرگونه توافقی هستیم که به آتش‌بس در حلب بینجامد و به ساکنانش اجازه ترک مناطق درگیر را بدهد.» کربی تاکید کرد: «ما از طریق اقدامات به داوری می‌پردازیم نه از طریق اظهارات. بگذارید ببینیم در ساعات آتی چه اتفاقی می‌افتد.» وی گفت: «ما با این اظهارات که می‌گویند «آمریکا دست از سوریه کشیده»، مخالفیم؛ چراکه واشنگتن در مذاکرات درباره حلب شرکت داده نشد. آمریکا طرفی اصلی در تیم بین‌المللی حامی سوریه محسوب می‌شود. توافق‌های دوجانبه با مسکو درباره سوریه اجرا نشد.» وزارت خارجه ترکیه نیز سه‌شنبه شب اعلام کرد که آنکارا و مسکو به توافق آتش‌بس در حلب دست یافته‌اند. همچنین یک منبع در دولت ترکیه اعلام کرد که روسیه و ترکیه ضامن توافق درباره عقب‌نشینی افراد مسلح از حلب هستند.

جدال قدرت‌ها در سازمان ملل بر سر حلب

در جلسه فوق‌العاده شورای امنیت که به درخواست فرانسه برگزار شد، بان‌کی‌مون اعتراف کرد که همگی در حل بحران سوریه شکست خورده‌اند. به گزارش الجزیره، بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در این جلسه اظهار کرد، سازمان ملل گزارش‌های وحشتناکی از رنج غیرنظامیان در حلب دریافت کرده و همه باید هر چه در توان دارند برای توقف کشتار موجود در آنجا به کار بگیرند. وی مدعی شد آنچه در حلب رخ می‌دهد مساله‌ای غیرقابل قبول است. بان‌کی‌مون در عین حال اذعان کرد که شورای امنیت در حل مساله سوریه شکست خورده و افزود: «همگی ما شکست خوردیم و ملت سوریه را تنها گذاشتیم. شورای امنیت به مسوولیت خود در حفظ صلح عمل نکرد.»

از سوی دیگر فرانسوا دلاتر، سفیر فرانسه در سازمان ملل گفت: «اوضاع حلب همچنان فاجعه‌آمیز است و بسیاری از غیرنظامیان اعدام شده و خشونت‌ها ادامه دارد به‌طوری که در خیابان‌ها اجساد پر شده است.» دلاتر توقف خشونت‌ها در حلب را خواستار شده و از دولت سوریه خواست اجازه خروج غیرنظامیان را بدهد. همچنین متئو ریکرافت، سفیر انگلیس در سازمان ملل، آنچه در حلب رخ می‌دهد را «روز تاریک» خواند. وی مدعی شد: «روسیه با استفاده از حق وتو هر بار تلاش سازمان ملل را ناکام گذاشت و باید به منشور سازمان ملل احترام بگذارد.» ریکرافت گفت: «سقوط حلب به منزله پیروزی در حلب نیست. باید سوریه یکپارچه بماند. نباید به این شیوه نابود شود و شورای امنیت نمی‌تواند چشم خود را به روی این نزاع وحشتناک قرن ببندد.»

این جلسه همچنین شاهد درگیری لفظی سفیر آمریکا و سفیر روسیه بود به‌طوری که سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل در سخنرانی خود مدعی شد: «نظام سوریه و‌ روسیه حقایق بسیاری را درباره حلب مخفی نگه داشتند. آیا احساس نمی‌کنید آنچه آنها در حلب انجام می‌دهند، یک ننگ است؟» وی گفت: «غیرنظامیانی که خواهان خروج هستند ترسیده‌اند و حق هم دارند چون یا کشته می‌شوند یا به بازداشتگاه‌های نظامی سوریه می‌روند.» ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل، این اتهامات را رد کرد و خطاب به سفیر آمریکا گفت: «آن چیزی که عجیب است حرف‌های سفیر آمریکا است. گویی که او مادر ترزا است. تاریخ را به یاد بیاور شما به گونه‌ای صحبت می‌کنید که انگار دارای کشوری با اخلاق هستید.» چورکین گفت: «گزارش‌هایی به‌دست ما رسیده که نیروهای سوریه تقریبا بر شرق حلب تسلط کامل یافتند اما همچنان محله‌هایی در دست افراد مسلح است. بیش از ۷ هزار غیرنظامی از جمله کودک از حلب خارج شده و کمک‌های انسانی فراهم شده است. روسیه به تمامی درخواست‌ها از جمله درخواست سفارت آمریکا درباره نقض قواعد جنگ پاسخ می‌دهد.»

جابه‌جایی استحکامات نظامی در سوریه

دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه از انتقال استحکامات نظامی نیروهای روسیه و ارتش سوریه و هم‌پیمانان آنها به فرودگاه نظامی طیفور در حمص برای تقویت نیروهای سوری در مقابله با داعش خبر داد. به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه در بیانیه‌ای با اشاره به انتقال استحکامات نظامی متشکل از نیروهای ویژه روسیه، نیروهای ارتش سوریه و شبه‌نظامیان وابسته به آنها و نیز مهمات به فرودگاه نظامی طیفور در استان حمص اعلام کرد که این امر در راستای تقویت نیروهای ارتش سوریه در داخل فرودگاه و اطراف آن برای مقابله با تلاش داعش برای به کنترل درآوردن فرودگاه انجام شد. این مرکز در ادامه بیانیه خود آورد، داعش با حملات پیاپی خود توانست از شهر پالمیرا (تدمر) به سمت مناطق اطراف فرودگاه پیشروی کرده و آن را تقریبا به محاصره خود درآورد و بارها آنجا را هدف خمپاره‌هایش قرار دهد.

پنتاگون با اعلام اینکه عقب‌نشینی نیروهای سوریه در مقابل داعش در شهر تدمر «بسیار سریع» بوده، مدعی شد که داعش در این عملیات که در نوع خود کم‌نظیر بوده توانسته سلاح‌ها و تجهیزات نظامی زیادی از ارتش سوریه به غنیمت بگیرد. به ادعای اسکای نیوز عربی،‌ تروریست‌های داعش روز شنبه در حمله‌ای غافلگیر‌کننده توانستند پس از ۹ ماه بار دیگر شهر تدمر (پالمیرا) را به کنترل خود درآورند و ارتش سوریه که سرگرم درگیری‌های حلب است، مجبور شد این شهر را ترک کند. جف دیویس، سخنگوی پنتاگون در این باره با ابراز تاسف از خروج سریع نیروهای دولتی از شهر تدمر گفت: «حمله‌ای که تروریست‌های داعش در تدمر انجام دادند یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین ضدحمله‌هایی است که تاکنون از سوی این گروه دیده‌ایم و داعش در این حمله توانست بر تمامی تسلیحات نظامی و ادوات زرهی ارتش سوریه که در منطقه رها شده بودند، سیطره یابد که از جمله آنها خودروهای زرهی و توپخانه است.»

اسد: غرب به دنبال متوقف کردن پیشروی ما است

رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای با شبکه راشاتودی نسبت به توجه بیش از حد به اظهارات دولت‌های غربی هشدار داد: «چراکه آنها در حلب ظاهرا بیشتر به نجات تروریست‌ها اهمیت می‌دهند تا غیرنظامیان.» به گزارش راشاتودی، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در این مصاحبه همچنین واکنش ملایم به حمله گروه تروریستی داعش به شهر پالمیرا را مورد انتقاد قرار داد. بشار اسد در واکنش به اینکه چرا کسی چندان تصرف شهر پالمیرا (تدمر) از سوی داعش را محکوم نکرده، گفت: «دقیقا به این خاطر که اگر نیروهای دولتی این شهر را تصرف کرده بودند آنها نگران میراث این شهر بودند. اما هنگامی که برعکس آن اتفاق بیفتد و زمانی که تروریست‌ها غیرنظامیان را بکشند یا به پالمیرا حمله کنند و میراث انسانی و نه فقط میراث سوری را از بین ببرند، آنها چنین نگرانی‌هایی نخواهند داشت.» رئیس‌جمهوری سوریه خاطرنشان کرد: «همیشه در سیاست مهم است که خطوط را بخوانیم نه اینکه تنها به لغت‌ها اکتفا کنیم. مهم نیست که آنها چه چیزی تقاضا می‌کنند. ترجمه بیانات آنها نسبت به روسیه این است؛ لطفا پیشروی ارتش سوریه علیه تروریست‌ها را متوقف کنید! این معنی بیانیه آنها است. هرچیز دیگری را در این مورد فراموش کنید. آنها می‌گویند؛ شما در شکست دادن تروریست‌ها بیش از حد پیش رفته‌اید و نباید این اتفاق بیفتد! شما باید به سوری‌ها بگویید که این روند را متوقف کنند! ما باید تروریست‌ها را نگه داشته و آنها را نجات دهیم.»