گروه بین‌الملل- دیروز، سه‌شنبه، بورس‌های جهان قدرت خود را دوباره به‌دست آوردند. زیرا نشانه‌هایی وجود داشت مبنی براین که اقتصاد شماره یک جهان درحال بهبود است و به‌رغم ناآرامی‌های خشونت‌بار در لیبی، قیمت نفت تثبیت شد. در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۵/۰ درصد رشد کرد و به ۳۲/۶۰۲۵ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۸/۰ درصد جهش کرد و به ۵۷/۷۳۲۵ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۶/۰ درصد رشد کرد و به ۹۶/۴۱۳۳ واحد رسید. فروش آتی شاخص‌ها در وال‌استریت نیز با افزایش روبه‌رو شد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵/۰ درصد رشد کرد و به ۱۲۲۷۷ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، نیز ۵/۰ درصد افزایش یافت و به ۳۰/۱۳۳۳ واحد رسید.

در سراسر آسیا نیز فضای خوش‌بینی وجود داشت و اکثر شاخص‌های عمده رشد کردند. آمار جدید در ژاپن نشان داد نرخ بیکاری این کشور در ماه ژانویه ثابت باقی مانده است. درنتیجه شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۲/۱ درصد جهش کرد و به ۰۳/۱۰۷۵۴ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۳/۰ درصد رشد کرد و به ۴۲/۲۳۳۹۶ واحد رسید. در چین آمار منتشر شده نشان داد رشد تولیدات صنعتی این کشور در ماه فوریه کند شده است که این مساله نشان‌دهنده آن است که تلاش‌ها برای مهار تورم موثر بوده است. بنابراین شاخص شانگهای کامپوزیت ۵/۰ درصد افزایش یافت و به ۹۲/۲۹۱۸ واحد رسید.

این در حالی است که روز دوشنبه نیز تثبیت قیمت نفت و نشانه‌های بیشتر از بهبود اقتصادی موجب افزایش شدید شاخص‌ها در وال‌استریت شد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که بعضی از بنادر لیبی به روی تانکرهای نفتی باز شده‌اند و عربستان سعودی نیز صادرات نفت را افزایش داده است. این اخبار موجب شد قیمت نفت به بیش از بشکه‌ای ۹۷ دلار برسد. هفته گذشته با تشدید درگیری‌ها بین نیروهای حامی دولت و معترضان در لیبی، قیمت نفت به بیش از بشکه‌ای ۱۰۰ دلار رسید.

روز دوشنبه وزارت بازرگانی آمریکا گزارش کرد به دلیل کاهش مالیات‌ها که از ماه گذشته آغاز شد، درآمدهای مصرف‌کنندگان در ماه ژانویه با بیشترین میزان ظرف دو سال گذشته رشد کرده است. دراین میان رییس فدرال رزرو بانک نیویورک گفت چشم‌انداز اقتصادی آمریکا به طور چشمگیری بهبود یافته است. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۸۹/۹۵ واحد یا ۸/۰ درصد جهش کرد و به ۳۴/۱۲۲۲۶ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۳۴/۷ واحد یا ۶/۰ درصد افزایش یافت و به ۲۲/۱۳۲۷ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۲۲/۱ واحد یا کمتر از ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۲۷/۲۷۸۲ واحد رسید. این هر سه شاخص سومین افزایش متوالی ماهانه خود را ثبت کردند. آخرین‌باری که این اتفاق رخ داد سه ماه منتهی به آوریل گذشته بود. در ماه فوریه، شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۲/۳ درصد، شاخص داوجونز ۸/۲ درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۳ درصد جهش کرد.