گروه بین‌الملل- شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رسیدگی به اختلاف بین گرجستان و روسیه تشکیل جلسه می‌دهد.

جلسه شورای امنیت به درخواست دولت گرجستان تشکیل می‌شود تا به شکایت این کشور در مورد آنچه که اقدامات تجاوزگرایانه نظامی روسیه علیه اراضی تحت حاکمیت خود در منطقه جدایی طلب آبخازی خوانده است، رسیدگی کند. دولت گرجستان در شکایت‌نامه خود گفته است که روز یکشنبه این هفته، یک جنگنده روسی یک هواپیمایی تجسسی بدون سرنشین گرجستان را بر فراز آبخازی سرنگون کرده است.

گرجستان همچنین از تصمیم دولت روسیه در اعلام روابط نزدیک تر با دو منطقه جدایی طلب آبخازی و اوستیای جنوبی که گرجستان حاکمیت بر آنها را متعلق به خود می‌داند، نگران شده است.

دولت روسیه به شمار قابل توجهی از ساکنان اوستیای جنوبی شهروندی روسیه داده است و اخیرا نیز تحریم دوازده ساله علیه آبخازی را ملغی کرد و هفته گذشته نیز ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، دستور افزایش همکاری گسترده تر با این دو منطقه را صادر کرد.

این اقدامات روسیه ظاهرا به تلافی ابراز تمایل دولت گرجستان به پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، صورت می‌گیرد هرچند اجلاس سران ناتو در ماه گذشته درخواست گرجستان را نپذیرفت. با این همه، میخائیل ساکاشویلی رییس‌جمهوری گرجستان تاکید کرده است که بر درخواست خود پافشاری خواهد ورزید و سرانجام این کشور به عضویت ناتو در خواهد آورد، قرار است دیوید باکرادزه، وزیر خارجه گرجستان، در جلسه شورای امنیت حضور یابد و شکایت دولت خود علیه روسیه را مطرح کند.

در مقابل، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد ضمن استقبال از تشکیل جلسه شورای امنیت، گفته است که دولت وی نیز مطالبی را برای طرح در این جلسه دارد. با وجود طرح شکایت گرجستان در شورای امنیت، بعید است این شورا تصمیمی علیه اقدام روسیه اتخاذ کند، زیرا روسیه از اعضای دائم شورا بوده و از حق وتو مصوبات آن برخوردار است.