گروه بین‌الملل- در روزی که قیمت نفت به ۱۱۹دلار برای هر بشکه رسید، گزارش درآمد کمپانی‌‌ها نتوانست انگیزه کافی به سرمایه‌گذاران برای فعالیت ارائه کند و شاخص‌های مهم وال‌استریت تنزل یافتند. به گزارش رویتر از نیویورک، کمپانی‌های بزرگ و نامدار در روز سه‌شنبه میزان درآمد خود را منتشر کردند. در این میان کاهش سود مایکروسافت بیش از افزایش ۱۰درصدی سود یاهو بر بازار تاثیر گذاشت و ناامیدی و دلسردی بر بازار حاکم کرد. مایکروسافت خود علت این افول را تاخیر در ارتقای ویندوز ذکر کرده است و پیش‌بینی می‌کند که در سال‌ مالی جدید که از ماه جولای شروع می‌شود، کمپانی بیش از ۱۰درصد افزایش درآمد تجربه کند. اما سایر کمپانی‌ها، درآمد AT&T مطابق پیش‌بینی از آب درآمد، اما مک‌دونالد و دوپونت درآمدی بیش از انتظار کسب کردند، اما مدیران این دو کمپانی گفتند که احتمال دارد کم‌کم کسادی فروش در آمریکا، تمامی درآمد خارجی این کمپانی‌ها را ببلعد و سود و ضرر را سربه‌سر کند. این اظهارنظرها از سوی مدیران کمپانی‌های بزرگ سبب احتیاط سرمایه‌گذاران در روز سه‌شنبه شد، به ویژه که قیمت نفت در این روزها قصد پایین آمدن ندارد و سرمایه‌گذاران دیگر واقعا انتظار نفت ۱۲۰دلاری را می‌کشند.

نگرانی‌های بازار را خبر کسادی بخش مسکن تکمیل کرد. فروش خانه‌های موجود در ماه مارس ۲درصد تنزل یافته است. همچنین قیمت خانه‌ها برای هفتمین ماه متوالی باز هم تنزل پیدا کرد.

تحلیل‌گران معتقدند قیمت‌ خانه‌ها همچنان کاهش خواهد یافت، زیرا بحران کمبود اعتبارات تمامی مشکلات را بر دوش این بخش از اقتصاد نهاده است. به دنبال گزارش تنزل میزان فروش و نیز قیمت‌ها، دموکرات‌های کنگره را برانگیخته است تا قانونی بگذارند که مطابق آن به اداره مسکن فدرال اجازه دهد تا حدود ۳۰۰ میلیارد دلار برای وام برای حدود یک میلیون نفر که خانه خریداری کرده‌اند، درنظر بگیرد.

به این ترتیب شاخص داوجونز ۱۰۵ واحد یا ۸۲/۰درصد از دست داد و به واحد ۷۲۰/۱۲ رسید. رونق درآمد یاهو و دهوپونت باعث محدود شدن ضرر بیشتر داوجونز شد. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۱۲ واحد یا ۸۸/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۳۷۶ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۳۱ واحد یا ۲۹/۱ درصد ضرر کرد و به واحد ۲۳۷۷ رسید. در ژاپن بازار سهام توکیو به دلیل تمایل سرمایه‌گذاران به خرید، سهام مشکل‌ساز روز چهارشنبه را با ترقی در ارزش سهام سپری کرد. شاخص سهام نیکی ۹۳ واحد یا ۶۸/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۳۶۴۱ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۱۰ واحد یا ۸۲/۰درصد کسب کرد و به واحد ۱۳۲۲ رسید. در اروپا که به نظر می‌رسد بازارهای سهام حال و روز خوشی ندارند، شاخص FTSE لندن ۳۰/۰درصد از دست داد. داکس آلمان ۸۶/۰درصد ضرر کرده و شاخص CAC-۴۰ فرانسه ۷۷/۰درصد از دست داد.

در بازار معاملات ارزی ارزش یورو افزایش یافت و در مقابل دلار رکورد برجای گذاشت، تحلیل‌گران معتقدند، احتمال افزایش نرخ بهره در اروپا توسط بانک مرکزی از دلایل ترقی ارزش یورو در مقابل دلار شد. مقامات بانک مرکزی در این روزها به گونه‌ای سخن می‌گویند که نشان از اراده آنها برای افزایش نرخ بهره برای مهار تورم دارد. روز سه‌شنبه در اروپا هر یورو به ازای ۶۰۱۹/۱ دلار معامله شد، هرچند به‌تدریج در توکیو نرخ برابری دلار در برابر یورو کاهش یافت و هر یورو به ازای ۵۹۷۷/۱ رسید. روز چهارشنبه همچنین هر دلار به ازای ۹۰/۱۰۲ ین معامله شد که نسبت به روز قبل در نیویورک که هر یورو به ازای ۱۷/۱۰۳ دلار معامله شده بود، ارزش دلار کاهش نشان داده است.