اوباما و کلینتون مبارزه مشترک را آغاز کردند

گروه بین‌الملل - باراک اوباما و هیلاری کلینتون سرانجام برای اولین بار با یکدیگر در نیوهمشایر به روی صحنه خواهند رفت.

به گزارش آسوشیتدپرس، باراک اوباما روز پنج‌شنبه با بزرگ‌ترین حامیان مالی کلینتون ملاقات کرد و سپس هر دو با هواپیمای مشترک به نیوهمشایر پرواز کردند تا در شو انتخاباتی شرکت کنند. تحلیل‌گران معتقدند، انتخاب نیوهمشایر به عنوان اولین مکان آغاز رقابت مشترک، انتخابی هوشمندانه بوده است؛ به‌ویژه آنکه انتخابات مقدماتی را در این ایالت، کلینتون با اختلاف اندکی از باراک اوباما برد. این همکاری که «اتحاد» نام گرفته است، حرکتی نمادین و عینی‌ترین آن در روند علائم و اشارات اتحاد میان دو رقیب پس از اعلام کناره‌گیری هیلاری کلینتون از انتخابات مقدماتی به شمار می‌رود.

هر دو دموکرات در شرایط حاضر به یکدیگر احتیاج دارند. اوباما به بانوی اول سابق برای گرفتن ۱۸میلیون رای او احتیاج دارد. هیلاری کلینتون در انتخابات مقدماتی رای کارگران یقه‌ آبی، مردم کم‌درآمد و خانم‌های خانه‌دار را با خود داشت. این در حالی است که اوباما هرگز نتوانست در مناطقی که عمده جمعیت آن را کارگران یقه آبی تشکیل می‌دادند، بتواند رای خوبی به دست آورد. اتحاد خانم کلینتون با اوباما، شاید سبب چرخش این هواداران به سمت اوباما گردد. حریف جمهوری‌خواه قصد دارد با معرفی یک معاون اول زن، رای زنان به صحنه آمده برای کلینتون را جذب کند.

از طرف دیگر هیلاری کلینتون به کمک اوباما برای پرداخت قروض تبلیغات انتخاباتی خود برای دور دوم احتیاج دارد. در جلسه روز پنج‌شنبه اوباما با حامیان بزرگ کلینتون به آنها اطمینان داد که می‌تواند دیون وی را پرداخت کند. در همین جلسه وی یک چک ۴۶۰۰دلاری از طرف خود و همسرش به این گروه پرداخت کرد. براساس قوانین آمریکا، ۲۳۰۰دلار حد نصاب کمک در انتخابات ریاست جمهوری است و حامیان مالی نمی‌توانند رسما هر بار بیش از ۲۳۰۰دلار اهدا کنند.

اوباما در مصاحبه‌ای گفت: من به خانم کلینتون در طول مبارزات انتخاباتی احتیاج دارم. وی در عین حال نگران انشقاق جنسیتی است که به دلیل حضور کلینتون در انتخابات مقدماتی ایجاد شده است؛ اما امیدوار است حضور همسرش بتواند این شکاف را ترمیم کند.

سه تن از حامیان مالی کلینتون، یعنی چریل میلز، روبرت بارنت و مینیون مور درباره جزئیات مشارکت در دور دوم انتخابات با یکدیگر مذاکره کردند. آنها پیشنهاد کردند که اگر کلینتون نمی‌تواند قروض خود را پرداخت کند، بهتر است برای جبران آن، وقت بیشتری صرف شرکت در مبارزات انتخاباتی اوباما در تابستان جاری بنماید.

پنی پریتزر، مسوول مالی ستاد اوباما، به همه طرفداران اوباما ایمیلی فرستاد و از آنها درخواست کمک برای پرداخت قروض خانم کلینتون به بدهکارانش کرده است که مشارکت فعالانه‌ای در مبارزات داشته‌اند. خانم کلینتون هم قول داده است که هر کاری بتواند برای اینکه مانع جان مک‌کین برای تسخیر کاخ سفید شود، انجام دهد. علاوه بر این دموکرات‌ها این روزها سخت مشغول بررسی انتخاب معاون اول برای اوباما هستند. نام‌های بزرگی مانند ال‌گور، جان ادواردز و چاک هیگل شنیده می‌شود، اما هنوز هیچ نامی قطعی نشده است. جمهوری‌خواهان هم نام‌های بزرگی مطرح کرده‌اند؛ اما برخی تحلیل‌گران معتقدند، در جریان معمول برنده شدن جان مک‌کین در انتخابات تقریبا دور از تصور است؛ مگر اینکه فرض شود جامعه آمریکا آنچه تاکنون یعنی در انتخابات مقدماتی نشان داده است، پایه و اساسی نداشته است.

براساس جدیدترین نظرسنجی‌ در آمریکا، باراک اوباما در چهار ایالت این کشور از حمایت بیشتری نسبت به رقیب جمهوری‌خواه خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا برخوردار است و این موضوع می‌تواند تاثیر مهمی بر انتخابات ریاست جمهور نوامبر سال جاری داشته باشد.

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط دانشگاه «کویینیپیاک»، مشخص شده است که باراک اوباما، کاندیدای دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا، از حمایت بیشتری نسبت به جان مک کین، کاندیدای جمهوری خواهان در این انتخابات برخوردار است.

در این نظرسنجی اعلام شده است که درصد حمایت‌ها از اوباما در مقایسه با مک کین در ایالت کلرادو ۴۹ به ۴۴درصد، در ایالت میشیگان ۴۸ به ۴۲، در ایالت مینه‌سوتا ۵۴ به ۳۷ و در ایالت ویسکانسین ۵۲ به ۳۹ است.

همچنین در این نظرسنجی مشخص شده است که سناتور اوباما از حمایت‌های فراوانی میان زنان، اقلیت‌ها، سیاستمداران مستقل و جوانان آمریکا برخوردار است.