خطر آسیب بیشتر به موقعیت آمریکا

جان اف کربی، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه گفت: «ما علاقه‌ای به جنگ با یمن نداریم. ما به هیچ نوع درگیری علاقه‌ای نداریم. در واقع، هر کاری که رئیس‌جمهور انجام داده برای جلوگیری از تشدید درگیری بوده است.» «استیون ارلانگر»، «دیوید سنگر» و «رونن برگمن» در گزارش ۱۲ژانویه در نیویورک‌تایمز نوشتند، تصمیم بایدن برای انجام حملات هوایی، یک تغییر آشکار در استراتژی است. مقامات گفتند که پس از صدور یکسری هشدارها، بایدن احساس کرد که پس از رگبار حملات موشکی و پهپادی روز سه‌شنبه به یک کشتی باری آمریکایی و کشتی‌های اطراف آن، مجبور به واکنش شده است. «هیو لوات»، کارشناس خاورمیانه در شورای روابط خارجی اروپا گفت: «این یک جنگ منطقه‌ای است که دیگر محدود به غزه نیست، بلکه در لبنان، عراق، سوریه و یمن گسترش یافته است.» وی افزود: واشنگتن می‌خواست نشان دهد که آماده است تا از اقدامات تحریک‌آمیز طرف‌های منطقه‌ای جلوگیری کند. بنابراین ناوهای هواپیمابر و جنگنده‌های خود را آشکارا در موقعیتی قرار داد که به سرعت پاسخ دهند. اما همین امر مواضع ایالات متحده را بیشتر در معرض دید قرار می‌دهد.

در طول ۱۲هفته، حملاتی علیه منافع اسرائیل، آمریکا و غرب از لبنان، عراق و سوریه صورت گرفته که واکنش‌های نیروهای آمریکایی و اسرائیلی را در پی داشته است. اما آنچه درباره حمله تلافی‌جویانه در یمن قابل توجه بود، گستردگی آن بود: با استفاده از جت‌های جنگنده و موشک‌های پرتاب‌شده از دریا، نیروهای ایالات متحده و بریتانیا با پشتیبانی تعداد کمی از متحدان دیگر، تعداد زیادی از سایت‌های موشکی و پهپادی حوثی‌ها را مورد اصابت قرار دادند. بایدن در حال حرکت در خط باریک بین «بازدارندگی» و «تشدید تنش» است. تهران و متحدانش، از جمله حزب‌الله لبنان، در حمایت از حماس محتاط بوده‌اند و اقدامات خود را در محدوده‌های محدود نگه می‌دارند تا از واکنش نظامی بزرگ‌تر آمریکا که می‌تواند اعمال قدرت تهران در لبنان، عراق و سوریه را تهدید کند، جلوگیری کنند.

به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، حوثی‌ها تلاش می‌کنند راه‌های تجارت بین‌المللی را از طریق دریای سرخ مسدود کنند و هشدارهای آمریکا و غرب برای دست کشیدن را نادیده بگیرند. مقامات حوثی می‌گویند که تنها هدف از حملات آنها این است که اسرائیل را مجبور به توقف عملیات نظامی خود و اجازه دادن به جریان آزاد کمک‌ها به غزه کنند. معلوم نیست چقدر طول می‌کشد تا حوثی‌ها حملات خود به کشتی‌ها را در دریای سرخ رها کنند. اما دخالت نظامی آمریکا به این تصور در جهان دامن زده است که ایالات متحده به شکل مستقیم‌تری از طرف اسرائیل عمل می‌کند و با افزایش تعداد کشته‌شدگان در غزه، خطر آسیب بیشتر به جایگاه آمریکا و غرب وجود دارد.