فارس - اقتصاددانان و تحلیل گران مسائل مالی بر این باورند که شدیدترین بحران اقتصادی آمریکا پس از بحران و رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ میلادی اکنون پایان یافته است. تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از افزایش چشمگیر شاخص مدیریت عرضه صنعتی در اقتصاد آمریکا است. این شاخص طی ماه اوت به بالای ۵۰درصد رسیده که نشانگر رشد و رونق اقتصادی آمریکا برای نخستین بار از ژانویه ۲۰۰۸ میلادی است. جان ریدینگ، کارشناس اقتصادی موسسه آردی کیو نیویورک در این باره گفت، افزایش شاخص مدیریت عرضه صنعتی در آمریکا به بالای ۵۰درصد نشان می‌دهد که میزان سفارش‌ها و تولیدات صنعتی آمریکا به بالاترین رقم خود از دسامبر ۲۰۰۴ میلادی رسیده است و این به معنای پایان بحران مالی و رکود اقتصادی است. میلان مولراین، کارشناس ارشد اقتصادی موسسه تی دی سکوریتی نیز با این مساله موافق است.

وی گفت، افزایش بی‌سابقه این شاخص نشانگر تحریک فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا است. افزایش شاخص مدیریت عرضه صنعتی بیش از پیش شواهد مربوط به پایان بحران و رکود اقتصادی در آمریکا را تقویت می‌کند. کاهش موجودی انبارها موجب شده تا تجار و بازرگانان آمریکایی سفارش‌های بیشتری را برای پر کردن مجدد انبارهای خود به شرکت‌ها و کارخانه‌های صنعتی آمریکا ارائه کنند. این روند موجب افزایش تولید در اقتصاد آمریکا خواهد شد.

خوئل ناروف، کارشناس ارشد موسسه تحقیقات اقتصادی ناروف نیز گفت، گرچه ممکن است روند رشد و رونق اقتصادی آمریکا کند باشد، ولی اقتصاد آمریکا برای پایان رکود و بحران به افزایش تولید نیاز دارد؛ هر چند ممکن است این روند برای تکمیل شدن به زمان زیادی نیاز داشته باشد. اکثر کارشناسان اقتصادی بر این باورند که پایان کامل بحران و رکود اقتصادی آمریکا به بیش از یک سال زمان نیاز دارد.