گروه بین‌الملل- افزایش اعتماد مصرف‌کننده و بهبود بیشتر بخش مسکن موجب بازگشت شاخص‌ها به روند صعودی شد. سهام بانک‌ها، خرده‌فروشان و شرکت‌های ساختمانی بیشترین افزایش را در روز سه‌شنبه داشتند و کمک کردند شاخص‌های عمده حدود ۳/۰‌درصد رشد کنند. ارزش سهام شرکت‌های انرژی به شدت سقوط کرد و موجب شد افزایش کل بازار سهام محدود شود زیرا قیمت نفت دچار کاهش شد.

گرچه سرمایه‌گذاران از گزارش بهتر از حد انتظار مصرف‌کنندگان و بخش مسکن خشنود شدند، معاملات همچون هفته گذشته ناآرام بود و احتیاط بازارسهام را نشان داد. سرمایه‌گذاران این پرسش را مطرح می‌کنند که بدون شواهدی از رشد اقتصادی واقعی افزایش پنج ماهه وال‌استریت چقدر می‌تواند ادامه یابد.

مرکز کانفرنس بورد اعلام کرد شاخص اعتماد مصرف‌کننده این مرکز از ۴/۴۷ واحد در ماه جولای به ۱/۵۴ واحد افزایش یافته است. این رقم بسیار بیشتر از ۵/۴۷ واحدی است که تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند. این گزارش راه زیادی در پیش دارد تا نشان دهد مصرف‌کنندگان در میان تداوم نگرانی درمورد از دست دادن شغل واقعا درباره اقتصاد خوش‌بین هستند. اما این گزارش نشان می‌دهد بدبینی درباره اقتصاد در حال فروکش کردن است.

در این میان شاخص ملی قیمت مسکن آمریکا در فصل دوم ۴/۱‌درصد افزایش یافت. این نخستین افزایش فصلی طی سه سال گذشته بود. گرچه قیمت مسکن هنوز نسبت به سال گذشته ۱۵‌درصد کاهش دارد اما در سطحی قرار دارد که آخرین‌بار در سال ۲۰۰۳ در آن سطح قرار داشت.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۰۱/۳۰ واحد یا ۳/۰‌درصد افزایش یافت و به ۲۹/۹۵۳۹ واحد رسید. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۴۳/۲ واحد یا ۲/۰‌درصد رشد کرد و به ۰۰/۱۰۲۸ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز با ۲۵/۶ واحد یا ۳/۰‌درصد افزایش به ۲۳/۲۰۲۴ واحد رسید.

روز چهارشنبه پس از آن که افزایش اعتماد مصرف‌کننده و بهبود بخش مسکن در آمریکا موجب افزایش وال‌استریت شد بورس‌های آسیا نیز اندکی رشد کردند.

اما تحلیل‌گران بر این باورند که سرمایه‌گذاران درباره چشم‌انداز اقتصاد جهانی محتاط می‌مانند و باید متقاعد شوند که بهبودی قوی در راه است. شاخص هنگ سنگ هنگ‌کنگ با ۵/۰‌درصد افزایش به ۲۵/۲۰۵۳۰ واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت ۵/۱‌درصد رشد کرد و به ۰۳/۲۹۶۰ واحد رسید.

در ژاپن شاخص میانگین نیکی ۲۲۵، ۴/۱‌درصد افزایش یافت و به ۵۵/۱۰۶۳۹ واحد رسید. شاخص‌های کره جنوبی، سنگاپور، استرالیا و نیوزیلند نیز با افزایش روبه‌رو شدند. بورس تایوان تنها بورس آسیا بود که ۳/۱‌درصد کاهش یافت.