به‌دلیل پایان دوره قانونی هفت ساله «روون ریولین» به‌عنوان رئیس اسرائیل، ائتلاف بنت- لاپید تلاش داشت تا پیش از پایان دوره ریاست او، کابینه را به وی معرفی کند اما به‌نظر می‌رسد تلاش آنها ناکام ماند و در عوض پیروزی دیگری نصیب نتانیاهو شد. چرا پیروزی؟ زیرا رئیس کنست «یاریو لِوین» اعلام کرده بود که در مشورت با نتانیاهو می‌کوشد تشکیل کابینه را طولانی‌تر سازد. چنین بود که «رائول ووتلیف» در گزارشی برای «تایمز آو اسرائیل» (که پیوسته به‌روزرسانی می‌شد) نوشت که رای‌گیری مخفی کنست برای انتخاب رئیس بعدی آغاز شد. این در حالی بود که نفتالی بنت (رهبر یامینا) و یاییر لاپید (رهبر «ییش عاتید» یا «آینده‌ای هست») در پارلمان حضور داشتند و شاهد رای‌گیری بر سر رئیس آینده بودند، در حالی که کابینه ائتلافی‌شان در ‌هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

این گزارشگر نوشت که اولین رأی را نتانیاهو به‌عنوان نخست‌وزیر در برابر چشمان بنت - لاپید به صندوق رأی انداخت. نامزدهای ریاست‌جمهوری آتی اسرائیل (که پستی تشریفاتی است) عبارت بودند از «اسحاق هرزوگ» و «میریام پرتز» که زن است. نتانیاهو پس از رأی مخفی خود در مکانی مخفی بلافاصله پارلمان را ترک کرد اما سایر نمایندگان یک‌به‌یک و براساس حروف الفبا رأی خود را به صندوق ریختند. «ووتلیف» در گزارش دیگری نوشت، در صورتی که ائتلاف

بنت‌- لاپید طی رای‌گیری پارلمانی برای انتخاب رئیس موفق به تشکیل کابینه هم بشود، نتیجه همانی می‌شود که لِوین- نتانیاهو به دنبالش بودند؛ یعنی تعویق تشکیل کابینه و تعویق بر سر مراسم تحلیف. تا لحظه تنظیم این گزارش، به‌نظر می‌رسید که نقطه کانونی تمرکز در سیاست اسرائیل بر سر انتخاب رئیس آن است. در هر حال، به‌نظر می‌رسد ائتلاف بنت - لاپید چه بخواهد و چه نخواهد، با تاخیر تشکیل خواهد شد و مراسم سوگند هم به تبع آن با تاخیر مواجه خواهد شد. گزارشگر «تایمز آو اسرائیل» همچنین نوشت تا نیمه‌شب سه‌شنبه و حوالی صبح چهارشنبه مذاکراتی در جریان بود تا ائتلاف مذکور بتواند کابینه را به ریولین معرفی کند. برخی روایت‌های دیگر حاکی از این بود که ممکن است کابینه جدید اسرائیل تا چهارشنبه‌شب به ریولین معرفی شود؛ یعنی اندکی قبل از پایان ریاست ریولین (دنیای‌اقتصاد در روزهای اخیر گزارش‌هایی را به این مساله اختصاص داده بود؛ از جمله «مانع‌تراشی جدید لیکود» در چهارشنبه ۱۲ خرداد؛ «آخرین مذاکرات برای اخراج بی‌بی از قدرت» در سه‌شنبه ۱۱ خرداد؛ «آخرین ساعات نخست‌وزیری نتانیاهو؟» در دوشنبه ۱۰ خرداد و «نتانیاهو در آستانه سقوط؟» در یکشنبه ۹ خرداد).

آخرین اخبار تا لحظه تنظیم این گزارش این بود که لاپید در بیانیه‌ای اعلام کرده بود تا پایان رای‌گیری در کنست، کابینه را معرفی خواهد کرد و این بدین معناست که یاریو لوین، رئیس کنست، تحت فشار قرار خواهد گرفت که تا چهارشنبه آتی به کابینه در حال ظهور رأی اعتماد بدهد. کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل اعلام کرد که اگر بیانیه لاپید خیلی دیرهنگام و پس از پایان رای‌گیری کنست برای انتخاب رئیس‌جمهور منتشر شود، لوین می‌تواند رأی خود را دوشنبه آتی بدهد. «گیل هوفمان» هم در گزارش دیروز برای «اورشلیم‌پست» نوشت که ائتلاف بنت - لاپید به پیشرفت‌های مهمی دست یافته‌اند و معاملات مربوط به ائتلاف و چینش‌های آن تقریبا «نهایی» شده است. به گفته این گزارشگر تنها مساله‌ای که باقی مانده درخواست «آیلت‌شاکد» برای پیوستن به کمیته انتخابی قضایی است. یک منبع در این ائتلاف به این روزنامه گفت: «شاکد واقعا تنها مشکلی است که باقی مانده و هنوز حل نشده است». تا لحظه تنظیم این گزارش، شواهد و قرائن نشان می‌داد که در مورد تشکیل کابینه جدید دو احتمال هست: یکی، تاخیر در تشکیل کابینه و محقق شدن خواست نتانیاهو چراکه هنوز برخی اختلاف‌نظرها در مورد برخی پست‌های کابینه وجود دارد. دوم، حل شدن اختلاف‌نظرها و معرفی کابینه تا ساعات آخر چهارشنبه و پیش از اتمام مهلت قانونی ریولین در سمت ریاست  اسرائیل.

رئیس جدید اسرائیل کیست؟

اسحاق هرزوگ دیروز به‌عنوان یازدهمین رئیس رژیم اسرائیل با ۸۷ رأی از ۱۲۰ رأی کنست برگزیده شد. او در اولین نطق پیروزی خود گفت که مایل است «پل‌ها را میان جامعه اسرائیل و جامعه یهودیان خارج از کشور از نو بسازد».

هرزوگ، سیاستمدار ۶۰ ساله و فرزند رئیس اسبق این رژیم است. خاییم هرزوگ پدر اسحاق هرزوگ بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۳ ششمین رئیس‌ رژیم صهیونیستی بود. وی اولین رئیس اسرائیل است که فرزند رئیس‌جمهور قبلی است. اسحاق پیش‌تر رئیس «آژانس یهود» و رئیس سابق حزب کارگر از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ بود. هرزوگ در رقابت با پرتز توانست او را شکست دهد. پرتز ۲۶ رأی به دست آورد.