جنگ تصادفی در لهستان؟

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه لهستان، «زبیگنیو راو» وزیر امور خارجه لهستان سفیر روسیه را احضار کرد تا «توضیحات دقیق و فوری» را درباره این انفجار بخواهد. پرزیدنت بایدن صبح چهارشنبه (دیروز) در حاشیه نشست سران گروه۲۰ در بالی (اندونزی) به نشست اضطراری رهبران کشورهای ثروتمند گروه۷ ملحق شد تا درباره وضعیت لهستان گفت‌وگو کند. وی در پاسخ به سوال خبرنگاران پس از جلسه که آیا این موشک از روسیه شلیک شده است، گفت که این‌طور نیست. بایدن گفت: «اطلاعات اولیه‌ای وجود دارد که این موضوع را رد می‌کند. تا زمانی که به‌طور کامل تحقیق نکنیم، نمی‌خواهم این را بگویم.» اما او افزود که «مسیر» شلیک این موشک نشان نمی‌دهد که «از روسیه شلیک شده باشد.»

کرملین دست داشتن در این انفجار را رد کرده است و هیچ مدرک فوری دال بر حمله عمدی وجود ندارد. یک حمله عمدی پیامدهای گسترده‌تر و بسیار جدی‌تری خواهد داشت؛ زیرا لهستان -بر خلاف اوکراین- عضو ناتو است. منشور ناتو اعضای خود را به دفاع متقابل متعهد می‌کند و بیان می‌کند که حمله به یکی حمله به همه است. این می‌تواند به‌عنوان نیاز به یک واکنش هماهنگ به انفجار در لهستان در نظر گرفته شود. رهبران ناتو و گروه۷ با صدور بیانیه‌ای «حمایت و کمک کامل خود را از تحقیقات جاری لهستان» ارائه کردند. وزیر دفاع ایالات متحده (لوید جی آستین) و رئیس ستاد مشترک ارتش (ژنرال مارک ای.میلی) با همتایان لهستانی خود گفت‌وگو کردند. آستین به وزیر دفاع لهستان اطمینان داد که «تعهد آهنین ایالات متحده برای دفاع از لهستان» همواره وجود دارد و وزارت دفاع هم آمادگی خود را برای کمک به لهستان در هرگونه تحقیقی درباره این حادثه» اعلام کرد.

به گفته دو دیپلمات از کشورهای ناتو که خواستند نامشان فاش نشود، در مواجهه با این چشم‌انداز که جنگ در اوکراین ممکن است به کشور ثالث سرایت کند، سفرای ناتو قصد داشتند صبح چهارشنبه در بروکسل برای گفت‌وگو درباره وضعیت ملاقات کنند. این انفجار در روستای «پرژوودو» در حدود چهار مایلی شمال مرز اوکراین رخ داد. وزارت دفاع روسیه هرگونه دخالت در این موضوع را رد کرد. این وزارت‌خانه در تلگرام نوشت که هرگونه اظهارات مقامات لهستانی یا رسانه‌ها درباره اصابت موشک‌های روسیه به روستا، یک «تحریک عمدی» است. این وزارت‌خانه گفت: «هیچ حمله‌ای به اهدافی در نزدیکی مرز دولتی اوکراین و لهستان انجام نشده است.»

«پیوتر مولر» سخنگوی دولت لهستان گفت که رویه‌های خاصی از جمله افزایش آمادگی رزمی واحدهای نظامی خاص وضع شده است. روسیه روز سه‌شنبه حمله موشکی گسترده‌ای را به اوکراین انجام داد و تقریبا ۹۰موشک زیرساخت‌های برقی این کشور را هدف قرار داد. گفته شده است این انفجار احتمالا در نتیجه یک موشک اشتباهی یا بقایای موشکی انجام گرفته باشد که توسط سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین ردیابی و سرنگون شده است. نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد ۷۰موشک روسی روز سه‌شنبه سرنگون شده است.

«جیم تاکرسلی» هم در گزارش دیگری در تاریخ ۱۶نوامبر در نیویورک‌تایمز نوشت، رئیس جمهور آمریکا حمایت خود را از تحقیقات کامل درباره این انفجار که دو کشته به جای گذاشت، اعلام کرد. بایدن در عین حال یک راه فرار هم برای خود باقی گذاشت و آن این بود که در جمع خبرنگاران گفت: «شاید این موشک از سوی روسیه پرتاب نشده باشد.» این گزارشگر نوشت که از سخنان بایدن چنین برمی‌آید که این موشک احتمالا از قلمرو سرزمینی روسیه شلیک نشده است یا احتمالا از سوی نیروهای روسی در اوکراین شلیک نشده است.