به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، لای چینگته، معاون رئیس‌جمهور و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، به پاراگوئه رفته؛ یکی از ۱۳ کشوری که روابط دیپلماتیک خود را با تایپه و نه پکن حفظ کرده و در مسیر خود و بازگشت در ایالات متحده توقف داشته است. دولت چین در تلاش است تا فعالیت‌های بین‌المللی تایوان را که آن را قلمرو خود می‌داند، محدود کند. این کشور به‌ویژه با سفر رهبران تایوان به ایالات متحده، مهم‌ترین حامی سیاسی و نظامی جزیره مخالف است. قبل و در طول سفر شش‌روزه لای، مقامات و رسانه‌های چینی از او انتقاد کردند. او کاندیدای ریاست‌جمهوری حزب حاکم دموکراتیک مترقی تایوان است که از هویت و حاکمیت متمایز تایوان حمایت می‌کند؛ موضعی که پکن آن را به عنوان تهدیدی برای ادعای خود در جزیره محکوم می‌کند. لای اوایل روز جمعه به تایپه بازگشت. صبح روز بعد، سرهنگ ارشد شی‌یی، سخنگوی ارتش آزادی‌بخش خلق، تمرینات مشترک هوایی و دریایی را برای فردای آن روز-شنبه- اعلام کرد. بر اساس اعلام خبرگزاری رسمی شینهوا، سرهنگ شی گفت: «این یک هشدار جدی در برابر تحریکات نیروهای جدایی‌طلبان و استقلال طالبان تایوان در تبانی با نیروهای خارجی است.» گشت‌زنی‌ها به این معنا نیست که چین در شرف آغاز درگیری است، بلکه راهی برای تهدید تایوان و از بین بردن توان نیروهای نظامی آن است. در بیانیه ارتش چین جزئیاتی درباره مقیاس و مکان گشت‌زنی ارائه نشده است؛ اما به نظر می‌رسد که این گشت‌ها نسبتا محدود هستند. بعد از ظهر روز شنبه، وزارت دفاع ملی تایوان اعلام کرد که ۴۲هواپیمای نظامی چینی و ۸کشتی نیروی دریایی را در اطراف تایوان در صبح آن روز شناسایی کرده است. این وزارتخانه گشت‌های نظامی چین را محکوم کرد. به گفته ناظران، این مانور نظامی که به بهانه سفر یکی از مقامات تایوان راه‌اندازی شد هیچ کمکی به صلح و ثبات در تنگه تایوان نخواهد کرد و ذهنیت نظامی و جنگ‌طلبانه آن را برجسته می‌کند.

از زمانی که نانسی پلوسی، رئیس مجلس آن زمان اوت گذشته از تایوان بازدید کرد، چین تحرکات نظامی خود را در اطراف تایوان تشدید کرده است. در ماه آوریل، پس از دیدار رئیس‌جمهور تایوان تسای اینگ‌ون با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس این کشور در کالیفرنیا، چین با ارسال تعداد بی‌سابقه هواپیماها و کشتی‌های نظامی، مانورهای نظامی گسترده‌ای را در نزدیکی تایوان آغاز کرد. از سال۲۰۰۰، معاونان رئیس‌جمهور تایوان ۱۱ترانزیت از طریق ایالات متحده انجام داده‌اند؛ اما هیچ‌یک از این سفرها به اندازه سفر لای توسط چین محکوم نشده است.

لای، ۶۳ساله، پزشک سابق و رئیس حزب دموکراتیک مترقی، در نظرسنجی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری که در ماه ژانویه برگزار می‌شود، پیشتاز است. او از شاخه‌ای از حزب خود بوده که بر آرمان‌های تایوان برای حاکمیت فشار می‌آورد و قبلا خود را «کارگر عمل‌گرا برای استقلال تایوان» نامیده بود. اما درحالی‌که لای برای جانشینی تسای که باید پس از دو دوره کناره‌گیری کند، تلاش می‌کند، باید به رای‌دهندگان اطمینان دهد که رویه خود را حفظ خواهد کرد. او گفته است که اظهاراتش درباره «کارگر عمل‌گرا» بودن به این معنی است که او می‌خواهد به‌طور کامل از حاکمیت فعلی تایوان دفاع کند.