گروه بین‌الملل- روز سه‌شنبه وال‌استریت مستعد تسلیم شدن به یک کاهش بزگ بود و زمانی که شایعات ورشکستگی بانکی نگرانی سرمایه‌گذاران را درمورد صنعت بانکداری و کل اقتصاد احیا کرد، بازار سهام با کاهش روبه‌رو شد. تعدادی از گزارش‌های اقتصادی که به اندازه کافی خوب نبودند به آشفتگی بازا سهام افزود و همه شاخص‌های عمده حدود ۲درصد سقوط کردند و شاخص داوجونز ۱۸۵درصد کاهش یافت.

پس از آنکه سرمایه‌گذاران به فروش تمایل نشان دادند توقف افزایش شش ماهه قابل پیش‌بینی بود؛ درحالی که شاخص‌های عمده ماه اوت را با افزایش قابل قبول به پایان رساندند، ازجمله افزایش ۴/۳درصدی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، معاملات نامنظم بود و افزایش‌ها چندان جدی نبودند.

بنابراین تعجب‌آور نبود که بعد از آن که شاخص داوجونز در واکنش به گزارش ظاهرا بهتر از حد انتظار بخش تولید ۶۰ واحد افزایش یافت، موضوعی مثل شایعه درمورد احتمال ورشکستگی بانک‌ها بتواند موجب سقوط بازار سهام شود.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۶۸/۱۸۵ واحد یا ۲درصد سقوط کرد و به ۶۰/۹۳۱۰ واحد رسید. این شاخص از روز جمعه تاکنون ۲۷۰ واحد یا ۸/۲درصد کاهش یافته است. این بیشترین کاهش سه روزه این شاخص از ۷ جولای تاکنون بود. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵۸/۲۲ واحد یا ۲/۲درصد کاهش یافت و به ۰۴/۹۹۸ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز با ۱۷/۴۰ یا ۲درصد کاهش به ۸۹/۱۹۶۸ واحد رسید. در دیگر معاملات شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۰۱/۱۴ واحد یا ۵/۲درصد سقوط کرد و به ۰۶/۵۵۸ واحد رسید.

در میان سهام بخش مالی، ارزش سهام بانک آمریکا ۱۳/۱ دلار یا ۴/۶درصد کاهش یافت و به ۴۶/۱۶ دلار رسید. ارزش سهام موسسه مالی جی‌پی مورگان ۷۹/۱ دلار یا ۱/۴درصد سقوط کرد و به ۶۷/۴۱ دلار رسید. ارزش سهام موسسه مالی سیتی‌گروپ نیز با ۴۶ سنت یا ۲/۹درصد کاهش به ۵۴/۴ دلار رسید.

روز چهارشنبه در پی سقوط شاخص‌ها در وال‌استریت به دلیل نگرانی از بخش مالی آمریکا، بورس‌های آسیا نیز دچار کاهش شدند و شاخص اصلی ژاپن حدود ۳درصد کاهش یافت.

فروش ارزان قیمت سهام در آسیا گسترده بود؛ به طوری که بانک‌ها، تولیدکنندگان کالا و صادرکنندگان به شدت لطمه دیدند. ارزش دلار نیز دربرابر ین کاهش یافت.

شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۷۲/۲۶۶ واحد یا ۵/۲درصد سقوط کرد و به ۳۴/۱۰۲۶۳ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ‌کنگ ۳۷/۳۰۷ واحد یا ۶/۱درصد کاهش یافت و به ۹۳/۱۹۵۶۴ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۴/۰درصد و شاخص سنسکس هندوستان ۱/۰درصد سقوط کرد. شاخص استرالیا نیز با ۸/۱درصد کاهش روبه‌رو شد.