دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه برگزار شد

گروه بین‌الملل- با وجود درخواست مجامع جهانی از دولت موگابه برای به تعویق انداختن دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین خروج نامزد مخالفان دولت از انتخابات، رای‌گیری برای انتخاب رییس‌جمهوری آینده زیمبابوه دیروز برگزار شد. از صبح دیروز به وقت محلی رای‌گیری در سراسر زیمبابوه آغاز شد در حالی که رابرت موگابه عملا تنها نامزد این انتخابات به حساب می‌آید. هرچند مورگان چانگیرای به دلیل آنکه به صورت کتبی کناره‌گیری خود از انتخابات را اعلام نکرده است، قانونا نامزد ریاست‌جمهوری به حساب می‌آید. چانگیرای دیروز از هواداران خود خواست تا به منظور حفظ جانشان در حوزه‌های انتخابیه حضور پیدا کنند. یک مقام دولتی زیمبابوه به بی‌بی‌سی گفت که آرایی که به نام مورگان چانگیرای در صندوق ریخته شوند شمارش خواهند شد؛ چراکه او هنوز نامزد ریاست‌جمهوری است.

این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که از چند روز قبل فشار به مردم زیمبابوه برای رای دادن به رابرت موگابه افزایش پیدا کرده است. حتی ژنرال انگلبرت روگجه، رییس ستاد ارتش زیمبابوه رسما اعلام کرده است که ارتش آمادگی دارد مردم را وادار کند تا به رابرت موگابه رای دهند.

انتخابات مرحله دوم ریاست‌جمهوری در حالی برگزار شد که بسیاری از سران حزب مخالف دولت زیمبابوه از بیم جان خود در سفارت‌خانه‌های دیگر کشورها پناه گرفته‌اند.مورگان چانگیرای رهبر این حزب و رقیب رابرت موگابه به سفارت هلند پناهنده شده است و جمعی از مقامات حزب نیز به سفارت آفریقای جنوبی گریخته‌اند.

بی‌بی‌سی گزارش داد که کارت‌های عضویت در حزب زانو پی‌اف که حزب رابرت موگابه است، در خیابان‌های هراره مرکز این کشور به فروش می‌رسد و مردم از بیم آنکه مورد تعرض هواداران دولت قرار گیرند اقدام به خرید این کارت‌ها می‌کنند.

در روزهای اخیر خشونت و سرکوب در زیمبابوه افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

رابرت موگابه و مقامات دولت وی طرفداران حزب مخالف را مسوول بروز خشونت دانسته و اخبار مربوط به قتل و ارعاب مخالفان توسط اعضای حزب حاکم را شایعات بی‌اساس توصیف کرده‌اند.

یکی از مقامات پلیس زیمبابوه دولت‌های آمریکا و بریتانیا را به حمایت از حزب جنبش برای تغییرات دموکراتیک و برنامه‌ریزی برای اخلال در جریان رای‌گیری مرحله دوم انتخابات متهم کرد و موگابه نیز، ضمن تاکید بر اینکه خصومتی با مردم بریتانیا ندارد، نخست‌وزیر آن کشور را هدف حملات شدید لفظی قرار داد.

موگابه گفته است که تنها به رای مردم زیمبابوه متکی است و به نظرات سایرین اهمیتی نمی‌دهد و در واکنش به امکان وضع تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور، اظهار داشت: «بگذارید به تحریم‌ها ادامه دهند، ما راهمان را برای ادامه حیات پیدا می‌کنیم.»

وی با پیش‌بینی پیروزی قاطع خود در انتخابات گفته است که پس از آغاز دوره جدید ریاست‌جمهوری، جوانمردی به خرج خواهد داد و همچنان آماده مذاکره با رهبر مخالفان خواهد بود هرچند روز گذشته مورگان چانگیرای گفت که تا قبل از برگزاری انتخابات از گفت‌و‌گو با رابرت موگابه استقبال می‌کند؛ اما پس از اعلام نتیجه رای‌گیری، با شخصی که انتخاب او به ریاست‌جمهوری، به گفته وی فاقد مشروعیت است، مذاکره نخواهد کرد.

مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه، همزمان با انتخابات پارلمانی، در ماه مارس سال جاری برگزار شد و کمیسیون انتخابات این کشور، پس از چند هفته تاخیر در انتشار نتیجه رای‌گیری، اعلام داشت که اگرچه تعداد آرای مورگان چانگیرای اندکی بیش از رابرت موگابه است، اما هیچ یک از سه نامزد شرکت‌کننده در انتخابات ریاست‌جمهوری به حد نصاب لازم آرا دست نیافتند و انتخابات به مرحله دوم کشیده شد.