دنیای اقتصاد: نیروهای امنیتی عراقی توانستند نیروهای داعش را از ساختمان‌های مهم دولتی در موصل از جمله ساختمان استانداری نینوا در محله الدواسه عقب بنشانند. به گزارش رویترز، عبدالامیر محمداوی، سخنگوی نیروهای واکنش سریع اعلام کرد: «نیروهای ویژه عراقی روز سه‌شنبه (دیروز) تروریست‌های داعش را از ساختمان اصلی دولتی موصل که آخرین مقر اصلی آنها در عراق است، بیرون کردند.»

این مقام عراقی همچنین افزود که موزه مهم موصل که از سوی این گروه آسیب دیده و به غارت رفته بود نیز پس گرفته شد. بازپس‌گیری ساختمان‌های دولتی در الدواسه به معنای نهایی شدن ۸۰درصد از عملیات در غرب موصل است. وی گفت: «نیروهای ما به ساختمان‌ استانداری نینوا و مجتمع دولتی کنار آن حمله کردند و ده‌ها داعشی در این حمله کشته شدند.»

عبدالامیر یارالله، معاون فرماندهی عملیات مشترک و فرمانده عملیات «نینوا می‌آییم» نیز از آزادسازی ساختمان دولتی استانداری نینوا و تسلط بر پل دوم استان خبر داد. او گفت: «قهرمانان پلیس فدرال و نیروهای واکنش سریع ساختمان دولتی استانداری نینوا را آزاد کرده و بر پل دوم موصل الحریه (آزادی) مسلط شدند و پرچم عراق را بر فراز ساختمان‌های آنها به اهتزاز درآوردند.»

تسخیر ساختمان‌های دولتی به نیروهای عراقی کمک خواهد کرد که به شبه نظامیان نزدیک در مراکز شهری حمله کنند. رویترز می‌نویسد این «اقدامی نمادین برای احیای اقتدار دولت بر موصل است هرچند ساختمان‌ها نابود شده و دیگر از سوی داعش مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.»

فرمانده یگان پنجم پلیس فدرال نیز به المیادین گفت: «عملیات آزادسازی ساختمان استانداری نینوا چهار ساعت طول کشید و این عملیات برای داعش غافلگیر‌کننده بود.» جنگنده‌های ارتش عراق هماهنگ با پیشروی‌های نیروهای پلیس فدرال ۶۴ عضو داعش را کشته و یک خودروی بمب‌گذاری شده و دو موتورسیکلت را منهدم کردند و همچنین مقرهای تروریست‌ها در محله الدواسه را به تصرف خود درآوردند. جنگنده‌های عراقی و ائتلاف بین‌المللی ۷۱ پرواز را در مرحله سوم عملیات آزاد سازی موصل انجام دادند. جنگنده‌های ارتش عراق ۲۰ بمباران داشتند که در آن تعداد زیادی داعشی کشته شدند. همچنین جنگنده‌های ائتلاف نیز دیروز ۴۵حمله انجام دادند.

با توجه به سیل آوارگان، «جاسم محمد»، وزیر مهاجرت عراق از دولت محلی و وزارتخانه‌های مربوطه خواسته است فضای مناسبی برای پذیرش پناهجویان فراهم و در خدمت رسانی به آنها تعجیل کنند. تعداد آواره‌های عراقی از غرب موصل روز گذشته به بیش از ۵۷ هزار تن رسید؛ در حالی که ۷۲ هزار آواره عراقی نیز به مناطق آزاد شده خود بازگشتند. به نوشته رویترز، عملیات آزاد سازی موصل که از ۱۷اکتبر کلید خورد اکنون وارد مراحل سرنوشت سازی شده است. در مسجد موصل بود که البغدادی در سال ۲۰۱۴ خلافت خود را اعلام کرد اما اکنون داعش در حال عقب‌نشینی از این شهر و گریز به سوی موصل است. بر همین اساس، منابع عراقی اعلام کردند که داعش دستور عقب‌نشینی فوری فرماندهان «ارتش خلافت» را از شهر موصل به شهر رقه سوریه صادر کرده است.

به گزارش سومریه نیوز، منابع محلی در شهر موصل اعلام کردند: «این دستورات از سوی فرماندهی نظامی داعش در رقه برای بقیه فرماندهان در استان نینوا صادر شده و از آنها خواسته شده تا مقرهایشان را هرچه سریع‌تر تخلیه و به آتش بکشند و اعضایشان را گردهم آورده و عقب‌نشینی کنند.» شهر موصل آخرین مقر داعش در عراق محسوب
می‌شود.

در رقه نیز داعش به تاکتیک جدیدی روی آورده تا از حملات نیروهای ائتلاف در امان بماند. ساکنان رقه می‌گویند این گروه تروریستی ساکنان شهر رقه را وادار می‌کند تا همان لباس‌هایی (لباس افغانی) را به تن کنند که اعضای داعش می‌پوشند. به گفته ساکنان رقه، هدف داعش از این اقدام تسهیل در تحرکات افراد مسلح در این منطقه و جلوگیری از حملات به آنها و هدف قرار گرفتن آنها با حملات پهپادی است. به گفته سایت «صدی البلد» مردانی که از پوشیدن لباس‌های افغانستانی خودداری کنند به ۲۰ ضربه شلاق و حبس محکوم می‌شوند. داعش همچنین به ساکنان شهر «طبقه» در رقه نیز اجازه خروج بدون کسب موافقت داعش و تعیین مقصد و اعلام علت خروج و زمان بازگشت را نمی‌دهد. داعش در روزهای اخیر به منظور مقدمه چینی برای نبرد رقه، دست به آمادگی‌هایی زده و از مردم اموالی را می‌گیرد و خاکریزهایی را ایجاد کرده است.