رهبران گروه هفت در پارک یادبود صلح هیروشیما برای افتتاحیه رسمی اجلاس سه روزه گرد هم آمدند. نخست‌وزیر ژاپن، فومیو کیشیدا، رهبران گروه۷ را یکی پس از دیگری به هنگام ورود به پارکی که یادبود ۱۴۰هزار نفری است که تخمین زده می‌شود در زمان پرتاب بمب اتمی بر فراز شهر توسط ایالات متحده در ۶اوت۱۹۴۵ جان باختند، مورد استقبال قرار داد. کیشیدا که کرسی انتخاباتی‌اش در هیروشیما است، مخالف طولانی‌مدت علیه سلاح‌های هسته‌ای است و قصد دارد از نشست سران گروه۷ برای تقویت پیام خود درباره نیاز به کار در جهت جهانی عاری از سلاح هسته‌ای استفاده کند. پس از استقبال کیشیدا، رهبران گروه۷ تاج گل بر سر یابود بازماندگان قربانیان بمب هسته‌ای گذاشتند.

چرا هیروشیما؟

اعضای گروه۷ به نوبت میزبان اجلاس سالانه این گروه هستند و اغلب استراحتگاه‌های ساحلی یا شهرهای مهم تاریخی را انتخاب می‌کنند. فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن به سراغ دومی رفته است. در ۶ اوت۱۹۴۵، ایالات متحده بمب اتمی را روی هیروشیما انداخت و شهر را با خاک یکسان کرد و هزاران نفر را کشت. شواهد انفجار هسته‌ای به وضوح قابل مشاهده است و کیشیدا به‌طور رسمی از رهبران در اجلاس در پارک صلح یادبود هیروشیما استقبال کرد. به گزارش الجزیره، این منطقه قبل از بمباران، قلب تجاری و سیاسی شهر بود و امروز، تنها پوسته ویران‌شده گنبد بمب اتمی باقی مانده که یادآور قدرت مخرب سلاح‌های هسته‌ای است. لحظه‌ای غم انگیز در هیروشیما درست زمانی بود که رهبران گروه هفت تاج گل‌های سفید را در بنای یادبود قربانیان بمب هسته‌ای گذاشتند. آنها در مقابل بنای یادبود ساخته‌شده در سال۱۹۵۴ - پوسته ویران‌شده گنبد بمب که پشت سرشان قرار داشت- ایستادند و سرشان را به نشانه احترام خم کردند. نام قربانیان روی دفترچه‌ای در زیر بنای یادبود حک شده که حاوی این عبارت است: «اجازه دهید همه ارواح اینجا در آرامش باشند؛ زیرا ما شر را تکرار نخواهیم کرد.»

اختلاف درباره چین

چین موضوع مهمی است؛ زیرا رهبران گروه۷ در ژاپن گرد هم می‌آیند و برخی خواستار اتخاذ موضع سختگیرانه‌تر هستند. اما چارلز میشل، رئیس شورای اروپا تاکید کرده است که حفظ همکاری «پایدار و سازنده» با چین به نفع اتحادیه اروپا است. میشل در حاشیه نشست هیروشیما صحبت می‌کرد. او می‌گوید اتحادیه اروپا از چین می‌خواهد تا فشار بر روسیه را برای توقف تجاوز نظامی خود در اوکراین افزایش دهد. همچنین قرار است رهبران گروه۷ درباره چگونگی پاسخگویی به چینی که به‌طور فزاینده‌ای حوزه نفوذ خود را افزایش داده است، با یکدیگر مباحثه می‌کنند. ایالات متحده موضع محکم‌تری را در پیش گرفته است؛ اما دیگران در این زمینه تمایلی ندارند. گروه۷ تا حدودی به‌دلیل موضع آلمان‌ها، به‌عنوان قدرت صنعتی اروپا که بسیار مشتاق حفظ و حتی گسترش روابط با چین است، دچار تفرقه شده است.یکی از موضوعات کلیدی در دستور کار گروه۷، چگونگی اعمال فشار بیشتر بر روسیه برای پایان دادن به جنگ خود در اوکراین است.

تحریم‌های سخت علیه روسیه

کشورهای غربی - و برخی از دموکراسی‌های دیگر از جمله کره‌جنوبی و ژاپن - قبلا برخی از سخت‌ترین تحریم‌ها را اعمال کرده‌اند؛ اما رهبران در هیروشیما تصمیم دارند پیچ‌ها را بیشتر سفت کنند. به گفته راشل لوکاس، یکی از اعضای کارگروه بین‌المللی تحریم‌های روسیه در دانشگاه استنفورد، «قطعا فضای زیادی» برای اقدامات بیشتر وجود دارد. ما در حال حاضر شاهد اعمال برخی از تحریم‌ها هستیم. یک مقام ارشد دولت بایدن به خبرنگاران گفته است که واشنگتن قصد دارد ۳۰۰تحریم جدید علیه ۷۰نهاد روسیه را وضع کند و کشورهای بیشتری را در لیست سیاه آمریکا قرار دهد. به همین دلیل هم رهبران ثروتمندترین دموکراسی‌های جهان سرانجام روز گذشته با تشدید تحریم‌ها علیه روسیه موافقت کردند و درحالی‌که رئیس‌جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی آماده پیوستن به آنها در شهر هیروشیما ژاپن بود، از اوکراین حمایت مالی کردند.

حضور زلنسکی در هیروشیما

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین قرار است در نشست گروه۷ در هیروشیمای ژاپن، این هفته حاضر شود تا تعهدات بیشتر برای تسلیحات و کمک‌های بیشتر از ثروتمندترین دموکراسی‌های جهان را پیگیری کند. حضور او در این نشست پس از سفر به عربستان سعودی، جایی‌ که زلنسکی روز جمعه در اجلاس سران عرب شرکت کرد، آخرین توقف وی در سفرهای متعدد به خارج از اوکراین برای حمایت از جنگ اوکراین خواهد بود. هنوز مشخص نیست که آیا زلنسکی شخصا به ژاپن خواهد رفت یا به‌صورت مجازی در رویدادهای G۷ شرکت خواهد کرد. چندین مقام به نیویورک‌تایمز گفتند که رهبر اوکراین به ژاپن سفر خواهد کرد؛ اما نگفتند چه زمانی خواهد رسید. جزئیات سفر زلنسکی معمولا به‌دلایل امنیتی اعلام نمی‌شود.

درحالی‌که رئیس شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین در ابتدای صبح جمعه تایید کردند که رهبر اوکراین شخصا در این نشست شرکت خواهد کرد، شورا بعدا در بیانیه‌ای اعلام کرد که زلنسکی به‌صورت آنلاین در این نشست شرکت خواهد کرد. به هر حال زلنسکی به نظر می‌رسد، در کنار رهبران گردهم آمده در هیروشیما - که شامل بایدن و همتایانش از ژاپن، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا می‌شود- در سه روز آینده درباره تمام ابعاد جنگ روسیه در اوکراین صحبت خواهند کرد. آنها احتمالا درباره اجرای تحریم‌ها، ارائه جت‌های جنگنده F-۱۶ به کیف و امکان مذاکره بر سر آتش‌بس یا معاهده صلح گفت‌وگو خواهند کرد.

اجلاس موازی با گروه۷

همزمان با اجلاس گروه۷ در ژاپن رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ درشهر شیان تاکید کرد که کشورهای آسیای مرکزی باید با «مداخله خارجی» در امور داخلی خود و تلاش برای تحریک «انقلاب‌های رنگی» مخالفت کنند. شی در سخنرانی خود در نشست بی‌سابقه کشورهای منطقه در شهر تاریخی شیان چین، به قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان قول داد که آنها را کمک کند تا توسعه اقتصادی خود را تقویت کنند و همچنین گفت: آماده است تا به کشورهای آسیای مرکزی کمک کند تا قابلیت‌های خود را در زمینه امنیت و ساخت تسلیحات دفاعی بهبود بخشند. این اجلاس دو روزه مصادف با گروه۷ است که در آن رهبران درباره چگونگی برخورد با چینی که ایالات متحده آن را به اتخاذ سیاست‌های تهاجمی متهم کرده است، گفت‌وگو خواهند کرد.