گروه بین‌الملل، رفیعه هراتی- موسسه بین‌المللی رتبه‌بندی مودیز دیروز،سه‌شنبه، رتبه اعتباری قبرس، کشور عضو یورو، را به بی‌ارزش کاهش داد. این موسسه وابستگی بالای بخش بانکی این کشور به یونان را علت این مساله عنوان کرد. این موسسه رتبه‌بندی رتبه‌اعتباری قبرس را یک درجه به Ba۱ کاهش داد و برای این کشور چشم‌انداز منفی درنظر گرفت. چشم‌انداز منفی به این معنی است که احتمال کاهش رتبه بیشتر وجود دارد.

مودیز دومین موسسه رتبه‌بندی است که رتبه اعتباری این کشور را به بی‌ارزش کاهش می‌دهد. پیش‌تر موسسه استاندارد اند پورز در ماه ژانویه به دلیل وابستگی سیستم بانکی قبرس به یونان رتبه اعتباری این کشور را کاهش داده بود. این درشرایطی است که موسسه رتبه‌بندی فیچ رتبه اعتباری قبرس را یک رتبه بالاتر از بی‌ارزش قرار داده است. این کاهش رتبه‌ها قبرس را عملا از بازارهای بین‌المللی دور نگه داشته و این کشور را وادار کرده است به دنبال دریافت وام کم بهره ۵/۲ میلیارد یورویی( ۳/۳ میلیارد دلاری) از روسیه باشد تا بتواند نیازهای مالی خود را طی سال جاری برطرف کند.

مودیز گزارش داد: «گرچه به نظر می‌رسد دولت قبرس برای دستیابی به پیشرفت‌های قابل توجه در سال جاری آمادگی دارد، اما شرایط نامساعد اقتصادی در سال ۲۰۱۳ و بعد از آن ریسک‌های اجرایی برای این کشور ایجاد خواهد کرد.»این موسسه اعلام کرد گرچه بانک‌های قبرس از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به دنبال افزایش سرمایه‌های خود هستند، این خطر وجود دارد که دولت برای کاهش کسری مالی بانک‌ها مجبور به مداخله شود. این کسری ممکن است به اندازه ۵ تا ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور باشد. این مساله به نوبه خود بدهی اعضای حوزه یورو را افزایش خواهد داد. این درشرایطی است که وزارت دارایی قبرس در بیانیه‌ای اعلام کرد این کاهش رتبه قابل توجیه نیست، زیرا علت این کاهش رتبه نسبت به دلیل کاهش رتبه قبلی در ماه نوامبر تغییر قابل توجهی نکرده است. این وزار‌تخانه همچنین گفت دولت قبرس نسبت به چالش‌هایی که اقتصاد این کشور به دلیل بحران بدهی اروپا با آن روبه‌رو است، آگاهی دارد.

در بیانیه وزارت دارایی قبرس آمده است:«این کشور متعهد شده است با اجرای اقدامات و سیاست‌های حمایت از رشد اقتصادی به اهداف مالی خود برسد و بودجه لازم برای تامین نیازهای مالی این کشور را فراهم کند.»

وزارت دارایی قبرس همچنین اعلام کرد به همراه بانک مرکزی این کشور همه گزینه‌ها را برای حل موثر مشکل بانک‌ها بررسی می‌کند.