به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، ولادیمیر پوتین گفت کشورهای ناتو که به اوکراین برای حمله به خاک روسیه کمک می‌کنند یا ممکن است اعزام نیروهای خود را در نظر بگیرند، «در نهایت باید بفهمند» که «همه اینها واقعا به درگیری با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و در نتیجه به نابودی تمدن منجر می‌شود.» پوتین تاکید کرد: «ما همچنین سلاح‌هایی داریم که می‌تواند اهدافی را در قلمرو آنها هدف قرار دهد. آیا آنها این را نمی‌فهمند؟» او با اشاره به تحکیم و قدرت نیروهای مسلح روسیه اظهار کرد: «نیروهای مسلح ما در حال پیشروی هستند و ما به هر جنگی علیه روسیه پایان خواهیم داد. حاکمیت روسیه در همه جهات از جمله عملیات ویژه نظامی در حال تقویت است.  البته تلاش‌هایی برای تضعیف روسیه از درون انجام شد؛ اما «آنها» اشتباه محاسبه کردند.»

لحظه اضطراب فرا رسیده؟

تهدیدهای مکرر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مبنی بر استفاده از تسلیحات هسته‌ای به موضوع پس‌زمینه جنگ در اوکراین تبدیل شده است.رئیس‌جمهوری روسیه در دو سال گذشته در سه مقطع زمانی تهدید به استفاده از زرادخانه تسلیحات هسته‌ای روسیه کرده است: یک بار در آغاز جنگ علیه اوکراین دو سال پیش، یک بار زمانی که در حال از دست دادن جنگ بود و بار دیگر در روز پنج‌شنبه. او احساس می‌کند که دفاع اوکراین و عزم آمریکایی‌ها چندان محکم و راسخ نیست. در هر مورد، تهدیدها موثر واقع شده‌اند. پوتین می‌داند که مخالفان او -به رهبری جو بایدن- بیش از همه از تشدید درگیری می‌ترسند. حتی تهدیدات به شکل لفظی برای کشورهای غربی ترسناک به‌نظر می‌رسد. اما سخنرانی سالانه پوتین دارای عناصر جدیدی هم بود.

او نه تنها نشان داد که عملیات نظامی خود در اوکراین را دوچندان خواهد کرد، بلکه خاطرنشان کرد که قصد ندارد آخرین معاهده کنترل تسلیحاتی را که در حال اجرا با ایالات متحده است، مجددا تمدید و درباره آن مذاکره کند؛ پیمانی که در کمتر از دو سال به پایان می‌رسد. البته اگر بر سر اوکراین با غرب به توافق برسد، ممکن است سرنوشت آن معاهده تغییر چندانی نکند؛ اما لحظه مرگ آن معاهده هم‌اینک در دستان پوتین است. سخنرانی اخیر پوتین را برخی شطرنج هسته‌ای و برخی دیگر باج‌گیری هسته‌ای می‌نامند.پوتین از لغو این معاهده بیش از پیش راضی خواهد بود؛ چراکه می‌تواند تا هر تعداد سلاح هسته‌ای که بخواهد، مستقر کند.