گروه بین‌الملل- یکی از مقام‌های ارشد ونزوئلا از آمادگی دولت این کشور برای بهبود رابطه با آمریکا خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، روی چادرتون،نماینده ونزوئلا در سازمان کشورهای آمریکایی، گفت که روابط واشنگتن و کاراکاس نه سرد و نه گرم بوده است ولی در حال حاضر تلاش‌هایی برای پیدا کردن زمینه‌های مشترک انجام می‌شود.

او افزود: «اقدام‌هایی بسیار جدی و محتاطانه در حال انجام است.» چادرتون همچنین گفت: «لزوما نباید رابطه ما با کشورهایی که با آنها دیدگاه‌های متفاوتی داریم، منفی باشد. امیدوارم طی این روند، عملگرایی غالب باشد و به زمینه عادلانه‌ای از منافع مشترک برسیم.» سخنان چادرتون در شرایطی بیان می‌شود که چاوز بعد از چهارمین عمل جراحی خود که ماه گذشته میلادی در کوبا انجام شد، در محافل عمومی ظاهر نشده است. در رویدادی دیگر مربوط به ونزوئلا، معاون رییس‌جمهوری در اظهاراتی رهبران تجاری این کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «آنها در شرایطی که هوگو چاوز برای بهبودی مبارزه می‌کند به دنبال بی‌ثبات کردن کشور هستند.» به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این در شرایطی است که هوگو چاوز، رییس‌جمهوری ونزوئلا، از زمان انجام آخرین عمل جراحی خود در کوبا از پنج هفته پیش در انظار عمومی ظاهر نشده یا اظهارنظر علنی نکرده است و نیکولاس مادورو، جانشین او هر چه بیشتر سعی کرده است تا خود را به عنوان چهره اصلی دولت نشان دهد. در شرایطی که مخالفان دولت ونزوئلا نسبت به اقتصاد پرمشکل این کشور که با تورم ۲۰ درصدی و کمبود کالاها مواجه است گلایه می‌کنند نیکولاس مادورو اتهام مخالفان علیه خود را رد کرده و آنها را در تلاش در راستای کمپینی بدخواهانه علیه رویکرد چپ‌گرایانه چاوز خوانده است. چند روز پیش اتاق اصلی بخش خصوصی ونزوئلا موسوم به فده کاماراس، درمورد نیاز مبرم برای برطرف کردن بی‌ثباتی‌های فزاینده در اقتصاد که به گفته این سازمان به سبب ناامنی و سیاست‌های غلط به وجود آمده است، شکایت کرد. این شکایت پاسخ شدیدی از سوی مادورو را به همراه داشت. مادورو در اظهاراتی که از تلویزیون ونزوئلا پخش شد، گفت: «این نفرتی که آنها از مردم ونزوئلا دارند آدم را حیرت‌زده می‌کند.» او تاکید کرد: «گورت را گم کن فده کاماراس! ما اینجا یک دولت انقلابی داریم که به تعقیب محتکران و همین‌طور به مقابله با شرارت‌ها، دسیسه‌ها و دروغ‌هایی که شما نماینده آن هستید، ادامه می‌دهد... جنگ روانی راه افتاده است تا مردم را دلسرد و سردرگم کند.»

در غیاب چاوز تصمیم‌گیری‌های عمده مربوط به سیاست‌گذاری‌ها به تعلیق درآمده است که یکی از این تصمیم‌ها مساله کاهش ارزش پول ونزوئلا است.

کاهش ارزش پول در ونزوئلا باعث افزایش درآمد دولت از فروش نفت می‌شود اما قیمت‌ها را نیز بالا می‌برد.