لینیز ۲۰ساله، به هیاتی متشکل از سه قاضی مشکی پوش که در برابر او بودند، گفت: «من به خاطر همه چیزهایی که اتفاق می‌افتاد عصبانی بودم. یک نفر مرد. این مساله‌ای جدی است.» پس از پنج‌شب خشم و درگیری به‌دلیل قتل مرزوق، کشور اندکی آرام شده و شروع به ارزیابی خسارت کرده است: بیش از ۵هزار وسیله نقلیه سوخته، هزار ساختمان آسیب‌ دیده یا غارت شده، ۲۵۰پاسگاه پلیس مورد حمله قرار گرفته است و بیش از ۷۰۰افسر مجروح شده‌اند. حدود ۳۴۰۰نفر هم با حضور گسترده ۴۵هزار پلیس برای بازگرداندن نظم دستگیر شدند. دستگاه قضایی تقریبا به‌صورت شبانه روزی برای رسیدگی به آنها کار می‌کند. بسیاری از آنها از طریق محاکمه‌های عجولانه، معروف به «حضور فوری» محاکمه می‌شوند؛ جایی که دادستان‌ها و وکلای منصوب‌شده توسط دادگاه به‌طور سنتی در جرم‌های ساده‌ای مانند تخلفات رانندگی، سرقت یا حمله، اغلب زمانی که متهم عملا دستگیر می‌شود، دست به گریبان می‌شوند.

دولت فرانسه با حضور ۴۵هزار پلیس در خیابان به‌صورت شبانه‌روزی، به دنبال ارسال دومین پیام خشن است. «اریک دوپوند مورتی» وزیر دادگستری، به دادستان‌ها توصیه کرد که برای افرادی که متهم به حمله فیزیکی یا خرابکاری جدی به‌طور سیستماتیک هستند، به دنبال احکام زندان باشند. مورتی روز دوشنبه به «رادیو فرانس اینتر» گفت: «بسیار واضح است، من یک مشت محکم می‌خواهم.» دادگاه در نانتر- حومه پاریس که مرزوق در آن زندگی می‌کرد و درگذشت- جلسات ویژه‌ای برگزار کرد. همه جور آدمی در دادگاه دیده شده است: امدادگران، کارمندان رستوران، کارگران کارخانه، دانشجویان و افراد بیکار. به گفته مقامات فرانسوی، اکثریت دستگیرشدگان سابقه کیفری قبلی نداشته‌اند. بیشتر آنها زیر سن قانونی هستند: میانگین سنی آنها ۱۷سال است و برخی از آنها ۱۲سال دارند. آنها به دادگاه خاص اطفال می‌روند که در آنجا روند کندتر است و زندان به‌عنوان آخرین راه‌حل تلقی می‌شود.

با «حضور فوری»، عدالت معمولا به همان اندازه که سریع است سخت هم هست: وکلا اغلب فقط ۳۰دقیقه فرصت دارند تا آماده شوند و پرونده‌ها اغلب به زندان ختم می‌شوند. در تئوری، متهمان گزینه‌ای برای به تاخیر انداختن جلسه برای آمادگی بهتر با وکلای تعیین‌شده از سوی دادگاه دارند؛ اما تعداد کمی از آنها را قبول می‌کنند، بیشتر به این دلیل که آنها انتظار زندان را می‌کشند.

 محاکمه‌ها در بحبوحه دزدی‌ها و خشونت‌های خانگی به سرعت پیش می‌روند. محاکمه لینیز کمتر از دو ساعت طول کشید. او در جعبه شیشه‌ای مختص متهمان حضور یافت، جلیقه‌ای آبی پوشیده بود که تا چانه‌اش بسته شده بود، موهای بلند قهوه‌ای‌اش به زیبایی دور صورتش ریخته و دست‌هایش مودبانه پشت سرش جمع شده بود. پلیس او را به‌دلیل شعار «عدالت برای نائل، ما همه شما را خواهیم کشت» دستگیر کرد. او به دادگاه گفت که فریاد می‌زد: «عدالت برای نائل، مرگ را بس کنید.» نزدیک به سه‌سال پیش او به اتهام تعرض به یک افسر پلیس محکوم شد و از آن زمان برای پرداخت جریمه ۱۰هزار یورویی (۱۱۰۰۰ دلاری) کار می‌کرد؛ با توجه به اینکه او فقط ۱۵۰۰یورو در ماه درآمد دارد. او با والدینش زندگی می‌کند. پس از دستگیری، پلیس به تلفن او دسترسی پیدا کرد و فیلم‌هایی را که او ساخته بود، پیدا کرد. قاضی پیام‌هایی را از داستان‌های خصوصی اسنپ‌چت که لینیز با ۲۰دوست به اشتراک گذاشته بود، خواند. مواردی از ترغیب دیگران از سوی او برای خرید سلاح خوانده شد. رئیس‌جمهور مکرون هم رسانه های اجتماعی -به‌ویژه اسنپ‌چت و تیک‌تاک- را از طریق ایجاد هماهنگی سریع آشوبگران سرزنش کرده است.