مذاکره با کسی که تفنگ در دست دارد؟

آلمان به‌طور رسمی اعلام کرده چند سامانه خودکششی ضدهوایی گیپارد و همچنین سامانه‌های «ایریس-تی» به اوکراین ارائه می‌کند. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان تایید می‌کند این کشور از آغاز حمله روسیه به اوکراین، به بزرگ‎ترین کشور یاری‌رسان در میان کشورهای قاره اروپا تبدیل شده است. در سال گذشته بیش از ۱۴میلیارد یورو به اوکراین کمک کردیم. آلمان تا زمانی که لازم باشد به اوکراین کمک‌ ارائه خواهد کرد. آلمان به اوکراین کمک می‌کند تا به صلح دست بیابد. آلمان در حال حاضر به اتفاق متحدان درباره موضوع ارائه تضمین‌های امنیتی برای اوکراین گفت‌وگو می‌کند. بر همین اساس ما با کی‌یف و دیگر شرکا درخصوص ارائه تضمین‌های امنیتی آینده برای اوکراین مذاکره و گفت‌وگو می‌کنیم؛ اما این تضمین‌ها مستلزم این است که اوکراین با موفقیت از خود در این جنگ دفاع کند. این پرسش مطرح است که آیا رهبر روسیه آماده انجام مذاکرات برای بازگشت به اصول نظم صلح اروپایی و صلح عادلانه است یا خیر؟ پوتین موجودیت اوکراین و همچنین اصول نظم جهانی و اروپایی را تهدید می‌کند، نمی‌توان با کسی که تفنگ در دست دارد، مذاکره کرد.

وزارت دفاع فرانسه امکان تحویل جنگنده‌های میراژ به اوکراین را بررسی می‌کند. در ۲۸فوریه «فیلیپ فیلیو» سناتور فرانسوی در یک جلسه استماع گزارش، از سباستین لکورنو، وزیر دفاع فرانسه درخصوص برنامه‌های وزارتخانه مربوطه برای تحویل ۱۲فروند هواپیمای میراژ از رده خارج شده که از تابستان در انبار قرار دارند، پرسید. او این موضوع را مورد تایید قرار نداد و مدعی شد در حال حاضر نیاز به تامین شدید و افزایش ذخایر مهمات وجود دارد. ما نیاز فوری به گلوله‌های توپ داریم، مقاومت اوکراینی‌ها به مهمات وابسته است. با اوکراینی‌ها درخصوص هواپیما و آموزش مذاکره می‌شود.

لهستان از آغاز جنگ تاکنون به ارزش ۲/ ۲ میلیارد یورو تسلیحات به اوکراین داده است. لهستان، اظهارات آندری دودا رئیس‌جمهور این کشور را درخصوص آمادگی ورشو برای تحویل تعدادی از هواپیماهای میگ۲۹ ساخت شوروی سابق به کی‌یف مورد تایید قرار داد و مدعی شد تا آنجا که من اطلاع دارم این موضوع مربوط به انتقال هواپیماهای میگ۲۹ از سوی لهستان است، این تعداد زیادی نخواهد بود و با تعداد تانک‌های تحویل‌شده برابر نخواهد بود. ما بدون شک این اقدامات را در ائتلاف گسترده‌تر و بین‌المللی انجام خواهیم داد تا اوکراین بتواند در ابعاد واقعی این حمایت را احساس کند. لهستان این اقدامات را در یک ائتلاف گسترده‌تر و بین‌المللی انجام خواهد داد تا اوکراین بتواند در ابعاد واقعی این حمایت را احساس کند. وزیر دفاع لهستان اعلام کرد که نخستین سامانه‌های موشکی پدافند هوایی پاتریوت و نخستین تانک‌های لئوپارد در کنار دیگر تسلیحات هم اکنون به اوکراین وارد شده‌اند. ما یکی از بزرگ‌ترین کشورهای اهداکننده کمک‌ها هستیم. اقدامات مشترک کل جهان قادر خواهند بود تا ترازوی این مناقشه غیر عادلانه را در طرف صحیح تنظیم کنند.

اسلواکی نیز آماده است تقریبا تمام جنگنده‌های میگ۲۹ ساخت شوروی سابق خود را به اوکراین تحویل دهد. وزیر دفاع اسلواکی تاکید می‌کند که دیگر از میگ‌ها استفاده نخواهیم کرد، آنها برای ما ارزش واقعی ندارند؛ اما چنانچه ما آنها را در اختیار اوکراین قرار دهیم، آنها کمک خواهند کرد تا جان مردم را نجات دهند. اسلواکی آماده است که ۱۰فروند از ۱۱فروند میگ۲۹ خود را در اختیار اوکراین قرار دهد. انتظار می‌رود که تصمیم‌گیری درخصوص تحویل هواپیماهای اسلواکی به اوکراین به‌زودی اتخاذ شود. در صورت اتخاذ چنین تصمیمی، اسلواکی نخستین کشور عضو ناتو خواهد بود که هواپیماهای جنگی در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. «سنا مارین» نخست‌وزیر فنلاند اعلام کرده که ممکن است جنگنده‌های «اف-۱۸ هورنت» خود در اختیار ارتش اوکراین قرار دهد. چنین بحثی می‌تواند در فنلاند مطرح شود؛ به‌ویژه که این کشور در حال خرید جدیدترین جنگنده برای جایگزینی با هواپیماهای موجود است.

کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین همچنان ادامه دارد. این کمک‌ها در حالی است که «کالین کار» معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی در جلسه استماع گزارش حمایت‌های نظامی آمریکا از اوکراین در مجلس نمایندگان مدعی شد جنگ روسیه علیه اوکراین می‌تواند شش‌ماه به درازا بکشد و ممکن است در سه‌سال آینده به پایان برسد. پیش‌بینی شرایط و وضعیت ادامه کمک‌ها به اوکراین بسیار دشوار است؛ زیرا ما مسیر دقیق روند این مناقشه را نمی‌دانیم.

گفته می‌شود در حال حاضر دو خلبان نظامی اوکراینی با هدف «افزایش مهارت‌های موثر خلبانی» دوره‌های آموزشی خود را در آمریکا می‌گذرانند. آمریکا اخیرا اعلام کرده ممکن است ۱۰خلبان دیگر اوکراین برای افزایش مهارت‌های خلبانی با هواپیماهای جنگی عازم آمریکا شوند. ارزیابی سطح مهارت‌های حرفه‌ای خلبانان اوکراینی در پایگاه نظامی‌گارد ملی نیروی هوایی آمریکا در آریزونا انجام می‌شود. نیروهای مسلح اوکراین بمب‌های نقطه‌زن آمریکایی JDAM-ER را دریافت کردند. حداکثر برد این بمب‌های هوایی ۷۲ کیلومتر است. این بمب‌ها با کلاهک بسیار قدرتمندتر، به نیروهای مسلح اوکراین امکان خواهند داد تا تاسیسات و واحدهای بزرگ‌تر مانند پل‌ها و استحکامات نظامی را نابود کنند.