گروه بین‌الملل - براساس یک بررسی، بخش خدمات انگلستان که سه چهارم اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد، برای سومین ماه منتهی به جولای افت کرده است.

موسسه پرچیس اند ساپلای اعلام کرد شاخص فعالیت بخش خدمات این موسسه در ماه جولای ۴/۴۷واحد بود. گرچه این رقم بهتر از رقم ۱/۴۷واحد در ماه ژوئن است اما رقم کمتر از ۵۰واحد نشان‌دهنده رکود در این بخش است. ارقام جداگانه نشان داد که تولیدات کارخانه‌ای انگلستان برای چهارمین ماه متوالی در ماه ژوئن کاهش داشت.

تحلیل‌گران گفتند ضعف در بخش خدمات و ارقام بخش تولید، به این معنی است که کمیسیون سیاست پولی بانک انگلستان احتمال ندارد نرخ بهره را از ۵درصد تغییر دهد.

آمار رسمی نشان می‌دهد تولیدات کارخانه‌ای در ماه گذشته ۵/۰درصد و ظرف سال جاری بیش از ۳/۱درصد کاهش یافته است و اغلب بخش‌ها افت شدیدی را در این زمینه شاهد بوده‌اند.

این چهارمین ماه متوالی کاهش در تولیدات کارخانه‌ای و بزرگ‌ترین سقوط سالانه آن از دسامبر سال ۲۰۰۵ تاکنون بود. در آن سال تولیدات کارخانه‌ای تا ۹/۱درصد کاهش داشت.

دفتر ملی آمار انگلستان اعلام کرد این ارقام ۰۶/۰درصد از تخمین رشد اقتصاد انگلستان در فصل دوم سال ۲۰۰۸ بیشتر بود. این رقم که در ابتدا ۲/۰درصد پیش‌بینی شده بود، جهش خواهد داشت.

فیلیپ شوا و تحلیل‌گر اینوستک با توجه به اطلاعات دفتر ملی آمار گفت: آخرین ارقام بخش تولید بسیار ناامیدکننده است.او اضافه کرد: بخش خدمات انگلستان افت کمی را شاهد است و شاخص کلی فعالیت‌های کسب‌و‌کار به طور غیرمنتظره افزایش یافته است، اما هنوز در حد ضعیف قرار دارد و بی‌شک از نظر ما نقطه عطفی در آینده بخش خدمات محسوب نمی‌شود.در بخش خدمات، کسب‌و‌کارهای مهم برای دهمین ماه متوالی افت داشتند و کارفرمایان تعداد کارکنان خود را کاهش دادند.پل اسمیت، اقتصاددان ارشد مرکز مارکیت اکونومیکس گفت: «رکود بی‌سابقه در کسب‌و‌کارهای جدید و فشارهای شدید هزینه نشان‌دهنده ادامه دوران سخت است.»بررسی ماه جولای نشان داد تورم قیمت مواد اولیه نسبت به افزایش بی‌سابقه خود تعدیل شده است، اما هنوز دومین رکورد بزرگ خود را شاهد است. شاخص بورس انگلیس کمی تغییر کرد و از ۰/۵۶واحد به ۹/۵۵واحد رسید.