20230923_DE_US copy

اوکراین و حامیان غربی آن متوجه هستند که درگیری‌ها ادامه‌دار و فرسایشی خواهد بود. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به واشنگتن سفر کرده است و در گفت‌وگو با اکونومیست چنین عنوان کرد که باید برای جنگ طولانی آماده باشد؛ اما متاسفانه اوکراین و شرکای غربی آماده آن نیستند. در جبهه اوکراین رهبران کماکان بر استراتژی ضد حمله متمرکز مانده‌اند. این در حالی ا‌ست که بازنگری در استراتژی نظامی اوکراین و تجدید نظر در نحوه اداره اقتصاد کشور اجتناب‌ناپذیر شده است. هدف اوکراین به جای تمرکز بر پیروزی و سپس بازسازی، باید کسب اطمینان از آمادگی اوکراین برای ورود به دوره‌ای از درگیری طولانی و فرسایشی باشد و بتواند با پایداری لازم از این شرایط گذر کند.

به عقیده اکونومیست، اولین قدم بازنگری و واسنجی مجدد نظامی است. در حال حاضر نیروی نظامی اوکراین فرسوده شده‌ است و بسیاری از بهترین نیروهای آنان کشته شده‌اند. با وجود قانون خدمت اجباری، این کشور فاقد نیروی انسانی لازم برای حفظ ضد حمله دائمی در مقیاس کشوری است. این کشور بیش از هر زمان دیگری به جذب منابع و تغییر بازی احتیاج دارد. ممکن است به‌کارگیری تاکتیک‌ها و فناوری‌های جدید بتواند نبرد را به داخل مرزهای روسیه بکشاند. فعالان حوزه تکنولوژی اوکراین در حال تلاش برای افزایش تولید پهپاد هستند. پهپادهای اوکراینی اخیرا در انهدام کشتی‌های جنگی روسیه موثر ظاهر شده‌اند و به نظر می‌رسد قدرت موشکی اوکراین توانسته است به سیستم جامع دفاع هوایی در کریمه آسیب رساند.

اکونومیست تاکید دارد در کنار تقویت قابلیت تهاجمی، اوکراین باید تاب‌آوری خود را بهبود بخشد. حفظ قدرت در طول نبرد چند ساله علاوه بر تجهیز تسلیحات سنگین، به تعمیر و نگهداری از جمله تعمیرات منظم، تجهیزات قابل اعتماد توپخانه‌ای و آموزش نیاز دارد. بیش از هر چیز دیگری، درگیری در نبرد فرسایشی مستلزم دفاع هوایی بهتر است. اگر روسیه مشابه 18ماه گذشته به بمباران زیرساخت‌ها و مناطق غیرنظامیان ادامه دهد، اوکراین نمی‌تواند امیدی به بهبود اوضاع داشته باشد. طی ماه‌های گذشته کی‌یف به‌طور قابل توجهی به زندگی شهری پرجنب‌وجوش خود ادامه داده است؛ زیرا از دفاعی موثر در برابر حملات هوایی برخوردار بوده است. برقراری چنین چیدمان دفاعی برای شهرهای دیگر اوکراین نیز ضروری است.

از سوی دیگر نیاز کشور به یک بازسنجی اقتصادی نیز مشهود است. این به آن معناست که اوکراین به برنامه‌های واقع‌بینانه‌تری برای بازسازی پس از جنگ نیاز دارد که مستلزم توجه بیشتر به افزایش تولید و هزینه‌های سرمایه‌ای در حال حاضر است. در شرایط فعلی اقتصاد یک‌سوم کوچک شده است و تقریبا نیمی از بودجه اوکراین به واسطه کمک‌های غربی تامین می‌شود. در تجربه نوع عجیبی از بیماری هلندی زمان جنگ، گریونا، واحد پول اوکراین، حتی با وجود کاهش سرمایه‌گذاری خصوصی تقویت شده است. اکنون در شرایطی که حدود  یک‌میلیون نفر در ارتش و جبهه‌های نبرد حضور دارند و میلیون‌ها نفر از کشور فرار کرده‌اند، کارگران کمیاب هستند. اکونومیست به این نکته اشاره دارد که اقتصاد اوکراین حتی با وجود احتمال ادامه درگیری‌ها، باید از تکیه بر کمک‌های نقدی به جذب سرمایه‌گذاری تغییر کند. پتانسیل زیادی در اوکراین از کارخانه‌های ساخت تسلیحات تا فرآوری محصولات کشاورزی وجود دارد. چالش فعلی اوکراین می‌تواند در کسب راه‌هایی باشد که از آن طریق بتواند در شرکت‌های داخلی و خارجی سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشد و شهروندان اوکراینی بیشتری را به مناطق آرام‌تر در غرب کشور بازگرداند. بهبود امنیت داخلی اوکراین می‌تواند در این مسیر بسیار ارزشمند باشد. هرچه دفاع هوایی اوکراین قوی‌تر ظاهر شود، خطر منفجر شدن کارخانه جدید کمتر خواهد بود. هرچه نیروی دریایی روسیه بیشتر به عقب رانده شود، صادرات با خیال راحت‌تر از طریق بنادر اوکراین در دریای سیاه انجام می‌شود. در این میان اصلاحات اقتصادی نیز اهمیت بالایی دارد. از نظر اکونومیست رهبران اوکراینی باید برای مهار فساد ریشه‌دار در این کشور، با اولویت پاک‌سازی و بی‌طرفی دستگاه قضایی، اقدامات بیشتری انجام دهند.