کابینه فرانسه با رویکردی محافظه‌کارانه ترمیم شد

نیکلا سارکوزی رییس‌جمهوری (راست) فرانسوا فیون نخست‌وزیر فرانسه در کاخ الیزه پاریس/ عکس: GETTY IMAGES

احسان ابطحی

در فاصله تنها دو سال تا انتخابات آینده ریاست‌جمهوری فرانسه، نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری این کشور، فرانسوا فیون را در سمت نخست‌وزیری ابقا کرد. در کابینه جدید فرانسه، کریستین لاگارد همچنان وزیر اقتصاد باقی مانده است. به گزارش بلومبرگ، فیون که از زمان انتخاب نیکلا سارکوزی در سال ۲۰۰۷ میلادی سمت نخست‌وزیری را در اختیار دارد، روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که به اهداف جدیدی که متمرکز بر اقدام دولت برای تقویت رشد اقتصادی و افزایش اشتغال باشد، پایبند خواهد بود. سارکوزی ۵۵ ساله، فرانسوا فیون ۶۶ ساله را که روز ۱۳ نوامبر - شنبه این هفته- از سمت خود استعفا کرده بود، بار دیگر به عنوان نخست‌وزیر انتخاب و وعده خود را برای ترمیم کابینه تا پایان سال جاری میلادی عملی کرد.

این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که پارلمان فرانسه ماه گذشته میلادی لایحه پیشنهادی سارکوزی را برای افزایش حداقل سن بازنشستگی به ۶۲ سال تصویب و سیاست‌های اقتصادی این کشور را بیش از گذشته به سیاست‌های اقتصادی کشورهای آلمان و ایالات‌متحده نزدیک کرد. تغییر سن بازنشستگی که به دو ماه درگیری میان اتحادیه‌های کارگری با دولت منجر شد، بخشی از تلاش‌های گسترده کاخ الیزه برای کاهش کسری بودجه به شمار می‌رفت.

کلود ژانت، رییس نهاد کارکنان ریاست‌جمهوری فرانسه همزمان با اعلام اسامی اعضای کابینه جدید در کاخ الیزه پاریس گفت که لاگارد در سمت وزارت اقتصاد و فرانسوا بریون در سمت وزیر بودجه باقی مانده‌اند. اریک بسون که پیشتر وزیر مهاجرت بود در کابینه جدید به عنوان وزیر صنایع معرفی شده‌است.

این در شرایطی است که آلن ژوپه، که بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ میلادی، در دوران ریاست‌جمهوری ژاک شیراک سمت نخست‌وزیری را در اختیار داشت، در کابینه جدید سمت وزارت دفاع را بر‌عهده خواهد داشت. ژوپه جانشین هروه مورین خواهد شد. میشل الیو ماری، که در کابینه پیشین سمت وزارت دادگستری را بر‌عهده داشت به عنوان وزیر امور خارجه معرفی و جانشین برنار کوشنر شده‌است. میشل مرسیه هم به عنوان وزیر جدید دادگستری انتخاب شده‌است.اریک ووئرت که به عنوان وزیر کار در کابینه پیشین، اصلاحات سن بازنشستگی را دنبال می‌کرد، عضو کابینه جدید فرانسه نیست و ژاویه بتران به جای او انتخاب شده‌است.

بریس هورتفو به عنوان وزیر کشور در سمت خود ابقا شده‌است و مسائل مربوط به مهاجرت به او واگذار شده‌است. ناتالی موریزه به عنوان وزیر محیط زیست جانشین ژان لویی بورلو شده‌است.در همین حال و به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر کار جدید فرانسه دیروز اعلام کرد که قصد دارد با رهبران اتحادیه‌های کارگری دیدار کند. با این همه به نظر می‌رسد که ترمیم کابینه فرانسه با هدف کاهش بیشتر کسری بودجه در این کشور انجام شده‌باشد.

سارکوزی در شرایطی کابینه خود را ترمیم می‌کند که اعضای جدید این کابینه محوریتی کاملا محافظه‌کارانه دارند و به نظر می‌رسد که او سخت در تلاش است تا محبوبیت خود را برای انتخابات آینده ریاست‌جمهوری افزایش دهد. این در شرایطی است که به نوشته وب‌سایت انگلیسی زبان رادیو فرانسه بر‌اساس آخرین نظر‌سنجی‌های انجام شده، محبوبیت سارکوزی در پایین‌ترین سطح خود از زمان انتخاب او به عنوان رییس‌جمهوری قرار دارد. بر‌اساس این نظر‌سنجی تنها ۳۰ درصد از کسانی که مورد پرسش قرار گرفته‌اند، گفته‌اند که به عملکرد سارکو - اختصار نام رییس‌جمهوری فرانسه- اعتماد دارند. این در حالی است که میزان محبوبیت فرانسوا فیون، نخست‌وزیر فرانسه در حدود ۴۵ درصد است. در نتیجه می‌توان گفت که سارکوزی به نخست‌وزیرش به شدت احتیاج دارد و به همین دلیل او را در سمت خود ابقا کرده‌است.

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان امور سیاسی بر این‌باورند که سارکوزی برای انتخاب دوباره به عنوان رییس‌جمهوری به شدت نیاز دارد تا پس از آشوب‌های هفته‌های اخیر در این کشور به دلیل افزایش سن بازنشستگی، تا حدودی رضایت اتحادیه‌های کارگری را جلب کند و تغییر وزیر کار فرانسه هم در چارچوب همین هدف انجام می‌شود.