گروه بین‌الملل- در پی ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از بحران بدهی‌های ایرلند و درخواست سران این اتحادیه از آن کشور برای دریافت کمک مالی، دولت ایرلند دیروز اعلام کرد که نیازی به کمک مالی سایر اعضای این اتحادیه ندارد. این در شرایطی است که پیش از آن آلمان تلاش می‌کرد این اقتصاد گرفتار در بدهی‌ها را مجبور به دریافت کمک مالی کند. بر اساس گزارش فارس به نقل از بلومبرگ سخنگوی وزارت دارایی ایرلند تاکید کرد دولت ایرلند در حال ادامه مذاکرات با نهادهای مالی بین‌المللی در خصوص شرایط بازارهای مالی و اوراق قرضه خود است. ایرلند هنوز هیچ تصمیمی برای دریافت کمک‌های خارجی نگرفته است. دولت ایرلند تا اوایل سال ۲۰۱۱ هیچ نیازی به دریافت کمک‌های خارجی ندارد. این در حالی است که وزرای دارایی اتحادیه اروپا فردا در بروکسل دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد. در حالی که سرمایه‌گذاران بین‌المللی به شدت نگران وضعیت بحران بدهی و کسری بودجه ایرلند هستند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان خواستار پرداخت بسته نجات مالی از سوی اروپا به ایرلند برای تامین اعتماد سرمایه‌گذاران بین‌المللی شده است. مقام‌های اتحادیه اروپا بر سر پیشنهاد مرکل اختلاف نظر دارند. دولت ایرلند نیز هنوز موافقت خود را با دریافت کمک‌های مالی بین‌المللی اعلام نکرده است. مقام‌های رسمی دولت ایرلند اعلام کردند این کشور هیچ درخواستی برای دریافت بسته نجات مالی از اتحادیه اروپا یا صندوق بین‌المللی پول ارائه نکرده است. برایان کوون نخست وزیر ایرلند ضمن رد وجود هر گونه شرایط بحرانی در این کشور گفت: ایرلند هیچ نیازی به دریافت کمک‌های خارجی ندارد. سرمایه‌گذاران بین‌المللی به شدت نگران تحولات اقتصادی و مالی ایرلند هستند. موسسه بارکلی کاپیتال نیز اعلام کرد ایرلند طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ به بیش از ۸۰ میلیارد یورو کمک خارجی نیاز خواهد داشت. ارزش اوراق قرضه در ایرلند، یونان و پرتغال طی ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته است.

به نظر می‌رسد پرتغال قربانی بعدی بحران در منطقه یورو به شمار می‌رود. بحران مالی ایرلند نشست اخیر گروه بیست را نیز تحت تاثیر قرار داده بود. در حالی که ایرلند اعلام کرده است تا اواسط سال ۲۰۱۱ نیازی به کمک‌های خارجی ندارد ولی به اعتقاد کارشناسان اقتصادی ادامه روند صعودی نرخ بهره وام و تشدید مشکلات سیستم بانکی مقام‌های ایرلند را مجبور به دریافت کمک‌های مالی خارجی زودتر از موعد اعلام شده خواهد کرد. نجات سیستم مالی ایرلند بیش از ۵۰ میلیارد یورو هزینه در بر خواهد داشت.

اقتصاد ایرلند سال ۲۰۱۱ به ۵/۲۳ میلیارد یورو کمک‌های مالی خارجی نیاز دارد و این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۶/۱۸ میلیارد یورو خواهد رسید.