ادامه اختلاف قدرت‌های بزرگ بر سر بحران سوریه

عکس: Getty Images

اعضای شورای امنیت سازمان ملل باز هم نتوانستند درباره بحران سوریه به توافق دست‌ یابند گروه بین‌الملل- گزارش‌ها حاکی است که در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز دوشنبه، کشورهای غربی و روسیه نتوانسته‌اند بر سر سوریه به توافق دست یابند. همزمان یک مقام سازمان ملل متحد نیز مدعی شد که شمار قربانیان ناآرامی‌های سوریه از مرز ۸ هزار نفر گذشته‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه پس از دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود به خبرنگاران گفت، اکنون زمان آن فرا رسیده‌است که چین و روسیه برای پایان دادن به خشونت در سوریه به جامعه جهانی بپیوندند. روسیه و چین، دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، تاکنون مانع صدور دو قطعنامه مورد حمایت غرب در محکومیت اقدامات حکومت بشار اسد در سرکوب اعتراضات درسوریه شده‌اند.

هیلاری کلینتون گفته است، بشار اسد باید به خشونت‌ها در سوریه پایان دهد.

این در شرایطی است که سرگئی لاوروف نیز گفته است: «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، سال گذشته مصوبه شورای امنیت در خصوص حفاظت از غیرنظامیان در لیبی را «به شدت» نقض کرد.»

با این همه، لاوروف گفته‌است: «هیچ شکی وجود ندارد که مقامات سوریه درقبال وضعیت کنونی در این کشور مسوولند.»

آلن ژوپه،وزیر امور خارجه فرانسه هم گفته است: «من از چین و روسیه می‌خواهم پس از ماه‌ها مخالفت، صدای اعراب و جهانیان را بشنوند و به ما بپیوندند.»

ویلیام هیگ، وزیرامورخارجه بریتانیا، نیزگفته است: «‌در چشم اکثریت قریب به اتفاق جهانیان، این شورا تا‌کنون در اجرای مسوولیت خود نسبت به مردم سوریه شکست خورده‌است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است: «ما اعتقاد داریم اکنون زمان آن فرا رسیده‌است تا همه کشور، حتی آن دسته از کشورهایی که اکنون مانع نتیجه گرفتن تلاش‌ها شده‌اند، از رویکرد انسان‌دوستانه و سیاسی که در طرح اتحادیه عرب مطرح شده است، حمایت کنند.»

هیلاری کلینتون همچنین گفته‌است: «جامعه بین‌المللی باید یک صدا و بدون تاخیر بگوید: کشتار مردم بی گناه سوریه باید متوقف شود و گذار سیاسی باید آغاز شود.»

وزیر امورخارجه آمریکا اضافه کرده‌است: «مردم سوریه سزاوار آن هستند که همانند مردم تونس، مصر و لیبی این فرصت را داشته باشند که آینده خود را بسازند.» شبکه تلویزیونی الجزیره نیز از نیویورک گزارش داده‌است که نشست روز دوشنبه شورای امنیت نشان داد که قدرت‌های جهانی بر سوریه دچار اختلافات جدی هستند.

درهمین شرایط، نصیر عبدالعزیز آل ناصر، رییس قطری مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد نیز مدعی شده ‌است که از زمان آغاز نا‌آرامی‌ها درسوریه تاکنون بیش از ۸ هزار نفر در سرکوب اعتراضات کشته شده‌اند. نصیر عبدالعزیز آل ناصر اضافه کرده‌‌است که اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص سوریه اقدامی ‌نکند، مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد آمادگی دارد در این زمینه دست به اقدام بزند.

نصیر عبدالعزیز آل ناصر که در پارلمان اروپایی در استراسبورگ صحبت می‌کرد، گفته است: «شرایط در سوریه هولناک است.»

او اضافه کرده‌است: «نقض حقوق بشردر سوریه گسترده و سیستماتیک است.»

عنان: موضوع سوریه پیچیده‌است

از سوی دیگر کوفی عنان نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، دوشنبه شب در آنکارا با نخست وزیر و وزیر امورخارجه ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، کوفی عنان نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، دوشنبه شب در آنکارا و در فرودگاه اسن بوغای این شهر، به محض ورود به ترکیه با خبرنگاران گفت‌وگو کرد.عنان گفت: « همه ما باید این واقعیت را بپذیریم که بحران سیاسی سوریه یک موضوع پیچیده‌است و نمی‌توان انتظار داشت که ظرف امروز و فردا روی این مساله نتیجه روشنی به دست بیاید. با این وجود من ترجیح می‌دهم که امیدوار باشم و به تلاش‌هایم ادامه دهم. از روزی که وارد منطقه شده‌ام چندین گزارش دریافت کرده‌ام و امیدوارم تلاش‌های همه ما نتیجه دهد.»او در ادامه افزود: «آن چه که در شرایط کنونی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تلاش برای توقف کشته‌شدن غیرنظامیان در سوریه است. من تلاش می‌کنم همه را بر سر میز مذاکره بکشانم و برای حل این بحران همه تلاش خود را به کار بگیرم. من هنوز پاسخ پیشنهاد نامه‌ای را که به حکومت سوریه داده‌ام دریافت نکرده‌ام و منتظر واکنش مثبت آنان هستم.» دیدار یک ساعته عنان و رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه و همچنین دیدار کوفی عنان با احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه این کشور، پشت درهای بسته انجام شد. عنان قرار بود در آنکارا با مخالفان سوری دیدار کند و پس از آن در یک کنفرانس مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد.