تسای افزود: «سیستم نظامی فعلی، از جمله آموزش نیروهای ذخیره، برای مقابله با تهدید نظامی فزاینده چین ناکارآمد و ناکافی است؛ به‌ویژه اگر این کشور حمله سریع به جزیره را انجام دهد.» تسای گفت: «ارعاب و تهدید چین علیه تایوان آشکارتر می‌شود. هیچ‌کس جنگ نمی‌خواهد؛ اما هموطنان من! صلح از آسمان نخواهد افتاد!» او افزود: «تایوان می‌خواهد به جهان بگوید که بین دموکراسی و دیکتاتوری، ما به دموکراسی اعتقاد راسخ داریم. بین جنگ و صلح، ما بر صلح اصرار داریم. بیایید شجاعت و عزم را برای محافظت از میهن خود و دفاع از دموکراسی نشان دهیم.» تسای گفت که سربازان وظیفه آموزش‌های شدیدتری از جمله تمرین‌های تیراندازی، آموزش‌های رزمی مورد استفاده توسط نیروهای آمریکایی و استفاده از سلاح‌های قوی‌تر از جمله موشک‌های ضدهوایی استینگر و موشک‌های ضدتانک را خواهند دید.

تایپه که ادعاهای حاکمیت پکن را رد می‌کند، روز دوشنبه بزرگ‌ترین تهاجم نیروی هوایی چین به منطقه شناسایی دفاع هوایی جزیره را گزارش کرد که ۴۳هواپیمای چینی از حائل غیررسمی بین دو طرف عبور کردند. چین همچنین در ماه اوت پس از بازدید جنجالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان وقت ایالات متحده از تایپه، مانورهای جنگی گسترده‌ای را در نزدیکی جزیره برگزار کرد. به گفته وزارت خارجه چین، روز شنبه، پکن، واشنگتن را به خاطر لایحه جدید هزینه‌های دفاعی ایالات متحده که با حمایت نظامی که برای تایوان در نظر گرفته شده، مورد سرزنش قرار داد. پکن آن را تقویت «روایت تهدید چین» می‌داند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این لایحه دفاعی به‌شدت بر صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تاثیر می‌گذارد. خدمت سربازی اجباری زمانی در تایوان به‌شدت منفور بود و دولت‌های قبلی تحت رهبری حزب حاکم دموکرات ترقی‌خواه و اپوزیسیون اصلی کومینتانگ دوره خدمت مردان را از بیش از دو سال به چهار ماه کاهش دادند تا رای‌دهندگان جوان‌تر را راضی کنند. در آن زمان تنش‌ها بین تایپه و پکن کاهش یافته بود. در سال‌های اخیر، چین فشار دیپلماتیک، نظامی و اقتصادی را بر این جزیره خودگردان برای پذیرش حکومت پکن افزایش داده است. در میان تنش‌های روزافزون روابط، نظرسنجی‌ها نشان داد که بیش از سه‌چهارم مردم تایوان اکنون معتقدند که چهار ماه خدمت سربازی بسیار کوتاه است.

با این حال، حتی پس از افزایش، دوره خدمت همچنان کوتاه‌تر از ۱۸ماه مقرر در کره‌جنوبی خواهد بود که با کره‌شمالی متخاصم و دارای سلاح هسته‌ای در وضعیت نامطمئن به سر می‌برد. وزارت دفاع در همان کنفرانس مطبوعاتی گفت: «سربازان، وظیفه حفاظت از زیرساخت‌های کلیدی را بر عهده خواهند داشت و نیروهای نظامی را قادر می‌سازد در صورت هرگونه تلاش چین برای تهاجم، سریع‌تر واکنش نشان دهند.» چیه چانگ، محقق در بنیاد ملی سیاست، یک اندیشکده مستقر در تایپه تخمین زد که این توسعه می‌تواند سالانه ۶۰۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰نیروی انسانی اضافی را به ۱۶۵۰۰۰نیروی متخصص فعلی در سال ۲۰۲۷ و پس از آن اضافه کند. تسای همچنین بر یک برنامه نوسازی نظامی گسترده نظارت می‌کند و از ایده «جنگ نامتقارن» دفاع می‌کند تا نیروهای جزیره را متحرک‌تر، چابک‌تر و برای حمله سخت‌تر آماده کند.