ایجاد منطقه حائل برای کردهای سوری

دنیای اقتصاد: خودروهای زرهی آمریکا از میان جمعیتی که به استقبال آنها آمده بودند عبور می‌کردند. برخی از مردم با انگشتانشان علامت پیروزی را به آنها نشان می‌دادند و برخی دیگر به آنها دست تکان می‌دادند.

به گزارش سی‌ان‌ان این منطقه، منطقه‌ای از سوریه است که در آن هزاران نفر از مردم آن توسط سربازان آمریکایی کشته شده‌اند اما استقبال مردم روستایی این ناحیه از نیروهای آمریکایی یادآور فیلم‌های هالیوودی بود. روز شنبه سربازان آمریکایی در منطقه‌ای از شمال شرق سوریه دیده شدند. این منطقه در دست نیروهای کرد است و روستای مذکور در نزدیکی مرز با ترکیه قرار دارد.

ترکیه و کردها در حال حاضر هر دو از متحدان ایالات‌متحده به حساب می‌آیند اما کردها و ترکیه‌ای‌ها با هم سر سازگاری ندارند. ترکیه به بهانه ارتباط کردهای سوریه با پ‌ک‌ک مواضع آنها را بارها بمباران کرده است اما به نظر می‌رسد حضور نیروهای آمریکایی در این منطقه همچون سپری دفاعی است که از جان کردها در برابر حملات ترکیه‌ای‌ها حفاظت می‌کند. سوریه تبدیل به یکی از پیچیده‌ترین معضلات جهانی شده است که حتی قدرت‌های جهانی هم هنوز نتوانسته‌اند برای آن راه‌حل مناسبی پیدا کنند. در این کشور نیروهای متضاد و بعضا متحد با آمریکا با یکدیگر درگیر می‌شوند.

در ماه آوریل نیروهای آمریکایی و کشورهای عضو ائتلاف ضدداعش، به همراه روسیه، ترکیه و اسرائیل به سوریه حملات هوایی داشتند. سوریه در مجموع به دو گروه موافق و مخالف دولت دمشق تبدیل شده است. در این کشور نیروهایی از روسیه، آمریکا، ترکیه، ایران و حزب‌الله لبنان حضور دارند. همچنین نیروهای ویژه بریتانیا و فرانسه که هر دو عضو ناتو هستند نیز احتمالا عملیاتی در داخل سوریه داشته‌اند. در این میان کشورهایی مانند قطر و عربستان سعودی نیز به‌عنوان حامیان مالی مخالفان اسد به نوعی در سوریه حضور دارند.

در نهایت نیز نیروهای داعش که بخشی از خاک این کشور را در اشغال خود دارند، به‌عنوان یک جریان دیگر در بحران سوریه حضوری فعال دارند. در بحران داخلی سوریه تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار نفر کشته و بیش از ۶ میلیون نفر نیز آواره شده‌اند. جنگ داخلی هم موجب شده است زیرساخت‌های این کشور از بین برود. نیروهای آمریکایی در شمال شرق سوریه به بهانه مبارزه با داعش حضور پیدا کرده‌اند. آنها حامیان نیروهای کردی هستند که به‌عنوان نیروهای دموکراتیک سوری شناخته می‌شوند. البته در میان نیروهای دموکراتیک سوری نیروهای دیگری از میان عرب‌ها و آشوری‌های سوریه نیز حضور دارند، اما بیشتر این نیروها متعلق به کردهای «YPG» هستند.

ترکیه این کردها را تروریست می‌داند و می‌گوید که پیوندی قوی با پ‌ک‌ک دارد. این گروه از سال ۱۹۸۴ در کنار نیروهای کارگر کرد ترکیه موسوم به پ‌ک‌ک قرار داشتند و در برابر جدایی مناطق کردنشین از ترکیه کمک حال کردهای این کشور بوده‌اند. در حال حاضر اما این نیروها متحد آمریکا اما دشمن یکی از کلیدی‌ترین اعضای ناتو یعنی ترکیه هستند. حمایت آمریکا از نیروهای کرد سوریه موجب خشم اردوغان شده است. اردوغان می‌گوید: «از اینکه پرچم آمریکا در مناطقی که «YPG» حضور دارد برافراشته شده، نگران هستم.»

اردوغان این جملات را در فرودگاه آتاتورک پیش از اینکه به هند سفر کند، گفته است. با وجود این اردوغان گفته است هر زمان که لازم باشد باز هم علیه این کردهای «YPG» اقدام خواهد کرد. در حملات ۲۵ آوریل نیز که از سوی ترکیه صورت گرفت شماری از این نیروها کشته شدند. اردوغان می‌گوید که درباره این نیروها با ترامپ گفت‌وگو خواهد کرد. اردوغان و ترامپ در ماه مه با یکدیگر دیدار خواهند داشت. ترکیه در ماه آگوست نیز در کنار نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه در عملیاتی با عنوان فرات، علیه داعش حملاتی ترتیب دادند. ترکیه، داعش و کردهای «YPG» را تروریست خوانده است. آمریکا در کنار کردها علیه داعش می‌جنگد اما ترکیه حامی گروه ارتش آزاد سوریه است.

از نظر واشنگتن نیروهای کرد به‌عنوان یک نیروی زمینی موثر در جنگ با داعش به حساب می‌آید.