کودتا در کاکائوی آفریقا

کمیسیون انتخابات اعلام کرد که بونگو با کسب ۲۷/ ۶۴درصد آرا برای سومین‌بار در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد. این نتیجه در یک انتخابات سراسری که شاهد تاخیر بود به‌دست آمد و مخالفان نتایج آن را به چالش کشیدند.به گزارش الجزیره، «میشل استفان بوندا» رئیس کمیسیون انتخابات گفت «آلبرت اوندو اوسا» رقیب اصلی بونگو با ۷۷/ ۳۰درصد در جایگاه دوم قرار گرفت. تیم بونگو اتهامات «اوندو اوسا» درباره بی‌نظمی‌های انتخاباتی را رد کرد. از طریق این انتخابات، بونگو به دنبال تمدید حکومت ۵۶ساله خانواده‌اش بود؛ درحالی‌که مخالفان دولت تلاش می‌کردند تا تغییری در این کشور غنی از نفت، معادن و کاکائو و در عین حال فقیر ایجاد کنند. ناظران بین‌المللی در روند انتخابات غایب بودند، اینترنت پس از رای‌گیری قطع و منع رفت و آمد شبانه در سراسر کشور اعمال شد.

ارتش می‌گوید، انتخابات سراسری اخیر اعتباری ندارد و نتایج آن باطل است. این پرسنل نظامی در تلویزیون گابن ظاهر شده و از ابطال نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری که منجر به پیروزی «علی بونگو اوندیبا» رئیس‌جمهور کنونی شد، خبر دادند و گفتند، ارتش گابن به رژیم فعلی در این کشور پایان می‌دهد. همچنین خبرگزاری فرانسه گزارش کرد، افسران ارتش مرزهای کشور را تا اطلاع ثانوی بسته‌اند. افسران نظامی که قدرت را به دست گرفته‌اند، می‌گویند، نماینده همه نیروهای امنیتی هستند. گروهی که اعلام کرده قدرت را به دست گرفته بیش از ۱۰افسر هستند. آنها از چیزی با عنوان «کمیته مرحله گذار و بازگرداندن موسسات به کشور» صحبت می‌کنند. به گفته این افسران، آنها تصمیم گرفتند از «ترس وقوع آشوب در کشور در نتیجه سیاست دولتی غیرمسوول به دفاع از گابن به پاخیزند.»

«دکلان والش» هم در گزارش ۳۰اوت در نیویورک‌تایمز نوشت، گروهی از افسران نظامی بامداد چهارشنبه در کشور نفت‌خیز گابن در آفریقای مرکزی در تلویزیون ظاهر شدند و اعلام کردند که در حال به دست گرفتن قدرت هستند، آن هم کمتر از یک ساعت پس از اینکه رئیس جمهور فعلی «علی بونگو اوندیبا» اعلام کرد که برای سومین‌بار در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شده است. این افسران که ادعا می‌کردند نماینده جریان‌های اصلی نیروهای امنیتی هستند، گفتند که نتایج انتخابات آخر هفته گذشته را لغو، دولت را تعلیق و مرزهای کشور را تا اطلاع ثانوی می‌بندند. بونگو، یکی از نزدیک‌ترین متحدان فرانسه در آفریقا است. مدت کوتاهی بعد، صدای انفجار و تیراندازی در لیبرویل (پایتخت) شنیده شد. ساکنان می‌گویند که به نظر می‌رسید گلوله‌ها از همان منطقه‌ای می‌آید که مقر ریاست‌جمهوری بوده است.

سخنگوی این افسران که عمدتا درجه سرهنگی دارند، در یک شبکه تلویزیونی دولتی گابن۲۴ گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم از صلح با پایان دادن به رژیم فعلی دفاع کنیم.» در صورت موفقیت، این کودتای غیرمنتظره جدیدترین اتفاق در سلسله اقدامات نظامی در غرب و مرکز آفریقا خواهد بود. این کودتا یک تحول شوم برای فرانسه، قدرت استعماری سابق، در گابن بود. شرکت‌های فرانسوی بر صنایع نفت و الوار گابن تسلط دارند و ۴۰۰نیروی فرانسوی در این کشور مستقر هستند. الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت که فرانسه رویدادهای گابن را «با بیشترین توجه» دنبال می‌کند. چین که حدود نیمی از صادرات گابن را به خود اختصاص می‌دهد نیز ابراز نگرانی کرد. سخنگوی وزارت خارجه در پکن خواستار آرامش شد و از «همه طرف‌ها» خواست از امنیت بونگو اطمینان حاصل کنند.

«ارمت» (Eremet)، یک گروه معدنی فرانسوی که ۸۰۰۰نیرو در گابن دارد، گفت که فعالیت خود را به حالت تعلیق درمی‌آورد. بسیاری از اتفاقات اخیر در آفریقا در کشورهایی رخ داده که به‌دلیل خشونت شورشیان، مانند مالی و بورکینافاسو یا تنش‌های درونی نظامی مانند سودان، بی‌ثبات شده بودند. اما در گابن، به نظر می‌رسید که کودتا دقیقا یکی از ماندگارترین سلسله‌های سیاسی آفریقا را هدف گرفته است. بونگوها بیش از نیم قرن است که بر گابن، کشوری با ۳/ ۲۳میلیون نفر در سواحل اقیانوس اطلس آفریقا حکومت می‌کنند. بونگو، ۶۴ ساله، قرار بود سومین دوره ریاست‌جمهوری خود را از زمان ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۰۹ آغاز کند. او از پدرش، عمر بونگو که از سال۱۹۶۷ در قدرت بود، قدرت را به دست گرفت.