باهره دامغانی- خبر ادغام دو کمپانی، روز دوشنبه باعث ترقی شاخص‌های وال‌استریت و رکورد چشمگیر استاندارد اندپورز شد. به گزارش رویتر از نیویورک، در روزی آرام و بی‌انگیزه تنها یک خبر کافی بود تا بازار را به جنب‌وجوش وادارد و باعث شود تا شاخص استاندارد اندپورز که در هفته‌های اخیر عملکردی ضعیف داشته است، رکورد بر جای بگذارد. برای تحلیلگران بازار، عملکرد شاخص استاندارد اندپورز روز دوشنبه به عنوان شاخص و شاهدی بر عملکرد بازار گرفته شد، از آن جهت که در هفته‌‌های اخیر، این فقط شاخص سهام مرغوب داوجونز بود که بر اسب مراد سوار بود و پیش می‌تاخت. تحلیلگران معتقدند، ترقی بی‌سابقه استاندارد اندپورز در روز دوشنبه به‌رغم تنزل داوجونز برای بازار به این معنا است که عملکردش در هفته‌های اخیر خوب بوده است و همه چیز واقعی است و همه بخش‌های بازار را در بر می‌گیرد.

خبری که ترقی روز دوشنبه را برای وال‌استریت به ارمغان آورد، موافقت کمپانی ارتباطی ال‌تل با پیشنهاد کمپانی چینی است. کمپانی چینی پیشنهاد خرید به ارزش ۸/۲۴میلیارد دلار به ال‌تل داد و قرار است در عوض این کمپانی ۳میلیارد دلار در گروه اقتصادی بلاک‌استون در آمریکا سرمایه‌گذاری کند.

با این همه عده‌ای این رونق را با نگرانی دنبال می‌کنند، چرا که به نظر می‌رسد، ترقی شاخص‌ها به جای آنکه براساس پولی که افراد صرف خرید سهام می‌کنند، صورت گیرد صرفا در اثر و به تبع معاملات میان کمپانی‌ها اتفاق می‌افتد و این لزوما برای بازار امید بخش نیست.

شاخص سهام داوجونز روز دوشنبه ۱۰/۰درصد تنزل یافت. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۱۵/۰درصد افزایش یافت و از مرز ۱۵۲۵ واحد گذشت که در هفت سال اخیر بی‌سابقه است. همچنین شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۸۰/۰درصد به دست آورد. ترقی شاخص سهام نزدک در روز دوشنبه ناشی از افزایش ارزش سهام کمپانی آمازون بود.

در توکیو، شاخص سهام نیکی روز سه‌شنبه ترقی اندکی یافت، نوسان در شاخص‌های سهام وال‌استریت موجب احتیاط در توکیو شد. شاخص سهام نیکی فقط ۰۱/۰درصد به دست آورد و شاخص سهام توپیکس ۱۵/۰درصد از دست داد. برندگان روز سه‌شنبه توکیو، سهام تکنولوژی بود که تحت تاثیر رونق همتایان خود در نیویورک بودند، انرژی و فلزات از بازندگان روز سه‌شنبه بودند.

در اروپا، شاخص سهام FTSE لندن ۰۶/۰درصد در روز دوشنبه از دست داد. داکس آلمان ۱۵/۰درصد به دست آورد و CAC-۴۰ فرانسه ۱۸/۰درصد تنزل یافت.

در بازار معاملات ارزی مهمترین خبر کاهش ارزش ین در مقابل یورو بود. دلالان واهمه دارند که در مذاکرات گروه هشت، بر تقویت ارزش‌ ین تاکید شود و از دولت ژاپن خواسته شود تا اقدامات لازم را در این جهت بردارد. روز دوشنبه هر یورو به ازای ۹۴/۱۶۳ ین معامله شد. از طرف دیگر ارزش دلار در برابر یورو افزایش یافت. تقویت ارزش دلار ناشی از رونق روزهای اخیر وال‌استریت است، روز دوشنبه هر یورو

به ازای ۳۴۶۹/۱ دلار معامله شد،‌ نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۴۵/۱۲۱ ین بود.

اما قیمت نفت در اثر انفجار بمب در نیجریه افزایش پیدا کرد، هر چند بر جریان بازار تاثیری بر جای نگذاشت روز دوشنبه در نیویورک هر بشکه نفت با ۳۳/۱ دلار به ۲۷/۶۶دلار رسید.